Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Om ditt sto är beräknad till 11 maj, så anser jag det ganska orimligt att hon fölar redan i april.
Ha koll på juvret dagligen. Är det svårt att mjölka fram en droppe så hoppa över det ett par dagar, när de närmar sig fölning blir de relativt lättmjölkade. T om så lättmjölkade att de ibland läcker = vaxproppar.

athena skrev:
Nä hon är så seg nu så jag orkar inte dra runt på henne :D. Äter dåligt också, i morse hade hon inte ens ätit hälften av kraftfodret, suck. Fast hon är ju inte direkt utmärglad så det går ju ingen nöd på henne :p.

Här har du "Märtas" kommentarer från fölningen 2003 :D ;)

Cocktail såg ut som hon svalt en 35 tums TV apparat. Fyrkantig överallt, även juvret.
-Liiiiite jobbigt! gnällde hon.
- Det går inte att stå...-det går inte att ligga...-inte kan jag äta så mycket jag vill, får inte plats i magen...-det är varmt...-stööön.

;)

AM

Får sälla mig till skaran nu, Idas juver är lika stort morgon som kväll men ingen mjölk ännu. Hon är som en huggorm mot andra hästar och i hagen så står hon och solar sig och för att få ur sig sitt dåliga humör så står hon mitt i den enorma ensilage högen och låter ingen annan äta. En för alla och alla för en är hennes motto - får hon inte i sig mat så ska alla lida för det :smirk: Tror iof att det dröjer en vecka till innan det kommer något föl så än så får jag sova. Kollar henne noga varje kväll och morgon. Förra året gick hon 341dygn. Dolly som är näst på tur är beräknad till den 3e maj och förra året gick hon 329dgr.

Hera, du vet väl att den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge! Kollar in tråden varje morgon för att få se om det kommit en liten fölis hos dig, håller tummarna för att det kommer en vacker och välskapt h*n till dig inatt!

anja skrev:
Hej på er, nu hoppar jag också in här!

Mitt sto är beräknad till den 11 maj, men i förrgår tyckte jag hon var lite slappare i rumpan än vanligt. Inte mycket, men lite. Och igår var juvret stenhårt och det gick att trycka fram lite genomskinlig vätska. Innan har det varit stort men mjukt.

Det kan väl inte vara på gång redan?? Det är ju alldeles för tidigt!

Jag har förstått att det inte är ovanligt att ston går en månad över tiden, men hur vanligt är det att de får så här mycket för tidigt?

Då skall våra ston föla på samma dag.
Hon hart juver nu. Men har inte släppt i bäcken banden. Ser normal ut fortfarande. Förra fölisen fick hon på dag 329.
Jag har en skumm kännsla att hon fölar den 7 maj.
Allt ska hända den dagen.
Vår hingst skall köras till hingst bete.
Vår son skall komfirmeras.
Kompis fyller 25 år
En vi känner skall dansa rocken roll S M.
Så det skulle inte förvåna mig ett dugg om det kommer ett föl i denna röra.

*Lånar tråd*

Ni som vakar på nätterna är ni uppe hela natten och jobbar på dagen eller är ni lediga på dan och sover lite då och då mellan "övervakningarna" på natten? Kan ju vara en kombination av olika metoder förstås.

Undrande Tora

Tora skrev:
*Lånar tråd*

Ni som vakar på nätterna är ni uppe hela natten och jobbar på dagen eller är ni lediga på dan och sover lite då och då mellan "övervakningarna" på natten? Kan ju vara en kombination av olika metoder förstås.

Undrande Tora

Jobbar mellan 17-22. Uppe hela natten till 6.
Då tar gubbarna över hemma och jag sover till 12-13

AM

Kul, då kan vi ju jämföra hur det går för våra ston!

Hon var inte lika hård i juvret idag, det var en tydlig kant en bit upp och det var sådär halvfyllt under den. Det kom inte fram någon vätska heller, inte för att jag försökte trycka så mycket men igår kom det ut några droppar ganska lätt. Det kan ju pendla fram och tillbaka med juvret har jag förstått.. Men hon är sig inte riktigt lik, hon var grinig och lite nervös när jag tog in henne idag, och surade till ordentligt när jag ville känna på juvret. Inte för att det brukar vara favoriten annars heller, men idag tjongade det blixtar om henne!

Saken är den att jag borde egentligen åka ner till Göteborg och jobba ett par veckor. Men jag vet inte om jag törs ha så mycket is i magen, hur säker kan jag vara på att det inte är riktigt dags än? Det är hennes första föl också.

Min medryttare och min sambo håller koll här hemma, och de som har stallet också så klart. Om det skulle börja bli dags åker jag ju hem på 6 timmar. Jag kan iofs jobba hemifrån, men är jag överdrivet försiktig då? Det är ju i alla fall tre veckor för tidigt.

Idag har jag i alla fall gjort iordning fölboxen. Nappflaska, jodopax och viktiga telefonnummer finns i skåpet, känns bra... (märks det att det är första gången..? :) )

Ja det blir kul att se hur det går för våra ston.

Mitt sto är det 4 gången för, och mitt andra. Men jag är orolig trotts det.
Hon började för några dagar sedan att fylla spenarna.
Hon verkar vara trött .och tycker det är jobbigt.

Jag har andra funderingar på hur när jag skall flytta henne till egen hage.
Jag har dåligt med hagar just nu. Vi har en lerig hage LERIG. En liten grus paddock som vi gjorde i ordning för att slippa leran.
En hage ligger fylld med en stor jord hög. Den skall bort först. En sommar hage håller vi på att hängna för betet.
Vår 2 årige hingst skall åka på bete 7 maj. Så det väntar vi på. Då blir det lugnt.
Han är lite jobbig nu.
Han skall börja vänja sig vid att vara ute på nätterna innan han åker. Då får stot stå inne ensam. Kanske lite dumt.
Ja lite problem finns men de löser sig nog

CK skrev:
Om ditt sto är beräknad till 11 maj, så anser jag det ganska orimligt att hon fölar redan i april.
Ha koll på juvret dagligen. Är det svårt att mjölka fram en droppe så hoppa över det ett par dagar, när de närmar sig fölning blir de relativt lättmjölkade. T om så lättmjölkade att de ibland läcker = vaxproppar.
Det är väl inte så himla orimligt att stoet skulle föla ca 3 veckor för tidigt? Helt normalt.

Rotterö skrev:
Jag har en skumm kännsla att hon fölar den 7 maj.
Allt ska hända den dagen.
Vår hingst skall köras till hingst bete.
Vår son skall komfirmeras.
Kompis fyller 25 år
En vi känner skall dansa rocken roll S M.
Så det skulle inte förvåna mig ett dugg om det kommer ett föl i denna röra.

Givetvis är fölet ditt bokat den dagen :) Kan ju inte bli mer livat ändå!!! :eek:

Nej, jag tycker inte det är så normalt att ston fölar tre veckor för tidigt.
Tror faktiskt aldrig jag varit med om det, och då rapporterar jag in rätt många fölningar varje år till STC.
Sen om det är normalt/onormalt, kan man ju diskutera, ovanligt är det i alla fall. ;)

*lånar knapp*

Mitt sto är på dygn 326 idag.
Igår kväll hade hon "lättmjölk" i juvret. Äter kraftfodret med god aptit, men lämnar hö i boxen. I hagen äter hon nästan inget hö alls.
Hon tror förresten att hon är en hingst! :D
Min nya häst är brunstig nu och stoet som skall föla sträcker sig över staketet, luktar på henne och frustar & gnäggar. Får värsta "hingstnacken" och håller på & fjantar sig!
Hade en tjej här från kommunen som inspekterade stall & hästar. Hon frågade om araben var en hingst. - Eh... Nej , det är ett sto och hon är högdräktig och ska föla när som helst! :D

Jag vet ett welsh sto som alltid fick minst 3 veckor för tidigt, vet även om ett n.s.v sto som fölade 4 veckor för tidigt även ett shettis sto som kom 6 veckor för tidigt. Alla klarade sig. Så 3 veckor är inget.

Ibland är det ju även så att betäckningsdatumen inte stämmer, och de fölar i rätt tid, fast man tror att det är för tidigt fött, och tvärt om med för den delen. Det förekommer väl framför allt vid fribetäckning, om man struntar i att ultraljuda för att fastställa dräktighet, och även att hingsthållare och stoägare missuppfattar varann.
Men, vi får väl sen när stoet ifråga fölar, vem av oss som hade rätt. :rofl:

Har tyckt att juvret sett lite hängigt ut liksom, men nu har jag varit där och kliat lite. Själva juvret änns faktiskt ganska "stinnt" och så är det en mjukare bulle precis framför spenarna. Och nåde den som rör hennes spenar...oj oj oj så arg man kan bli :p

Hela magen är som en balong, det är helt hård på sidorna och undertill framför juvret så är det som om skinnet inte räcker till...

Sån här har hon ju varit ett tag, men det verkar ändå vara stramare på nåt vis.....

Hmmmm dags att sova

Senast ändrad:

Bra, fortsätt så, de ska absolut tåla att man rör vid dom. Själv har jag ett flaskuppfött sto inackorderat här som ska föla snart. Hon har noll respekt för människor, och skriker vilt när jag rör hennes juver.
Jag blir galen på sånt, och vi har en diskution varje morgon och kväll vem som egentligen bestämmer. :devil:
Hon har under det året hon varit här inte velat beblanda sig med de övriga hästarna, anser sig vara människa, för hon tittar alltid efter folk att gå till.
Risken är nog stor att hon får spader när det kommer ett UFO ur hennes mage, och då lär det vara bra om man själv, och framför allt fölet får komma åt juvret.

Ja, skratta du som slipper henne. :mad:
Jag är beredd på veckors jobb för att få henne att acceptera fölet.
Ägaren bor i Norge, och jag börjar förstå varför han skickat henne så långt bort....

Senast ändrad:

CK skrev:
Ibland är det ju även så att betäckningsdatumen inte stämmer, och de fölar i rätt tid, fast man tror att det är för tidigt fött, och tvärt om med för den delen. Det förekommer väl framför allt vid fribetäckning, om man struntar i att ultraljuda för att fastställa dräktighet, och även att hingsthållare och stoägare missuppfattar varann.
Men, vi får väl sen när stoet ifråga fölar, vem av oss som hade rätt. :rofl:

Ja, jag vet i alla fall exakt datum, hon betäcktes bara två gånger med två dagars mellanrum. Jag hoppas innerligt att hon inte tänker bli tidig, för nu åker jag till Göteborg imorgon bitti. De ringde från jobbet och tyckte att jag skulle komma ner och göra lite nytta nu... :p

Men jag kommer inte att lämna mobilen en sekund på två veckor!!

Jag skrattar eftersom jag tyckte din benämning UFO var kul. ;)
Vi har själva en som blir tokig vid fölning.
Ännu dummare efteråt.
När man släpper ut dom i hagen så gör hon allt för att trycka upp ungen i staketet..

Vissa ska väl igentligen inte vara i avelsboxen..

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka