Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 043
Sv: Väntans tider, del 2!

Vi har ett sto efter Sandro Hit som ska föla med Florencio i år. Hon är nu på dygn 340 och jag väntar spänt. Eftersom att hon står på ett stopensionat så kan jag inte kolla henne själv utan blir nervös så fort telefonen ringer. För några dagar sedan så satte de på henne en fölvakt. I morse hade jag ett missat samtal från stället där hon står och ringde genast upp och väntade på att de skulle säga "Du ahr fått ett sto/hingstföl" men ack så jag bedrog mig! "Din häst är färdig nu så du kan hämta henne idag" hörde jag i andra änden, och fattade NOLL! Jag var så inställd på att hon hade fölat att jag inte kopplade att det var det andra stoet som stått för seminering som de menade. Bara till att fortsätta vänta alltså... SUCK vad det går långsamt...

Grattis!

Vad spännande med en Jazz Time-fölis! Han var en av mina favoriter på förra årets bruksprov. En sådan häst som man bara vill sitta på, såg otroligt ridbar ut och så hade han mina favoritöron....

Hej! Är nya här på forumet, har läst igenom inläggen och det var intressant läsning. Vi går här också i väntans tider, idag är stot på dyng 371, små juver med klar vätska. Vi är helt slutkörda nu pga sömnbrist. På tisdag 12/6 kommer vetrinären och ska kolla henne, hoppas på ett posetivt svar. MVH Ciklidtrixan

Nu börjar det hända mer och mer saker här.
Mjölken är nu grågrumlig och det kommer även gul mjölk.
Något klibbigare än tidigare.

Var ute och kollade till henne i hagen och vid slidan (säger man slida på häst?) är det nu väääldigt slappt och det låg i oordning så att säga.
Slemhinnorna är fortfarande ljusrosa till färgen dock, men det är riktigt sladdrigt där nu.

Så jäkla jobbigt att inte veta när hon är beräknad men nu kan det väl ändå inte vara så långt borta?

Bäckenbanden vart sitter dessa? Kan man få se en bild på detta?

Tänk en decimeter nedanför svansroten på båda sidorna av denna. Där kan du känna som det har släppt eller ej. Jämför gärna med en annan häst som inte är dräktig.. Då känner du stor skillnad.

Grattis!

Vad spännande med en Jazz Time-fölis! Han var en av mina favoriter på förra årets bruksprov. En sådan häst som man bara vill sitta på, såg otroligt ridbar ut och så hade han mina favoritöron....

Som du ser så har han ärvt dem... :D
1 dag gammal, klickbar bild:

*kl*

Den här mannen föddes i natt kl 0220. Jag var ute och kollade kl 2400, då var det hur lugnt som helst i hagen. 0230 vaknar jag av att det gamla stoet "skriar" och då hittar jag den här parveln. Allt har gått jättebra. Var lite orolig eftersom mamman är förstföderska med ett mindre bäckenproblem, men det löste sig! Vad tror ni, kan det bli en "Guling"??

81235148122_919025.jpg

E: Jarno - San Quintero xx

333 dagar... och jag tror jag blir tokig :crazy: inget föl ännu men hon ser synnerligen klar ut. juvren har växt till sig ännu mer och det är grå/vit mjölk i. kompisen sa att hon såg vaxproppar i lördags :smirk: har vakat i tre nätter, är så man börjar se i kors snart :smirk: denna veckan blir det med all säkerhet, hoppas det blir i natt :bump:

Jag hoppas också på den här veckan..:))
Två ston på gång dygn 333 respektive 331 idag. Första stoet ut har vit mjölk (menintefölningsvit) sedan några dagar tillbaka. Släppta bäckenband och rödaktiga slemhinnor....men inget föl i sikte. Hon har haft tre föl tidigare hos oss....och i mina ögon är hon inte riktigt färdig i juvret ännu...trots mjölken.

Sto 2...första fölet hos oss. Spänt juver, grumlig superklibbig mjölk..och början till släppta bäckenband....

Båda ligger dock platt på sidan och snarkar större delen av nätterna...

Min bebis har kommit.:bump:
321 dygn höll hon ut. Med tanke på att hon läckte natt tid från dygn 299:crazy:
På henne var det bara tempen som stämde (första fölet).
Den 9/6 hade hon 37,4 på em mot hennes normala 37,9-38.
På kvällen droppade det mjölk så jag så det med egna ögon (bara sett spår av det på benen).
Vakade hela natten och trodde det skulle titta ut en fölis men icke, lurad igen....:cool:
På kvällen den 10/6 la jag märke till att hon inte ville gå med kompisen. Visade att hon gärna ville komma in.
Hon var så pigg och vaken och åt höet med god aptit vilket gjorde mig lite misstänksam mot senaste veckornas sävlighet.
Gick in och tittade på tvmonitorn och såg att hon bajsade 3 g på raken. Ringde och kollade vem som hade jouren hoss vet. och pratade in meddelande på svararen, bäst att vara förbered:D
Ut i stallet och Mon ami tryckte sig riktigt mot mig när jag kom in till henne. Vattnet gick och hon stod och flåsade mig i ansiktet precis som hon ville säga hu vilken pärs. Strax därpå syns blåsan och ett litet ben. La sig nära väggen 2 g så vi fick flytta henne men det gjorde hon snällt. Samtidigt ringer vet och kollar läget vilket kändes helt lugnt och sansat så det behövdes ingen utryckning, bra att han ändå var beredd:bow: Två ben kom fram och någon min efter såg man lilla mulen. Bebis åkte fram och tillbaks några gånger och man såg att Mon ami hade det jobbigt så vi väntade in värk och hjälpte till att dra. Ut kommer ett bedårande mörkt brunt litet sto med en stor stjärn.
Mon ami gnäggar mot den lilla men ligger lugnt kvar i ca 35 min.
Allting går precis som efter boken:bow:
Fölis är pigg och hungrig med väldigt sugkraft och mon Ami står så klokt stilla och är så lugn. Helt otrolig mamma !!!!
Tarmbeck går precis som det ska och efterbörden släpper snabbt och smidigt.
Första vistelsen i hagen igår har också gått jättebra, Mon Ami passar henne för tråden och är så mån om henne.
Jag var så nervös för utsläppet då Mon Ami var föl och skulle släppas ut första gången så var hon inne i tråden och hennes mamma var inte så här lugn utan hon rusade rundor:crazy:
Har man nått sånt i minnet blir man så "harig".

Lycka till alla andra här för kommande fölningar !!!

Jag ger mig in i den här tråden nu.

Mitt fullblodssto är idag på dygn 332 och har satt juver och det har även läckt lite mjölk. Hon är mkt svullen i vulvan och slemhinnorna är mörkt rosa.
Förra året gick hon 349 dgr, men jag tror inte jag behöver vänta så länge i år. Ska gå ner och montera upp kameran och stalla in henne och en kamrat i kväll, så jag har koll i natt.

KL

Usch vilken ångest jag hade igår.. Var övertygad om att hon skulle kasta/föla. Det var världens åskstorm och hon är livrädd för fyrverkerier/åska och sånt. Hon hade ingen grimma i hagen så vi fick inte tag på henne på nästan en halvtimme. När vi väl fick in henne var hon dyngblöt (det hade inte börjat regna ännu). Var hos henne i boxen i flera timmar, svampade henne och torkade om vart annat. Efter ett tag lugnade hon ned sig fast hon började klia svansen nått vansinnigt. Då tänkte man att det var kört. Men det visade sig att det helt enkelt bara kliade.. överallt.. hon hade ju varit jätte svettig.

Det är så skönt att ha ett kallblod. Varmbloden vi har haft förut hade kastat direkt. Det är lika som förut när hon bröt sig in i stallet och käkade massor av kornkross. Hade det varit en av varmbloden hade vi fått lov att köra ner till strömsholm. Men hon, hon blev bara lite fisig :D. Haha

Men men allt gick bra iaf.. är fortfarande i väntans tider

btw. hon är på dag 320 idag

*kl*

Dygn 321 idag.
Juvret är inte så "russin-aktigt" längre. :D Men absolut inte stort heller. I övrigt känns det som evigheter innan hon ska föla.
Känns som hon kommer gå över tiden, men det vet man ju aldrig. :)
Hon tycker det är skönt att gå på bete iallafall. Tänk att få äta massa gräs dygnet runt! Matvraket är överlycklig!! :D ;)

Jaha, då var vi på 333 dygn idag.
Hon stog inne i natt för att jag skulle kunna hålla bättre koll på henne, men hon var mkt orolig över att kompisarna var kvar i hagen (hade ändå tagit in sällskap till henne). Efter att ha vankat fram & tillbaks i boxen i natt, fanns det inte mkt till juver i morse.
Kollade mjölken igår kväll, och den är gul och genomskinlig, så det dröjer nog ett tag till :cool:.

Idag har vi dygn 335 respektive 333 hos damerna som är kvar för året.
Sto nr 1 har idag droppande mjölk åt det vitaktiga hållet dock itne så vit att jag skulle kalla den färdig. Min erfarenhet är att det lätt droppar om den här "lättmjölken" för att det sedan ger sig och inte börjar droppa ordentligt förrän strax före fölning.

Sto nr 2 har vaxproppar för andra dagen idag och stenhårt juver med helt fyllda spenar. Däremot tycker jag kanske inte att bäckenbanden är helt klara på henne...

Såå.....kanske blir det i övermorgon eller så???

Kl

Å nu ger även jag mig in i tråden. :)

Mitt sto är idag på 330de dygnet men än verkar det inte vara något föl i sikte... Har börjat fylla i juvret men det är långt ifrån färdigt så det dröjer nog iaf någon vecka till. Hon är dock ovanligt stor för att vara henne (4de fölet) å jag har hela tiden haft en känsla av att det är ett stoföl och att hon skulle föla lite tidigare än planerat, men min intuition verkar inte stämma i år. :p

Mitt sto fölade natten till i fredags efter att ha haft vit mjölk droppandes i tre dygn! Dock blev mjölken lite år gul/oranget sista dygnet.
Fölningen satte i gång strax efter ett och allt verkade normalt, fosterblåsan syndes och efter några krystvärkar kom även ett ben. Sedan slutade hon att krysta och lade sig bara för att vila :eek: jag fösökte känna efter hur fölungen låg men det var trång så jag kom inte år.
Efter en stund fick jag upp henne på benen och när hon sedan la sig igen kom jag åt att känna efter och då låg fölet med ett underslaget framben. Jag buttade in fölet lite och fick ut båda frambenen och sedan började hon att krysta och med min hjälp var fölet fort ute. Han var pigg och verkade inte ha tagit skada av att fölningen dröjde. Hela fölningen tog kanske 40 min :eek:
Vet fick komma ut och känna efter att jag inte skadat stoet när jag rättade fölet men allt känndes bra. Hingstfölet var snabbt uppe på benen och åt.
Men igår hade stoet gulaktiga flytningar dock luktade de inget. Hon har inget temp och verkar pigg. Så vi skulle avvakta och ha regelbunden temp koll, eventuellt skölja henne på fölbrunsten.
Hoppas nu att det inte tillstöter något. Hon ska få vila ett år nu innan jag betäcker om henne igen.

Någon som varit med om något liknande?? Varför stannade fölningen av?? Mina tidigare erfarenheter är att de fortsätter krysta även vid felläge. Fast det var enklare att rätta felläget när hon inte krystade.

Det är i alla fall skönt att det är klart med fölningar för i år :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 340
Senast: Iamia
·
Övr. Barn Jag vet inte om den här hör hemma på Barn eller på Allmänt, men nu fick den hamna här. Om moderator vill flytta på den så går det...
Svar
18
· Visningar
956
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 692
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025