Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Okej ja jag har hört tvärtom, större risk att stoet inte klarar av att föda ut det stora fölet och stoet kan dö och man får kanske göra akut kejsarsnitt .Så om man gämför vad som är farligaste???
Det kan ju vara någe fel på fölet??? dött?? sitter fast? inte vänt sig och så kommer fölningen igång och så kommer rumpan ut först och stoet OCH fölet dör! :crazy:

Vill itne skrämma dig men när ett sto har gått ölver ÖVER 1 månad bör man ha skäl till att börja bli orolig

Man behöver aldrig vara orolig om ett sto går över. Det kommer när det är klart. Vi har haft ett sto i avel innan och hon gick alltid över 30dagar men det blev inga stora föl för det.Likadant var det med grannens welsh. Vi har pratat med vet. om att sätta igång men dom gör inte det. Inga seriösa veterinärer iaf.Det kan gå väldigt galet både med sto och föl om man gör det. Så ta det bara lungt och vänta.
Ang. mjölken så är det jätte olika hur ston gör. Vårat lilla welsh sto la upp sitt juver 3-4timmar innan fölning. detta gjorde hon 2år i rad. Medans ett arabsto som jag har hade juver 2mån innan fölning.

Men nu får du väl ändå ge dig. :devil: Det går INTE att jämföra ston med kvinnor.
Ställer mig mycket tveksam till om du har nån kunskap överhuvudtaget vad det gäller fölningar. :confused:

Jag tycker du ska sluta med dina inlägg, och ni som är nervösa för era fölningar, strunta i vad Morotsbiten skriver.

God Morgon allihopa.

Hera, jag är jättenyfiken. Har det kommit någon fölis? Eller kanske hos laktris?
Här där jag bor är det toppenväder på gång idag, sol och blå himmel. Tala om för stona att det passar bra att få fölis då.
Håller tummarna för Er.

Och Morotsbiten. Varför inte själv ringa en vetr. och diskutera saken innan du skrämmer upp alla här? Mycket ändrar sig ju från år till år. Kanske dina uppgifter/erfarenheter är "gamla". Man kanske gjorde så förr och har ändrat åsikt idag.
Även inom humanvården är ju vissa saker helt tvärtemot mot vad det rekommenderades för bara några år sen.Tex plötslig spädbarnsdöd och vad det beror på. Vilket läge bebisen ska ligga i. När jag fick barn för 5 år sen skulle de ligga på rygg. En bekant som såg det blev jätteupprörd för hon hade fått lära sig att de skulle ligga på sidan, rygg var jättefarligt för plötslig spädbarnsdöd och det var ca 4-5 år mellan våra barn. Jag blev naturligtvis jättenervös och åke till BVC direkt men de sa bara att ny forskning har visat precis tvärtom vad man tidigare trott. Barnen skulle numer ligga på rygg. Veckan efter började svärmor tjata om att då kunde ju barnet få platt skalle barn. Det var det många som fick när hon hade små barn minsann.
Så det gäller och kolla om uppgifterna är "färska". Och det kan ju ändra sig på bara något år.

Lycka till alla som väntar. Håller tummarna för Er!

F ö är det inte alls lika vanligt att man sätter igång mänskliga förlossningar heller numera. Jag har en kompis som gick över 4 veckor båda sina graviditeter och hon sattes inte igång eftersom barnet och hon själv mådde bra som det var. Tjejerna som kom ut var helt normala, varken stora eller små.

Varför ska du gå ut i denna tråd och ge råd om saker du inte har kunskap om??????? :mad:

Mår du bättre då?? :eek:

AM

Just det här med att vad som är "sannt och riktigt" ändrar sig är intressant tycker jag. När jag fick mitt första barn för snart 19 år sedan skulle barnen ligga på mage, de fick absolut inte ligga på rygg för då kunde de kvävas.

Att kunskap inte är statiskt visar ju att vi faktiskt drar nytta av den forskning som görs vilket också medför att för att kunna ge råd så gäller det att hålla sig framme för att ta del av det som händer.

Ett litet uppmuntrande tillrop vill jag ge till Hera: tänk så här att aldrig har det väl hänt att en fölunge har blivit kvar i magen för all framtid. Den kommer när ska!

Åh,,,ingen fölis i natt men nu är hon extra grinig.
Inatt vaknade jag två gånger av att hon stod och "skrek" åt boxgrannen.

Hon har inte legat ner på två nätter nu men vill hemskt gärna.
Hon biter sig på magen hela tiden, försöker lägga sig, svansen i vädret, bajsar hela tiden.
Juvret var fortfarande stort i morse.

Nu får hon gå ut i det fina vädret och ha det bra.

Hera : Jag har nu "bara" vakat i sju nätter och jag är helt slut.
Jag förstår att du har/haft det jobbigt. Jag hoppas din fölis kommer snart, vi är ju nyfikna på vad det är för krabat som inte velat komma ut.

JAG VILL HEM TILL MIN SÄNG
smilie_bett.gif

Hoppas på bebis idag eller inatt istället.

Inget föl här inatt.

Frågan är om man vågar betäcka henne igen.....
(måste fundera på nåt annat än juver ibland :smirk: )

Åh va ni är snälla allihopa :love: som tänker så mkt på mig och tjockisen.

Sambon jobbar skift 13 tim pass och jag har liksom ingen att bolla med här hemma. Han ringer sin jobbarkompis fru som är veterinär minst en gång om dagen. Tur att man känner henne väl :D

Vad bekommer vissa inlägg så har jag mest blivit upprörd över att de var riktade direkt till mig och syftade på att jag nästan nekade min häst veterinärvård. Plus att det lät som att jag inte bryr mig ett dugg om att hon gått över el är det minsta orolig.

Ha ha, men det vet vi som följt dig länge, hur bekymrad du varit och vad du gjort, så häng inte upp dig på det alls! ;)

*Ankans vakar och försöker sända tankar om fölning till Heras envisa märr*

Jag lider med dig! Men den kommer snart ska du se. Fast det blir väl svårt att betcäka den här märren varje år, om hon nu ska dra över så mkt varje gång...

Det första jag gör på internet numer är att kolla den här tråden för att se om du fått nån bebis :).

:D Snart är det dags för dig också....å för mig med :bump:

Hera.......Full Gas på Konservburken din :rofl: Ut o knalla med henne....

Nä hon är så seg nu så jag orkar inte dra runt på henne :D. Äter dåligt också, i morse hade hon inte ens ätit hälften av kraftfodret, suck. Fast hon är ju inte direkt utmärglad så det går ju ingen nöd på henne :p.

Jag lider med dig Hera!! :cry:

Ska hålla en tumme hårt för att din fölis snart kommer ut!

Mitt sto har idag gått 321 dagar och jag har satt på övervakningskameran i stallet. Men tror det dröjer innan fölisen tittar ut men jag tar det säkra före det osäkra. Skönt att kunna se henne men slippa gå ner till stallet och störa i tid och otid! :)

Hej på er, nu hoppar jag också in här!

Mitt sto är beräknad till den 11 maj, men i förrgår tyckte jag hon var lite slappare i rumpan än vanligt. Inte mycket, men lite. Och igår var juvret stenhårt och det gick att trycka fram lite genomskinlig vätska. Innan har det varit stort men mjukt.

Det kan väl inte vara på gång redan?? Det är ju alldeles för tidigt!

Jag har förstått att det inte är ovanligt att ston går en månad över tiden, men hur vanligt är det att de får så här mycket för tidigt?

Du vet att vi finns och supportar dig!!! :love:

Du gör helt rätt som litar på din veterinär.
Och beträffande hästen din.........
Hon vet nog vad hon håller på med ;)

Gumman vad jobbigt det har blivit för dig. Kommer jag att behöva säga söndagsbebis ännu en gång, ja då kommer jag med gubbens spännband :devil: sedan kör vi igång henne. ;) Bryd dig inte om vad vissa säger, vi andra vet hur det ligger till. Skall jag skicka kram till dig eller :devil: till märren din?

Blir båda, känns bäst så. :D

Jo...du får åka till Stockholm å köpa Gourmet mat åt henne nu bums :D

...STACKARS Bebsan :cry: som inte får NER maten som ligger bara o väntar framför henne :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka