Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Försök att ta det lugnt nu. Varför tror du hon har kastat ?

Helen

Om fölet skulle vara dött så borde stoet inte må bra. Det tror jag inte är någon risk.

Om de kastar fram till ca månad 8, så är inte fostret så stort och kastar de ute så är det inte säkert att man upptäcker det. Djur och fåglar tar hand om det ganska snart och stoet behöver inte vara påverkat.
Det där med brunsten kan man ju aldrig veta. Hormonerna bestämmer...

För ditt eget välbefinnande skulle jag råda dig att du ser till att hon undersöks rektalt så du slipper oroa dig och fundera på läget.

Men då är det väl perfekt att veterinären kommer under dagen så att du sedan kan känna dig lugnare!

Håller alla tummar för att allt är som det ska med ditt föl och ditt sto (fast jag tror inte att det behövs!)

Kanske hon fölar i dag innan veterinären hinner dit!

Oj då, nu var du snabb...

Bra att veterinär kommer så du slipper fundera.

Jag håller tummarna! Lycka till!

Hera, din stackare. Varför tror du hon har kastat?
Om inte jag minns fel har du kollat henne efter du fick hem henne? Och har hon kastat efter oktober borde du ju hittat något.
Skönt att vetr. kommer idag så du slipper gå och oroa dig för det. Jag håller tummarna och hoppas att allt är bra.
Stora kramar från oss.
Mitt sto är på dag 320 idag och juvren är större och hårda men jag tror inte något är på gång på ett bra tag. Det känns inte så. Hon är lugn och står i solen och sover fast när jag kom i dag drog hon värden repa i full galopp med bockningar.
Men juvret ser lite konstigt ut. Om man säger mellan juvren går det ju upp, den delen sitter kvar uppe vid bukväggen så själva spenarna är ju på insidan mot varandra. De är inte längst ner alltså. Ska det vara så?
Jag har tagit kort på dom ska se om jag kan lägga in det.

Angående juvrenas utseende som du bekriver ovan: Dom kan se ut så innan hon har fyllt hela juvret. Senare när det är fyllt så kommer dom att spreta från varandra.

Hälsningar Helen

Veterinären är mest orolig för min hälsa :rofl:

Kastat..vet inte...fantasin kan lätt sätta fart om man är orolig för sin lilla häst.

Har precis pratat m Ankans på chatten, är lite lugnare nu.
Pratade m Nactus ägare blev ännu lugnare. Tänk att ta sig så mkt tid för en helt främmande person.

Så går fölningen bra så bär det av till Skåne strax innan 30 dagars :)
(har tackat nej till flyinge om nån undrar)

Hera skrev:
Veterinären är mest orolig för min hälsa :rofl: QUOTE]

Det är jag med - det var därför jag bad dig försöka ta det lugnt ;)

Så går fölningen bra så bär det av till Skåne strax innan 30 dagars
(har tackat nej till flyinge om nån undrar)

Vad blir det i Skåne...

Helen

Hera
När fick du blanketterna från flyinge om fölningsresultat? Mitt sto är beräknat om 3 veckor och jag har inte fått några papper ännu.. men dom kanske kommer, annars får jag ringa till dom...

/Kristin

Jag fick mina papper från Flyinge för över en månad sedan, mitt sto var satt till den 5/4 (dock inte fölat ännu...), men det är det enda som kommit i tid, betalningen för seminering och uppstallning fick jag i september, trots att det skedde i maj! Tror bara de har lite mycket administration - allt jag har fått har i varje fall varit korrekt, om än lite sent ;)

hej...jag vill oxå ha en "fölnings mentor"...jag har tusen frågor,men ingen som kan svara :confused:
mvh legolaspiggelin

ha ha, alla hästar som är inackorderade hos mig (en ägare) är efter nactus.. Mycket trevliga pållar......

Ankans tycker hera ska titta "in om", om hon behagar köra till skåne :D

Jaha,,,,ingen bebbe i natt heller.....

Nu är det tredje natten som hon inte har lagt sig ner.
Hon har fortfarande genomskinlig mjölk men sedan imorse så bildar hon nya vaxproppar hela tiden.

När jag kollade henne så föll vaxpropparna dän och efter 20 min hade hon nya, men genomskinlig mjölk.

När vi kom hem nu efter träning så hade de blivit stora.

Kan det ändå vara så att hon tänkt föla snart, när det rinner till så hela tiden,även om det är genomskinligt?

Vi fortsätter vaka oavsett men det kan ju vara bra att veta....

Hon är lite nervös också.....

Klart att vi svänger inom Ankans när vi är i Skåne. Skulle inte missa det tillfället att träffa "katten".

Lakrits: Tänkte på er i morse, har ni frusit i husvagnen?

Senast ändrad:

Och här kommer hon trött vankande efter att ha tokgalopperat, då unghästen mejade ner staketet så att hon o hennes polare kom lösa...

Mycket upprörande för en gammal dam..... :D

th_Jttemage.jpg

Hur har det gått? Vad sa veterinären om din dam ??
Är allt bra ??
Sitter här och funderar hur det gått. :confused: :crazy: :confused:

Hera skrev:
Och här kommer hon trött vankande efter att ha tokgalopperat, då unghästen mejade ner staketet så att hon o hennes polare kom lösa...

Mycket upprörande för en gammal dam..... :D

th_Jttemage.jpg

Hera är det din schäfer...är hon efter Ianko af Svebö?
Isåfall tror jag vi har hennes kull brorsa...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka