vanligt lr tredelat bett?

tykcer att tredelade bett lägger sig bättre i munnen..
 
Ryttarens hand avgör vad som är skonsammast... :smirk:
 
Skonsamast är egentligen upp till hästen och ryttarens hand. Men, ett enkeldelat bett ger en "fällknivs effekt" som klämmer tungan när man drar i tyglarna, som hästarna kan finna mycket obehagligt, speciellt om dom har stor tunga. Ett tredelat bett ger också något av denna effekt, men just pga mitt delen blir det i mildare grad och ger mer utrymme för tungan. Kanske kan man säga att ett rakt bett ger mest utrymme för tungan och är mildare, men det är inte alla hästar som gillar stelheten av detta bett, även en nackdel om hästen gillar att lägga tungan över bettet.
Jag red min ena häst förr i ett enkelt delat bett och tyckte det fungerade bra, men sen provade jag ett tredelat bett och pollen min är mycket mer avslappnad i munnen med detta bettet. Hon gillade dock inte ett rakt bett, men det gjorde däremot min andra häst som jag tidigare ridit på tredelat, eftersom han definitivt inte gillade enkelt delat bett. Men som sagt det som är mildast avgör ryttarens händer.
Tänk dock på att tjockaste bettet inte alltid är mildast, då det kan vara alldeles för stort för att ligga bra i hästens mun.
Och att hästen öppnar munnen och kanske sliter upp huvudet när man drar i tyglarna löser man inte genom att spänna igen munnen med en rem, utan att först och främst finna orsaken, så som: Är hästens tänder ok, är bettet obekvämt, eller drar ryttaren helt enkelt för hårt i tyglarna.
Det blev ett längre inslag än menat, men jag hoppas du blev lite klokare :p
 
Men hallå ! nu finns det ju tvådelade bett som har tet slags stopp som inte kan böjas åt det hållet och på så sätt inte klämma tungan..märket "pessoa" tillverkar sånna bla
Trodde inte folk köpte vanliga tvådelade fälknivsbett nuförtiden
 
Väl talat. Men jag tänkte tillägga att ett tvådelat bett också kan orsaka skador om hästen har liten mun, låg gom. Då nöter bettet i gommen, och sånt kan vara svårt att se. Ett tecken på att bettet är för stort eller nöter hästens gom när det viker sig är att hästen gapar när man tar i tyglarna. Då gapar den helt enkelt för att skapa mer utrymme. Inte snällt att då dra åt en nosrem. En häst med liten gom passar bättre oftast med tredelat.
 
98% av alla här verkar ha hästar som föredrar 3-delat, så då måste jag väl skriva som inte tillhör dem... :smirk:

Jag rider och tävlar en ponny som jag alltid ridit på 2-delat och det har funkat väldigt bra. Men när alla här på buke (och överallt annars också) började prata om att de 3-delade är mycket snällare mot hästen och är mycket bättre osv, så tänkte jag pröva. Det funkade inte ALLS. Hon tyckte det var jätteobehagligt. Så nu rider jag bara på det vanliga, det funkar så bra så! :)
 
Tredelat slår inte upp i gommen lika lätt utan ligger mer på tungan än vad tvådelat gör. Så det är bara för hästen att välja, vill jag ha tryck på tungan (vissa gapar för det) och inget i gommen eller vill jag ha mindre tryck på tungan och mer i gommen (de flesta gapar för detta). Sen är det upp till ryttaren att känna sin häst och avgöra vad den tycker bäst om. Rakt bett ger ännu mera tryck på tungan och inget i gommen. Om jag hade vart häst har jag nog föredragit ett silikonbett som hästen kan forma själv men de är ju inte tillåtna inom dressyrtävlan och kanske är för milt för endel hästar.
 
Många hästar som är vana med 2-delade reagerar konstigft när dom får nåt annat i munnen. Vet ganska många hästar som försökte "spotta ut" bettet när dom provade första gången. Men efter att ha ridit på bettet några gånger så gick hästen mycket mer avslappnat och mjuknade, än den hade gått på 2-delade.

Det tar tid för hästar att vänja sig vid något nytt.
 
Jag tror dock inte att hon kan bli mycket mjukare än vad hon är på det 2-delade faktiskt... :smirk: Tror inte att det passar henne liksom.
 
Detär farmförallt om det 2-delade bettet är för långt som man fårfällknivseffekt och det slår upp i gommen. Tyvärrär ju väldigt många 2-delade bett för långa.
:(
 
Silikonbett? Var kan man hitta dem?

Jag har startat ett mindre projekt tillsammans med min häst. Jag försöker helt enkelt komma till en lösning där vi trivs båda två och min pålla har 95% bestämmanderätt och jag tar på mig allt ansvar... :p

Nåväl, tyckte att silikonbettet lät intressant och det kan vara värt att pröva. För ett par år sedan red jag henne på ett rakt gummibett, vilket funkade rätt bra. Nu rider jag på ett bridong vilket också fungerar rätt bra, men vill byta tillbaka till ett gummibett. Men enligt mig är dom för tjocka för min häst. Hur är tjockleken på silikonbetten?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
629
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
24
· Visningar
1 012
Senast: Nikan
·
Utrustning Bett är bäst? Tycker att mitt omärkta tredelade är lite för grovt torr min häst skulle gilla ngt lite smalare. Finns ju en uppsjö av...
Svar
12
· Visningar
966
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp