Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

ElektraDelight

Trådstartare
Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska tydligen plockas upp ännu högr trots att han har börjat visa tendenser till att ha tappa glädtjen för det.

I vilket fall är de en ponny som så många andra ponnysar som hopptävlas helt saknar en vettig grundridning. Han är fruktansvärt stark & hon har mycket problem med att hålla honom bland annat. Därför har dom ju en hel del bett som används. Första gången jag kikade på honon reds han med ett pessoa bett på "dressyrträningen". Ponnyn visar hela tiden att bettet är på tok för skarpt. Försöker förtvivlat komma undan hela tiden. Jag påpeka de lite försiktigt för ponnymamma. Får en fnysning & ett "ponnyn ska lära sig veta hut" tillbaka.

Andra gången vilket var igår. Skulle dom visa hoppning på hemmaplan. Så ingne tränare eller så. Jag kommer lagom till uppvärmningen. Ser för de första att tjejen har både dressyrspö & dessutom långa j*kla dressyrsporrar på sig. Ser att han har hack & tänker de är iallafall bättre än pessoa eller liknande. När jag kommer närmare ser jag att dom har bytt ut lädret både uppe & nere till kedjor istället!!!!! :cry::eek:

Ponnyn var redan där hysterisk & de blödde från nosrygg på honom! Hur f*n kan de få gå till på detta vis. Först stod jag bara som förstenad & titta med fasa på den stackars ponnyn. Dom börjar hoppa med spö vilt gående över rumpa & huvud, sporrar som sparkar & ett frenetiskt ryckande i de där hemska hemmabygget. Leder till att dom går omkull över en oxer då flickan stör honom så mycket att dom kommer helt fel & han hoppar ändå.
Ingen av dom skadade sig men tjejen var snabbt upp på fötter & börjar rappa sin ponny & rycka i tyglarna från marken.

Då j*vlar vaknade djurmänniskan i mig. Jag har en stubin som är ungefär lika lång som min lillfingernagel. In i paddocken fram till tjejen som tittar på mig med de här uttrycket :eek:. Sliter spöt i från henne & frågar om hon vill ha ett par slag över ansikte, å kanske över röven & något på låret. Hon bara fortsätter gapa. Jag knäcker spöt & kastar de. Tar tyglarna & leder bort den stackars ponnyn.

Går in i stall & försöker lugna den stackars kraken. Ponnymamma kommer in & frågar vad fan jag håller på med. Jag tar upp telefon & slår in nr till polis. Visar displayen för henne, ber henne hålla truten & anmäler sen henne för djurplågeri.


Tyvär gjorde dom inte mycket men polisen kom ut & tog min anmälan. Kollade över ponnyns sår & sen all utrustning osv som används emot hästen. Fanns mycket andra bett med kedjor lindade runt & någon egen form utav hävbett i form utav bara kedja osv osv.




(Dock ett litet happyending. Ponnyn kommer att stå hos mig i ett år på fodertid. Och då ska han förhoppningsvis ha repat sig & vara beredd på att bli någon annan flickas/pojkes kompis. För dottern hade egentligen inget intresse utan de var mammas idé allting.)


Gjorde jag rätt eller fel? Fick höra att de var dumt att lägga sig i osv osv. Och att ponnyn gjorde bra ifrån sig på bana så så plågad kunde den inte va o bla bla bla.
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Hur lyckades du bli fodervärd efter den historien, dvs hur i hela friden gick de med på att överlåta ponnyn på dig?
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Han är inte överlåten. Utan bara fodervärd.
Mamman & jag hade ett deeptalk över telefon. Hon bad om ursäkt & insåg själv hur illa dom behandlat ponnyn.
Då vi känner varann sen innan & ponnyn egentligen bara var ett problem hos dom då de bara skapade osämja så
kom vi fram till detta beslutet. Han är inte i säljbart skick nu & mamman är inte intresserad utav att sitta på honom.
Så när året gått så säljer jag dom åt honom. De är en jäkla kanonponny egentligen. Har bara hamnat hos familj med för mycket ideér & för lite kunskap.
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Hej!

Du gjorde helt rätt! Tänk om det fanns fler som du där ute.

Och härligt att du fick "ta över" ponnyn och nu kan ge den en härlig omstart!

Heja dej!

/Lavinia
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Då j*vlar vaknade djurmänniskan i mig. Jag har en stubin som är ungefär lika lång som min lillfingernagel. In i paddocken fram till tjejen som tittar på mig med de här uttrycket :eek:. Sliter spöt i från henne & frågar om hon vill ha ett par slag över ansikte, å kanske över röven & något på låret. Hon bara fortsätter gapa. Jag knäcker spöt & kastar de. Tar tyglarna & leder bort den stackars ponnyn.

ååååh :love: BRA GJORT!!!!! Jag blev så otroligt GLAD av att läsa detta, du gjorde alldeles rätt och du ska absolut skita i vad andra (puckon) säger! Det viktigaste är INTE att hästen presterar, det viktigaste är att den mår bra! :bow: :bow:
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Aj så fel de kan bli xD

"Så när året gått så säljer jag dom åt honom" Menar faktiskt att jag säljer ponnyn åt dom.

Kom precis därifrån. Har varit & skrivit fodervärdspapper idag. Känns bra för båda parter. Vet inte vad anmälan kommer leda till men vet defentivt att familjen fått sig en läxa. Jag smidde medans järnet var varmt & såg till att få papper osv klart. Imorgon hämtar jag honom.

Brunte (är inte hans riktiga namn) såg ut att må bra trots gårdagens bravader.
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Något tårögd, eller väldigt menar jag. Kanonbra gjort av dej. Hoppas du får ponnyn att trivas och må bra. Vidriga människor som gör så mot ett försvarlöst litet djur
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Bra gjort! Önskar att fler var lika modiga som du. Många gånger står ju folk bara och stirrar och bevittnar alla hemskheter men utan att lägga sig i. Så stor eloge till dig! Härligt slut dessutom, att du får se till att ponnyn får det bra!
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Glömde skriva att de som tycker att man inte ska lägga sig i, de borde nog tänka om, de kanske håller på så här mot sina hästar/djur oxå. Och att det presteras bra på banan? Varför då hålla på så här???
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

*kl*
Jag blir så ledsen när jag ser hur många behandlar sina hästar som om de bara vore tävlingsredskap istället för individer och vänner.
MEN - jag tror att det är väldigt lätt att ramla in på den vägen utan att men märker det själv.

TS: BRA GJORT!!! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

det var inte en sekund försent att du la dig i! Stackars ponny!!!! Bra gjort! Fick en klump i halsen när jag läste, men vad glad man blir när det verkar som att familjen ändå fattar vad dom har gjort.
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Önskar fler hade mod att gripa in när de ser något som går fel till... :bow::bow::bow:
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

WOW vad modigt :eek: Riktigt, riktigt bra gjort. All heder åt dig, tänk om fler gjorde som du! Jag har inte ord för vilken stor människa du är i mina ögon.
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Jag blir så ledsen när jag ser hur många behandlar sina hästar som om de bara vore tävlingsredskap istället för individer och vänner.

KL

Lånar ditt uttryck här bara eftersom det är något som folk ofta skriver -det här med att behandla hästarna som tävlingsredskap/maskiner eller liknande.
Till det vill jag bara säga (och det är inte riktat till dig utan bara rätt ut i luften) Sådär behandlar man inte en "tävlingsmaskin" heller. Man kan inte skrämma fram resultat -det kanske funkar ett tag men den dagen hästens självförtroende är knäckt så är det kört, hur fin och talangfull den än är -så riktiga tävlingsmänniskor med alla skruvar på plats sköter sina "maskiner" -och behandlar dem som vänner.

Till TS: fyfan va bra! :bow::bow::bow: det var det bästa jag hört på länge, eloge till dig.
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Wow !!!
Tänk om det fanns fler som du och färre som ponnyägarna. Jättestarkt av dig också att inte bara hota utan verkligen koppla in polisen också.
:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

All heder åt dig!!:bow::bow::bow:
Du gjorde helt rätt!! Häftigt när folk vågar stå upp som du gjorde!! Det var rent djurplågeri... Köp ponnyn istället så att du får ut det du lagt ut på han i slutändan!
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Underbara människa! :love:
Tänk om fler vågade AGERA och inte bara se på och låta det hända!
Hoppas du och ponnyn får en fin tid ihop, och att den inte tagit allt för stor skada av detta vidriga beteende hos ägarna!

Starkt och modigt gjort! :bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 426
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 871
Senast: Happimess
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 050
Senast: cirkus
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 118
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp