Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Håller med de andra som givit Dig rådet att bara försöka vara kall...(ja.så gott nu det går) och vänta ut att hon behagar föla.
En av mina vänner hade förra sommaren ett sto som var dräktig 1 år och 2 veckor..d v s gick så gott som 6 veckor över tiden.
Fölningen var helt okomplicerad...och fölet absolut frisk....så försök ta det lugnt bara..:))

Håller med de andra som givit Dig rådet att bara försöka vara kall...(ja.så gott nu det går) och vänta ut att hon behagar föla.
En av mina vänner hade förra sommaren ett sto som var dräktig 1 år och 2 veckor..d v s gick så gott som 6 veckor över tiden.
Fölningen var helt okomplicerad...och fölet absolut friskt....så försök ta det lugnt bara..:))

Jag har också läst om de där stickorna någonstans.
Meddela om du får tag i dem. Gärna var, vad de heter och vad de kostar. Kan ju vara intressant om de funkar. Dock verkar ju inte många använda dem. Priset kanske?

Hera, ta det lungt. Du har ju pratat med veterinär. Det verkar ju vara helt OK så länge stoet mår bra och ditt sto verkar ju trivas att vara dräktig. Försök att få lite vila du också. Så du orkar vara vaken och titta på underverket när h*n väl behagar titta ut.

Det är säkert väldigt individuellt det här med mjölken men mitt sto hade nog genomskinlig mjölk i över en vecka sen 2 dagar med lite kletigare, grumlig mjölk, fortfarande ganska genomskinlig, sen 1 dag vit mjölk och nästa dag - plupp - en bäbis!

Jag har ett sto som gick över 7 veckor (fattades 1 dag). Fölet var inte särskilt stort tvärt om. Han var pigg o kry som vanligt. Så bara lugn det kommer när det är färdigt. :) :)

Idag var första gången vi kollade henne så vi vet inte hur länge hon haft vattnig mjölk så det är väl bara att vänta...........
sleeping-smiley-013.gif
laughing-smiley-010.gif

Jag kan berätta lite om kalciumstickorna. De säljs nog av Rodga Semin, och tanken är inte att räkna ut NÄR stoet fölar, utan när hon INTE fölar, så man kan sova i lugn och ro.
Man mjölkar ur en droppe/ml (?) och blandar med lite destilerat vatten, stoppar i en sticka, och läser sen av en färgskala.

Och allvarligt, ni klarar er lika bra utan dessa stickor.
Själv gör jag så här för att pricka vilket dygn jag ska vaka:
När det börjar dra ihop sig mot fölning drar jag fram nån droppe mjölk från juvret, först nån gång/dygn, och sen morgon o kväll. Så fort den kletiga genomskinnligt gula mjölken börjar bryta mot vitt så är det fölunge på gång. Då lägger jag in en ordentligt fölbevakning, och lämnar inte stoet utan uppsikt i mer än en halvtimme-trekvart åt gången.
På så sätt koncentrerar jag mitt vakande till vissa enstaka dygn, och kan sova lugnt de andra.
Det är bara nåt enstaka sto varje år av våra 10-15 fölningar som missas, då oftast förstagångare. De har ju en förmåga att bara pluppa ur sig ungarna.
En stor fördel med detta är att man lär stoet att människan får hållas under magen och greja, utan att sura. Mycket värt om man behöver mjölka stoet.

Hej å hå,,,här händer det grejor....

Pratade med stallägaren alldeles nyss och min dam har fått gula vaxproppar och juvret är sprängfyllt.

Kan det vara fölis på G?

Hon hade även stått vid grinden och ville komma in.....

Är juvret sprängfullt med mjölk eller med genomskinnligt klister?
Om mjölk - VAKA, och var beredd med kameran. :)

Mjölken hade hon inte kollat nu men eftersom det var gula proppar antar jag att det var mjölk.

Jodå husvagnen är parkerad
1womo.gif
och kameran på.......

Då+ hoppas vi på en bebis inatt då.

Hera:

Jag håller med dom andra. Försök att vara lugn det kommer när det är dags. Kram till dig.

Till er andra

Hur tidigt har ni haft föl (födda alltså) och dom har klarat sig? Själv har jag fått (eller shady då) en på 312 dygn. Hon är idag 4 år.

VA Shady sitter här och surfar. Trodde att du va på väg hit för att tala allvar med damen ifråga. Det är ju trost allt måndag kväll. :D

Och Lakrits: Sakta i backarna så att ditt sto inte går om mitt :)

:o Skäms. Tanken har funnits skall du veta. Men du det kommer och oroa dig inte. Ja du vet ju hur du skall kontakta mig om du behöver prata. Kanske kan prata genom dig till din attans märr. ;)

Lova mig att ta det lugnt Hera......! Som jag skrivit tidigare, det blir bra!! Har haft några fölningar hemma under åren som gått, alla ston har skött sig själva och det har gått bra. Som jag OXÅ skrivit så vet jag hur det är när det går dåligt men fokusera inte på det! Djur är bättre än människor på detta med att föda bebisar!! Djurlivet ÄR fantastiskt!!

Jag finns också för dig om du behöver, bara PM:a om du vill!!

Pernilla med liten fölbebis! ;)

sent igår kunde jag få ur en droppe genomskinlig vätska
hörde nåt om att då är det en vecka kvar
fast det kan variera?

Mjölken kan bli vit på ett par timmar från det att den varit genomskinlig. En del ston blir "klara" först under fölningen eller strax där innan.

Angående mjölk - vet inte om det är så vanligt, men mitt sto hade så gott som genomskinlig mjölk fortfarande 1 dygn efter att första fölisen ploppade ut. Det märktes ingen skillnad alls på juvret - såg likadant ut som de två veckorna innan, så trots nogrann koll morgon och sen kväll (då jag visste att det iaf började närma sig) så missade jag tyvärr fölningen. Tack och lov gick allt superbra i alla fall, drygt en vecka för tidigt.

Kerstin Darenius säljer dem, hon är inte längre på Rodga

Jag gör på samma sätt som dig och har sällan några extra vaknätter. Jag tittar efter stoets speciella tecken på fölning och tittar på hur mjölken ser ut, iallafall på de yngre som vi inte vet riktigt hur de ska bete sig. På de äldre behövs inte det, eftersom de alltid får vaxproppar och droppande mjölk innan ungen kommer. Vi har dessutom kameror uppsatta i stallet.

Jag skrev tidigare i tråden att det är farligt att sätta igång en fölning och jag håller med övriga som skrivit om detta. Risken för fellägen är otroligt stor och risken att mista både sto och föl är alldeles för stor för att man ska riskera det. Mår stoet bra så kommer fölet när det är färdigt, även om det tar 1 år och ett par veckor...

Heras sto kanske alltid går så här länge, så det kan ju vara helt normalt för just detta sto. Det är det ju ingen som riktigt vet.

Tja samma sak varför människor sätter igång människor som har gått över.
Barnet/fölet fortsätter att växa och blir för stort att födas ut.
Och i värsta fall kan det bli som så att man får göra kejsarsnitt på stoet.
Har hört några som gått över och tillslut har vet sagt att man måste sätta igång stoet för att inte stoet ska spricka, eller att det inte ska bli komplikationer vid fölningen!

Så där delar vi allt olika meningar :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka