Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 043
Sv: Väntans tider, del 2!

Vi har ju gratis ombetäckning med Fynt så vi kommer åka till honom på 30 dagars brunsten.

Förhoppningsvis blir det inte ett sjätte hingstföl :P

Det är synd att man inte har ett welshcobsto :angel:

Vi har ju gratis ombetäckning med Fynt så vi kommer åka till honom på 30 dagars brunsten.

Förhoppningsvis blir det inte ett sjätte hingstföl :P

Det är synd att man inte har ett welshcobsto :angel:

Troligen sista året han är i avel....
Förhoppningsvis måste det komma ett stoföl nästa år.

Lånar knappen...

Nu börjar det bli dags för våra ston, först ut var Dimmans Elmia RNF 2092, NF-sto f-94 som fick sitt tredje föl e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 nu i kväll, 29 maj kl 22.30. Efter två hingstar blev det ett stoföl, mörkbrun med stjärn och en liten snopp, exakt likadana tecken som lillans mormor Miss Ellie RNF 1560. Elmia fölade på dag 327.

Nästa på tur är Dimmans Denitha, beräknad till 11/6 och sist ut Fredriksbergs Kamé beräknad till 22/6. Denitha är dräktig med Fredriksergs Dizney och Kamé med Fredriksbergs Kavat RNF 23-S.

Hlsn Helena

Vet inte hur jag ska göra. Mitt sto har under nästan hela natten tagit huvudet mot magen , viftat med svansen haft svansen lite lyft annars. Lagt sig ner stånkat tagit huvudet mot magen, har nog lagt sig ner sex gånger. Stundtals har det varit helt lugnt, för att sen kännas att ok nu sätter det fart, men som sagt var inget föl än.
Just nu står hon och sover. Inga vaxproppar.
Vet inte om jag vågar släppa ut henne. Har samtidigt min hund som har värkar och hållt på hela natten hon också, men min mor är här och ska hjälpa mig med valpningen eftersom dom ska komma på iden att göra detta samtidigt. Är aningens trött nu.:confused:
Tror ni det bara är förvärkar och ingen fara för fölning nu? Hon har gått över9 dagar och är förstföderska.

KL

Och jag fick inte ens vara med i väntans tider...

I morse vid 05.40 så fick mitt sto en önskebebis - en liten skimmelflicka efter Aerline H - Maraton - Prince Fair**, hon kom två veckor för tidigt.

Anade ugglor i går kväll när jag såg att stoet hade inlett den stora vandringen i hagen. Något hon alltid gör när det börjar närma sig, bara går och går och går. Sedan var även juvret stenhårt - men jag tyckte ändå att två veckor tidigt har hon ju aldrig fått förut, snarare tvärtom. Men kameran åkte upp i går kväll i allafall, fast vi hann inte justera in bilden, så den var väldigt snöig, men det tänkte vi göra i dag..... Men vid halvsex när maken vaknade och slängde ett getöga på den snöiga bilden, så var benen på väg och när vi kom ner till stallet strax efter så var hon ute.

Men där ser man, man ska lita på tecknen, mer än på tiden. Fölis är liten, men helt klart fullgången, pigg som en lärka, kvickt upp på benen och har hittills gjort allt vad en 2,5 timmars fölis ska göra!

Bilder kommer så småningom i bildtråden.

Käns skönt att se att det inte bara är jag som börjar bli rejält nervig :eek: min tjej är på 321 dygn idag... hennes och mitt första föl!! Juvrena börjar bli välfyllda, hoppas bara vi får kameran att funka!! :confused:

Visst är det bra när man *vet* hur damerna beter sig !

Just det där vankandet. De bara går och går, med helt bestämda steg. Det har jag också sett !

Min är idag på 322. Hon sov lugnt i natt men runt sex började hon vandra runt runt i boxen med svansen lyft högt. Så gick hon i en timme innan hon lade sig ner... för att resa sig efter 20 min, ruska sig o vänta på frukost. Matte som trodde det var på g.:smirk:
Juvret är stenhårt o fyllt ut i spenarna. Vit mjölk sen 2.5dygn som jag vet.

Här väntas det fortfarande. Suck. Dag 335 idag. Var väldigt orolig i hagen i torsdags och trodde då att det var på g så jag började vaka men sen har inte mycket hänt. Hon stånkar en del när hon ligger ner och det är bara korta stunder hon gör det. Kliar sig mycket under svansen, går med den lyft mest hela tiden och kliar sig väldigt mycket på magen också. Igår var magen kantig och jag kunde känna hårda utbuktningar precis vid flanken. I övrigt verkar hon njuta av att gå med stor mage och det är inget som hindrar henne från att leda gänget i en galopp genom hagen när något läskigt skymtats i horisonten. :D

Ikväll var dock juvret lika stort som i morse, nästan fyllt helt ut i spenarna. Tidigare kvällar har spenarna varit helt slappa och fyllt i övrigt.

Karln i familjen som har stallet kom och sa, efter att ha varit i stallet en sväng att han trodde på inatt och han brukar ha bra känsla och tyckt att jag börjat vaka onödigt tidigt, så jag hoppas på honom. :)
Åker dit om en stund igen och gör mig redo på mina halmbalar. :p

*lånar*

Nu är det dags att ge sig in hit igen..

Vi har två ston som börjar närma sig..den ena idag på dygn 321 (Guinnessto dräktig med Highlander) och den andra på 319 (Mastersto dräktig med Don Primero).

Guinnesstoet har släppt bäckenbanden riktigt ordentligt och har rejält juver. Det är fjärde fölet för henne och alla de tidigare är födda här hemma så henne väntar vi oss de vanliga tecknen av. Hon får alltid riktigt stora vaxproppar och rinnande vit mjölk innan fölningen och hittills har stofölen (2) kommit på dygn 329( båda dessutom kl.22.30)och hingsten på dygn 340.
Vi räknar med att hon har minst en vecka kvar....

Masterstoet har aldrig fölat hos oss tidigare men detta är hennes andra föl. Hon har fyllt i juvret en del men itne mycket alls med tanke på hur långt hon gått i tiden. Bäckenbanden börjar släppa men om jag jämför med mina andra ston är det lååångt kvar.

Så...kanske får den första ett sto...och den andra en hingst...eller??

Vi har hur som helst inte börjat vaka.....

kl

Nu har min dam gått över 3 dagar och bäckenbanden är släppta sen länge, juvret är svullnare idag än igår och det är bara vaxproppar som saknas. Hon har mkt vätska i kroppen svullen i bakbenen och mkt trött.
Förra gången hon fölade (-05) så gick hon 11dagar över tiden men följde skolboken angående vaxpropparna.

Känner att jag måste skriva av mig lite:smirk: börjar bli riktigt nervös nu.
Dag 322 och det verkar som att det kan vara nära fölning :bump: juvren var ganska stora igår och hon har börjat att strunta i maten och står bara och tittar ut genom fönstret, annars är hon tokig i mat!
Eftersom det är först gången så vet vi inte riktigt hur hon kommer att bete sig :crazy: fick iallafall igång kameran igår :D

kommer nog att börja vaka inatt :idea: sååå typiskt att man ska sitta hemma och plugga när man inte vill något hellre än att vara i stallet :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Nu är min väntan över, men jag fick inte vara med.
Stängde av monitorn kl 7 för barnen skulle äta frukost och det är på köksbordet mottagningen är bäst. Kommer hem efter att jag kört flickan till dagis och då ligger det ett hingstföl i boxen och sover. Har redan hunnit äta och bajsat.:rofl:
Är så glad att allt gått bra.:banana:

Nu står Dimmans Denitha med vaxproppar, dygn 319. Har aldrig haft ngt sto som fölat före dag 325-326 tidigare.

Hlsn Helena

I dag har mitt Bellini - Maraton sto gått 346 dygn och hon har äntligen vax proppar...
Nu drar det ihop sig.
Hoppas (med min otur i år) att denna fölning ska gå bra!

//Tina

Nu kommer en bild på hingstfölis.
Han är en Quarter e Colonel Good Times och U Tabby Sue Solano FG:bump: :banana:
th_Hannevalparflis046-1.jpg

Wiwie har är på 324 nu. Igår kväll när jag kollade antikroppshalten i mjölken med min nya leksak så hade den ökat till 9 från 7.
Hon har inte legat ner alls inatt o hon har på morgonkvisten vandrat runt en hel del i boxen o stampat med frambenen.
Idag är det soligt här så jag tror att det kommer snart.
Släppte ut henne till åringarna som hon brukar gå med men de senaste 2 dagarna har hon struntat blankt i dem o gått bort o ställt sig jämte hingsten o småsnackat med honom.(han går i hagen bredvid men det är 4 meter emellan) Han verkar förstå att något är på g för han viker inte från hennes sida o han är inte på g om man säger så.
Hon har vandrat en del även i hagen men återkommer till honom. Äter gör hon inte.
Hovis kommer idag o ska fixa sju av hästarna så jag håller tummarna att hon kniper tills efter det.

GGGAAAHHH!!!

Vaxproppar nu i morse och jag måste jobba i em. Fy jag är skitnervös...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 342
Senast: Iamia
·
Övr. Barn Jag vet inte om den här hör hemma på Barn eller på Allmänt, men nu fick den hamna här. Om moderator vill flytta på den så går det...
Svar
18
· Visningar
977
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 697
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V