vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jag tycker väl inte att hon försöker friskriva sig från ansvar, men för den skull måste man väl kunna fördöma fodervärdens handlande? Jag har själv suttit i en liknande situation (som du vet, roslagen).
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

roslagen skrev:
Visst är det hemskt stt folk vanvårdar sina djur men fortfarande kan det inte komma som någon blixt från klar himmel att det ligger till på det viset.

Ursprungsinlägget handlar om att hon tycker det är hemskt att hennes häst blivit vanvårdad och det jag och många med mig reagerat på är att ägaren själv anser sig fri från ansvar för att det var för långt att åka och hälsa på hästen!
Hur ( ursäkta mig ) f-n tänker man då?
Ett djur är ett ansvar man tar på sig, som djurägare är du skyldig att se till att ditt djur har det bra.
Att försöka friskriva sig från ansvar för att man lånat ut sin häst till någon man A; inte känner och B; aldrig ens besökt är bara fegt och lågt. Hästen och dess välmående är i grund och botten hästägarens ansvar och inget annat.
Jag vill tillägga att jag inte anser mig fri från ansvar när det gäller min hästs hälsa mm. Hör för er nogrannare innan ni börjar skälla, ska jag behöva skriva ner varje liten punkt som vi gjorde? det skulle bli minst 5 sidor loånga beskrivningar. Jag tänkte dels tillägga att hon var där nere i ca 5-6 månader inanan vi fick hem henne, och som jag skriver inann skriver jag igen, även omfodervärden inte skulle sakt upp fodervärdskontraktet skulle VI ha hämtat hem hästen eftersom avtalet inte fungerat mellan kontakten som vi skulle ha. OCH DET VAR VI som ringde och försökte få tag på henne stäöndigt, även polis och myndigheter, djurskyddsnämden, men ingen gjorde något trots våra hårda krav. Det togs inte på allvar, hur bemöter man en sådan sittuation när man inte vet vart hon flyttat med hästen, vi fich ju inte det nya telefonnummret eller adressen som också var avtalat i pappret att man var skyldig att medela. Tillslut fick vi telefnr och medelade polis för att se vart hon hade flyttat, Om VI visste vart hon dragit med hästen SKULLE VI GIVETVIS HÄMTA HEM HÄSTEN PÅ EN GÅNG.!! men det är ju lite svårt när men inte vet vart nånstans i skåne hon hååller hus, vi hade ju bara den gammla adressen där vi var och kollade.
så en en gång hör för er lite till innan ni skäller ut mig, för så mycvket som jag månar och vill hästen det bästa, och så mycket som jag gjort för att försöka ta hem hästen igen. Jag tror inte att ni skulle kunnat gjort mer, då kan ni ju komma med fler förslag så får vi se om det finns med på den långa listan på saker som vi gjorde.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Louelle skrev:
Självklart menade jag så som du skriver.. Att det var inte själva transporten jag reagerar på utan att man vågar sända iväg sin häst utan att ha sett vart den hamnar.
Då säger jag det än en gång. Vi var där nere och kollade innan hon åkte ner, Det var då fodervärden beskrev hella sin bakrund till hästeriet mm. och skrev på avtalet. Gåredn var fin precis som hon beskrivit innan.och dom andra hästarna var fina. JAG VET INTE VARFÖR HON INTE TAGIT HAND OM HÄSTEN, kanske var det för att ghon kände att det inte var hennes häst, men då är det ju oansvarligt från hennes sida då jag anser att alla hästar har samma rätt till god omvårdnad och tillsyn, vems häst det än är!!
och eftersom vi var där innan hon åkte ner och kollade allt då vi ändå var på semester dit ner, tyckte vi att det inte fanns bnågra anmärkningar då hon angav foderstater och olika fodertillskott som hon gav till sina andra fölston och unghästar, detta för att vi VERKLIGEN VILLE KOLLA ATT HON VAR KUNNIG. och det var hon, sen att hon sket i våran häst, kanske tänkte honatt bara hon får ta ett föl och det mår bra, så skiter jag i stioet som inte ens är mitt, kunde vi inte ha någon aning om eftersom hob verkade så mån om sina hästar!!
så enen gång sluta att ta i i så mycket och tro inte att vi inte gjorde något. För tro mig , det gjorde vi. Läs gärn åvanstående
Innan du skäller ut mig igen, och ´kom gärna med fler förslag om du kommer på några, och det känns tungt när man inte får stöd hos polis och myndigheter som ändå har den största makten i sverige.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jag tycker fortfarande inte att jag skäller.
Dock så har jag den uppfattningen att en ägare har det yttersta ansvaret för sin hästs välmående.!

Nu skriver du att du har vart där ock kollat på stället?
Som jag förstod det innan så hade du inte träffat männsikan alls, hur är det egentligen?
Har du träffat denne eller inte?
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Precis vad jag undrar :confused: jag har läst tråden en gång till och fattar fortfarande att dom inte hade möjlighet pga avstånd m.m

Nu har vi talat om flera ggr ang detta så hon har nog förstått ;)

Hur som helst har h-äg det yttersta ansvaret att man sen begår ett misstag må vara hänt bara man inte gör om det... tur att hästen klarade sig och mår bra nu :D
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

roslagen skrev:
Du visade ju inte direkt ansvar för din häst heller, du var alltför upptagen med att förstöra för andra, du hade info om att din häst inte hade det bra redan förra sommaren och vad jag förstått så tog du inte hem henne förräns denna sommar....

Ursäkta men vad pratar du om?!. du får vara lite mer tydlig,
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Louelle skrev:
Jag tycker fortfarande inte att jag skäller.
Dock så har jag den uppfattningen att en ägare har det yttersta ansvaret för sin hästs välmående.!

Nu skriver du att du har vart där ock kollat på stället?
Som jag förstod det innan så hade du inte träffat männsikan alls, hur är det egentligen?
Har du träffat denne eller inte?

Ok. då tar vi det från början.

fodervärden(som jag inte ger ut namnet på då man inte brukar göra det) tog kontakt med oss sngående annonsen.

Hon berättade om sitt ställe och om hennes hästar. som vi tyckte lät bra.

När vi skulle ner på semester i skåne och ner till flyinge för hingstvisningar mm. Åkte vi förbi för att träffa henne och se hennes gård och hästar.

Allt verkade i sin ordning, och hon skrev på kontraktet som vi hade skrivit, kontraktet hade höga krav.

Sedan fick Night Flower åka ned till henne, alltså efter vi varit och träffat henne och tittat på gården och hästarna.

Efter att Night Flower åkt bad vi fodervärden att ringa för att tala om hur resan hade gått, alltså om hästen var lungn eller uppjagad.

Hon ringde och var jätteglad över att fått ner henne, och medelade att allt gått bra, precis som vi trott att det skulle göra.

Sedan bestämde vi att vi skulle höras av senare när hon blivit betäckt för första gången, och se om hon blivit dräcktig.

Vi skulle höras av några gånger under dräcktig heten och senare när hon fölat.

Det var här hon flyttade och inte angav hennes nya telenr eller adress, och förtvivlat försökte vi få tag på det för att få hem hästen.
Det var här vi kontaktade polis till hjälp, och myndigheter, samt djurskyddsnämnden för att få hjälp.

En sak som jag kanske missat att säga är att vi innan vi skickade ner hästen kontakktade myndigheter för att få se om hon var anmäld för något, vilket hon inte var och sedan när vi åkte ner för att se gården och hennes andra hästar förstog vi att hon verkade pålitlig och hade god hand om sina hästar och föl. Jag skall också medela att hon premierade alla sina föl och álla blev godkända. I min syn håller inte en dålig hästmänniska som inte bryr sig om sina hästar på med sådant, inte heller beräknar sina foderstater så noga som hon gjorde. Därrför misstänkte vi inget när vi var där nere och trodde att hon skulle få det bra, vi skickade ju inte ner henne medvetet till en som inte atr hand om sina hästar. så dumma är vi inte.

Jag hoppas att du förstår nu, och kom gärna med fler förslag som vi kunnat gjort, man är ju inte så van vid en sådan sittuation och hur vad man ska göra. och saå vitt som jag anser så har vi tagit det ansvar som vi kunnat tagit.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Att man skickar iväg en häst på foder till en människa man aldrig träffat är för mig en fullständig gåta.
Besökte ni inte gården?
Bad ni inte om referenser?
Osv osv

Jag fördömer all vanvård av hästar och alla andra djur - MEN tycker att du som ägare visat mycket dåligt omdöme!
Exakt hur lång tid gick det egentligen från det ni började ana ugglor i mossen tills ni fick hem hästen? Hur långa är de "perioder" du nämner?

Immer
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jag läste just din långa förklaring till Louelle, där stod mycket som du kunde skrivit när du skapade tråden. Då hade det inte blivit så många missförstånd och oklarheter.

Men jag kan inte låta bli att undra över att du inte kunde få tag i människan på grund av att hon flyttat? I Sverige är folkbokföringsregistret offentligt, det är bara att ringa till exempelvis Skattemyndigheten så talar de om vart personen har flyttat.

Immer
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Ok, hade fel ang. rosetterna men detta framgick ju knappast i tråden. Vad jag menar är att vårt land är inte så stort att man inte kan ta sig tid till att åka dit ner och de efter hästen. Anar man oråd så får man väl ta sig den tiden. Det hade väl tagit en helg i anspråk men hade det inte vait värt detta för att veta om hon hade det bra. Hade det varit min häst hade jag nog åkt och hälsat på i vilket fall som.
Har min ena häst hemma hos min mamma och pappa 16 mil bort och är hemma minst en gång i månaden för att se efter henne. Och då står hon hos min MAMMA OCH PAPPA som jag har daglig telefon kontakt med!
Om jag inte läst fel igen så hade hon väl fått föl, var du inte nyfiken på hur detta såg ut??

Jag skäller inte men jag blir bara så fundersam när jag läser tråden vad du igentligen vill ha ut utav den. Svära dig fri från anvar???

Om de andra hästarna var mycket väl mående så handlar väl detta inte om någon hämsk människa som har tagit för vana att inte sköta sina djur utan det kanske har hänt någonting annat. Ingen vanvård är förvarbar men det det kan iallafall finnas en förklaring. Hon kanske inte rädde ut att ha alla hästar om hon nu fått barn, legat på sjukhus, flyttat och allt vad det stog. Vad vet jag.
Men återigen märker man att det är något som inte stämmer får man nog ta och ta tag i saken själv om hästen så finns i världen ende.
Som min körskolelärare sa, man ska alltid köra som att alla andra är idioter. Även om de gör fel ska du kunna styra upp så att det inte sker en olycka. ;)
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Vanvård kan gå fort, så ska man vara säker på att sin häst som är utlånad på foder har det bra skulle man behöva hälsa på 1 gång i veckan. Vem kan och har tid med det när hästen står långt bort. Min kompis lånade ut sin häst på foder och han såg fin ut när vi hälsade på. De hade regelbunden telefonkontakt. Ca 2 månader senare var han mager som en skrika, insjunken och hade tappat muskler. Han drog iväg och slet sig när de ledde honom till hagen. (annars världens snällaste häst. Skulle aldrig göra något ont).
Synd att det finns så många oseriösa hästmänniskor.
Hoppas att det går bättre med din häst nu!
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

hej kommunens miljö och hälso vård har skyldighet att kolla upp
vanvård efter anmälan ,jag kan tycker att båda är för summliga i sin hantering av hästen plus nya stället hästen kom till,skulle det vara
min häst har affären aldrig ägt rum,men gjort är gjort sas,man kan
efter konstruera allting,jag skulle ha tagit hem hästen omedelbart ,när det blev misstänkt om djur plågeri,och häva avtalet
eller bara åka ner för besök,oanmält,för att kolla in stället och ha med mig häst transporten hem igen.och hjälp att få hem hästen,vägrade dom skulle jag koppla in myndigheterna ifallet ,
och lokala folk som känner dom och ställa dom tillsvars varför dom gjort så och gjort sig onåbara.och inte hållit lovandes avtalet och var noga med hästen? eller gjort tings sak av det.koppla in jurist på fallet.
men jag skulle bli mycket ledsen för hästen... :devil: :banana: :bump: :cry:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

A-a skrev:
Jag hoppas att du förstår nu, och kom gärna med fler förslag som vi kunnat gjort, man är ju inte så van vid en sådan sittuation och hur vad man ska göra. och saå vitt som jag anser så har vi tagit det ansvar som vi kunnat tagit.


Att man inte ska lita på någon.Att man måste ha koll dvs. se saker med egna ögon och inte förlita sig på att andra ska fixa saker åt en.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

hej nej just det så länge jag äger hästen har jag mitt fulla ansvar för mina djur och boendet , vården ,man ska aldrig lita på att andra
fixar åt mig om man inte öga för öga kommit överens,du måste lära dig att göra jobbet själv och inte lita på andra ordnar åt dig.då kan man bli lurad eller bortglömd av bara farten,för är jag ägare så är jag det för att allt klaffar in i minsta detalj.! sedan beror det på hur noga man är.och var jag lagt min ribba sas...
för mig vill jag att mina djur får det gott omkring sig,om jag hade några annars är det mina föräldrar som fått ryka in som morsa och farsa ,fast jag vill att dom lyssnar på vad jag säger.nu har dom tagit hand om mina två hundar en labbrador och en collie spets fast dom skulle bara vara familje hundar hemma.mamma ville inte ställa ut
eller tävla hon ville ha ludde hemma ,men han måste ju lyda oxå!
men nu är hundarna borta..så mycket pass blev det av både föräldrar
och djur. :banana: :devil: :bump: :rofl: :bump: :banana:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Borttaget, råkade skicka dubbelt...
 
Senast ändrad:
Piamar...

Nu känner jag mig jättetaskig :crazy: som påpekar detta, men:

Det är tyvärr jättesvårt att hänga med i vad du skriver...

Kan du inte börja meningarna med stora bokstäver åtminstone, och hålla dig till ämnet? :bow:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

ursäkta mej men du får nog faktiskt skylla dej själv.
har man en häst är det ens förbannade skyldighet att se till att den har det bra!
man kan väl för *piip* inte skicka iväg den utan att träffa personen i fråga?
och om man nu inte gör det så får man väl pallra sej det ett par gånger/år?
och kan man inte det pga avstånd så får man väl leta reda på en som bor närmare?

nej fy fan att låta en sån sak hända sin häst!
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Pretty_Fly skrev:
ursäkta mej men du får nog faktiskt skylla dej själv.
har man en häst är det ens förbannade skyldighet att se till att den har det bra!
man kan väl för *piip* inte skicka iväg den utan att träffa personen i fråga?
och om man nu inte gör det så får man väl pallra sej det ett par gånger/år?
och kan man inte det pga avstånd så får man väl leta reda på en som bor närmare?

nej fy fan att låta en sån sak hända sin häst!

Läs alla citerade meningar som jag skrivit och förklarat till dom andra innan du häver ur dig! då kanske du ocksåp ser at vi varit och hälsat på innan hästen åkte ner!
 
Sv: Piamar...

pinky skrev:
Nu känner jag mig jättetaskig :crazy: som påpekar detta, men:

Det är tyvärr jättesvårt att hänga med i vad du skriver...

Kan du inte börja meningarna med stora bokstäver åtminstone, och hålla dig till ämnet? :bow:

Om det är till mig så skall jag tänka på det =) glömmer bort det ibland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 026
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 112
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
762
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 928

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp