Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

De brukar kunna släppa dem runt 2 veckor innan. Men mitt sto gick med släppta 5.5 v pga att hon fick en lättare omvridning o förberedde för kastning. Men det löste sig, men hon hade då i samband med omvridningen förberett för kastning o släppte dem då.
Hon gick med helt vit mjölk i en vecka vilket de brukar få 6-12 timmar innan fölning enligt de böcker jag läst. Men av mina tre ston i år så fick sto nr 1 grådaskig mjölk några timmar innan . Sto nr 2 hade vit mjölk i 2 dygn som droppade hejdlöst sista timmarna. Sto nr 3 hade vit mjölk i en vecka men läckte ingenting. Däremot så syndes det att mjölken blev mer "orange" i tonen timmarna innan. Då blev det råmjölk.

Grattis! :bump: Skönt att allt gick bra trots att hon hade problem tidigare med omvridning.

Oj vad med fölisar som kom med värmen.
Vår sista är också avklarad för året.
Dag 326 kl 01.25 den 3/6 kom en helsyster till fjolårets Figaro-Warsteiner tjej.
Fast denna var inte svart utan blir brun men också hon med stjärn o 4 vita. Dock lite mindre stjärn o lite mindre vita ben. 105cm hög.
Allt gick mycket bra o mamma var så duktig i år. Förra året så fick hon bremsas för att fölis skulle få komma nära. I år tvättade hon o hummade hela tiden o pjoltade på.
Fölis tog dock 3 timmar på sig att komma på hur man drack o hela 2 timmar innan hon ens försökte leta efter mat.
5 ston av 6 möjliga. Känns bra.
Mamma hade under dagen kommit upp i 12 på kolostrumrefraktometern o efter fölning endast 16, vilket iofs precis var över gränsen för ok. Hade dock hoppats på lite högre halt antikroppar.
Bilder kommer senare.

Det är nog ganska inviduellt när stona släpper i bäckenbanden. Men det är helt klart ett tecken på att fölningen närmar sig. :)
Ett av mina ston släpper bäcken banden några veckor innan fölning och ett annant sto släpper i bäckenbanden tätt inpå fölning (bara några dagar)
Men hur ser juvren ut?? Lägg gärna in bild i juvertråden...
Juvret brukar enligt mig vara ett säkert tecken på närstående fölning, de fyller i hela juvret samt spenarna och mjölken blir vit.
Men visst finns det undantag och vissa fölar utan att fylla i juvren, så det är bara att vara uppmärksam.Det är ju alltid lättare när de haft ett föl så man vet lite hur de beter sig.

Lycka till med fölningen :banana:

Mitt sto har släppt bäckenbanden och äntligen fyllt i juvren, mjölken är vit, men fortfarande lite "MiniMjölk". Men nu är det iallafall på gång, skulle tro att hon fölar inom de närmaste dygnen.
Jag väntar bara på att spenarna ska fyllas i mer och att mjölken ska bli mer mjölk. Men jag kommer att börja kolla henne redan i natt....
Vill ju inte missa fölningen :banana: :banana:

Tack. Så skönt att allt gick bra. Jag trodde faktiskt hon var död när hon kom ut för det tog ett bra tag innan hon drog ett djupt andetag o började andas. Jag själv höll nog andan då också.
Hon är lite hängd i knäna men det tror jag fixar sig av sig självt.

*KL*
Just nu är det ledsamt här:cry:
Kompisens ponnysto som ska föla hos mig hade gått på fribetäckning så datumen var mkt oklara.I går o i morse ;lite slappa bäckenband,lite spänt juver-men ingen mjölk..Så jag for o jobba 4 timmar eftersom vi har många ston att seminera o när jag kommer hem ligger det en död fölunge i "säck" i hagen.Hinnorna så kraftiga så jag kan nästan inte kan få upp dem..

så sorgligt, ett underbart isabellfärgat sto
:cry: :cry: prillan

Här är en bild... tror ni hon behöver hjälp att räta ut?
HPIM1699.jpg

dag 327 Juvren är inte så stora än.... klar vätska sedan förra fredagen. hum skulle gärna lägga ut bilder i juvertråden... ska be min sambo visa mig hur man lägger i de i datorn först :angel: hoppas sååå att det blir till helgen!

*lånar*

..om utvecklingen här hemma vet jag inte riktigt vad jag skall säga..

sto 1 dygn 327 idag har lättmjölk i ena spenen och genomskinlig i den andra. Juvret ordentligt fyllt men inte mellan juverhalvorna så som det brukar. Lutar mot en hingst (stona har tidigare kommit på dygn 329)...och ytterligare någon veckas väntan...

sto 2 dygn 325 idag. Hyfsat fyllt juver men inte i spenarna. Har släppt en hel del i bäckenbanden men känns inte riktigt klar ändå. Detta blir första fölet hos oss så det är svårt att säga hur hennes utveckling brukar vara. Något säger mig att det även för hennes del blir en hingst....vilket om jag har rätt beträffande stoet ovan också skulle ge oss fyra hingstar av fyra möjliga i år...

Men...hingstarna har vi beslutat oss för att sälja....så det kanske inte är så dumt ändå....stallet börjar bli fyllt..:)))

Här har årets sista föl anlänt nu i kväll.

Fölning 5 juni precis som i fjol.
Lite komiskt faktiskt.
Tidigare har hon ju kört på 3 juni ett antal år, men nu har hon förskjutit det hela lite....

Lite förvånad att det blev en fux, hade liksom inte alls förväntat mig det...så nu måste jag ställa in mig på det, ha ha
En fux m bläs och 4 vita.

//Tina
som bara fått hingst föl 2007

Nu har mitt sto haft vit mjölk i två dygn... i natt låg hon ner och var tydligt anfådd och tittade sig mot magen. Detta pågick i nån timme, sen reste hon sig ställde sig och käkade och var som vanligt.
Jag vet att någon hade sto som gick länge med vit mjölk, hur länge tror ni de kan gå med vit mjölk.
Vill ha föl nu :)

Normalt brukar det sto som hos oss är närmast i tur av föla (dygn 328 idag) ha vit mjölk i kanske två dygn...men förra året hade hon det i närmare två veckor....och då födde hon sin första hingst....

Så lite till KAN Du få vänta...men håller tummarna för att den kommer idag..

Nu behöver jag lite åsikter.. mitt sto är på dygn 316. Hon går ute dygnet runt. Har tänkt att ta in henne när det verkar vara dags inom ett par dagar. Men hur länge vågar jag vänta? vad tycker ni att jag ska gå på? Dygnen, juvrena, annat beteende? Hon har aldrig fölat hos mig förut och förra gången var första gången så jag har inte något att gå efter.

Hjälp mig nu! Vill inte missa fölningen.. :crazy:

jag skulle låta henne gå ute hela tiden om vädret till låter det.har själv fått föl i juni och hon fick föla ute under uppsikt,hon fölade på förmiddagen den gången, har alltid fölat mitt på natten annars

Jo precis.. det är väl nästan så att man skulle föredra att hon fölade ute.. är ju inte lika trångt. Men på natten när det börjar bli dags vill jag ha henne inne så jag kan ha koll på henne med kameran.. På dagen är alltid någon hemma och hagarna hon går i syns från gården..

Så har jag alltså tänkt göra... frågan är forfarande när jag ska börja ta in henne ett par timmar på natten..

331 dagar....och igår morse var det äntligen minimjölk i juvren och de har blivit störra :banana: vakade i natt och hon hade förvärkar låg helt på sidan och stönade :smirk: mjölken var mer åt vit hållet idag :bump: hoppas på vaxproppar när jag kommer till stallet sedan! :p

*kl*

Får väl ge mig in i tråden igen! :)

Mitt andra sto är på dygn 318 idag. Inga tecken på nära förestående fölning än iallafall.
Släppte hästarna på bete igår. Så idag var juvret helt ihopskrumpet igen, efter att ha varit ganska stort innan. (För att vara förstföderska alltså).
Har inte bestämt mig än, om jag ska låta henne föla ute. Har inte koll på hagen från huset. Kan bli lite jobbigt att springa dit bort hela tiden, när det börjar närma sig.
Å andra sidan så är det nog bättre om hon fölar ute med tanke på vad klantig hon kan vara i boxen ibland... :smirk:

Så här ser tjockisen ut idag! :D
Ninja318dygn2.jpg

Ninja318dygn4.jpg

Nu är väntan slut för mig i år!
I natt kom vårt andra o sista föl för i år på dygn 334. En liten fuxhingst med bläs o fyra vita ben. Stoets "fölnings-tecken" var enligt skolboken med mjölk som rann o vaxproppar. Förlossningen gick också väldigt snabbt o smidigt, fick hjälpa till o dra lite bara. Fölis är en riktig pigelin o gjorde allt han skulle (dia, bajsa o kissa :D) nästan på en gång.
Stam: Jazz Time-Brisad-Lombard, bild finns i föl-tråden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 337
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 691
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 84 85 86
Svar
1 710
· Visningar
54 672
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI