Var är rätt?

Bukefalos 30 år!

Jag antar att ni lät företaget betala för att komma undan med moms? Hur som helst så ägs ju släpet av hans företag. Alltså äger företaget 100% av släpet. När släpet säljs så tillfaller hela intäkten företaget.
Nej hon har lånat ut 15000 till en person så självklart ska hon ha tillbaka sina pengar om han väljer att lägga in dem i företaget är det inte hennes problem.

Och komma undan med moms det vi inte han kanske har ett företag som lagar bilar etc, men om den är inköpt i ett företag som trailern inte egentligen ska köpas in i och används till hästar som inte är i företaget så är det ju....ja jag kan inte skriva ordet då jag förra gången fick en varning.

Absolut inte. Jag gör de mesta i hemmet. Men kommer inte tjafsa för jag är rädd han kommer blåsa mig på släpet då vi inte har skrivit några papper att jag har betalat 15.000 kr till han. Betalade direkt till honom å inte in till företaget. Så han Köpte alltså släpet för 30 och tog 15 av mig å sen drog momsen.
Men du har väl ett bankuttag? Eller antagligen banköverföring till hans konto. Om du inte har gett honom 15 000 kr i papperssedlar som är typ svarta så går de att spåra pengarna.

Nej hon har lånat ut 15000 till en person så självklart ska hon ha tillbaka sina pengar om han väljer att lägga in dem i företaget är det inte hennes problem.

Och komma undan med moms det vi inte han kanske har ett företag som lagar bilar etc, men om den är inköpt i ett företag som trailern inte egentligen ska köpas in i och används till hästar som inte är i företaget så är det ju....ja jag kan inte skriva ordet då jag förra gången fick en varning.
Ja, så kan man så klart se det. Att det är ett lån till personen som äger företaget och som då ska betalas tillbaka.

Men att dra av momsen på ett släp som man avser att använda privat är inte tillåtet. Däremot kan det ju vara tillåtet att använda släpet privat om det är inköpt för företagets behov och används där.

Momsen belastar inte firman som en kostnad, alltså har du betalat 15 tkr av 24 tkr.

Att släpet formellt tillhör företaget är en annan sak. Och exsambons arbetstid, den får man ju väga in som flera redan sagt.

Men ytterligare en faktor är att när nåt halvprivat fulköps till bolaget så betalas det med bruttopengar, alltså oskattade företagspengar. Det betyder att ett släp för 24 tkr + m motsvarar i storleksordningen 12-14 tkr i skattade lönepengar. (Det är vad de 24 tkr hade blivit om exsambon istället tagit ut dem som lön.) Av vilket du alltså har betalat 15 tkr. Så redan där ligger en påtaglig obalans i 50/50-tanken.

Ska man fulköpa privata eller halvprivata grejor på firman så behöver man ha de bitarna klart för sig från början. Detta helt separat från de legala och moraliska bitarna.

Men att dra av momsen på ett släp som man avser att använda privat är inte tillåtet. Däremot kan det ju vara tillåtet att använda släpet privat om det är inköpt för företagets behov och används där.

Jag vet men jag skrev i en annan tråd att det inte va tillåtet med sådant förfarande men jag använde en annan ordslinga istället vilket jag blev varnad för, annars hade jag varit lite tydligare här, men du har rätt och jag håller med dig.

Släpet har används i hans firma med att köra kabelskrot, och andra saker i som är företagsrelaterat. Kan räkna att jag använt släpet typ 2 ggr till min häst och han har använt de 20+++

Jag tänker mest orka tjafsa om allt, bara få relationen avslutad och allt uppsorterat. Den stora vinsten är ju att du slipper honom, det kanske är värt några tusenlappar?
Han (ex-sambon) orkar ju uppenbarligen tjafsa om det. Varför ska alltid männen gå vinnande ur sånt här och få mer? Han borde också tänka att vinsten är att slippa varann och orka tjafsa, bara splitta. Men konstigt när är det nästan alltid kvinnan som får ha den rollen.

Släpet har används i hans firma med att köra kabelskrot, och andra saker i som är företagsrelaterat. Kan räkna att jag använt släpet typ 2 ggr till min häst och han har använt de 20+++
Ja, då är det ju lagligt att göra som ni gjort. Och han ska så klart lämna tillbaka de pengar som du lånat ut till honom.

Han (ex-sambon) orkar ju uppenbarligen tjafsa om det. Varför ska alltid männen gå vinnande ur sånt här och få mer? Han borde också tänka att vinsten är att slippa varann och orka tjafsa, bara splitta. Men konstigt när är det nästan alltid kvinnan som får ha den rollen.
Går han vinnande? Han verkar ju vara en totalförlorare som lägger sin energi på bitterhet och strider kring uppdelningen av boet. I det här fallet handlar det ju inte om några stora pengar heller, troligtvis inte några pengar alls eftersom de troligen inte kommer sälja hästtransporten med vinst.

Han säger att han ska betala in momsen för släpet när de säljs. Så säljer vi för 30 ink moms så betalar han 6000 tillbaka i momsen?? Vi har betalat 50/50 på alla delar som bromsar osv. Han drog av allt och delade. Han tog de på sin firma men jag fick betala till han endå
Du lånade ut 15 000 kr till hans firma så han kunde köpa ett släp som du sedan lånat 2 grr. Du ska ha tillbaka dina 15 000 kr. Det andra skulle jag skita i.

Du lånade ut 15 000 kr till hans firma så han kunde köpa ett släp som du sedan lånat 2 grr. Du ska ha tillbaka dina 15 000 kr. Det andra skulle jag skita i.
Fast om hon också betalat hälften på de inköpta delarna bör hon rimligtvis få tillbaka de pengarna också, ifall släpet säljs för mer än inköpspris. Men ja, personligen hade jag också nöjt mig med de femton såtillvida släpet inte säljs för betydligt mer.

Fast om hon också betalat hälften på de inköpta delarna bör hon rimligtvis få tillbaka de pengarna också, ifall släpet säljs för mer än inköpspris. Men ja, personligen hade jag också nöjt mig med de femton såtillvida släpet inte säljs för betydligt mer.
Det fungerar ju inte eftersom släpet är inköpt till firman. Hon har lånat ut 15 000 kr till hans firma. Firman har sedan köpt ett släp, det har hon lånat. Firman säljer släpet firman får vinsten. Men givetvis ska hon få ut sina 15 000 kr från firman när de går i sär, det borde hon fått även om firman behöll släpet.

Det fungerar ju inte eftersom släpet är inköpt till firman. Hon har lånat ut 15 000 kr till hans firma. Firman har sedan köpt ett släp, det har hon lånat. Firman säljer släpet firman får vinsten. Men givetvis ska hon få ut sina 15 000 kr från firman när de går i sär, det borde hon fått även om firman behöll släpet.
Men även delarna som behövdes har väl köpts in till firman och borde räknas som liknande lån?

Finns inget rätt och fel.
Själv tycker jag det bara verkar jobbigt med privata pengar i någon annans företag och det på något som jag inte förväntat mig att gå annat än minns på så hade jag varit fullt nöjd med med +/-0.

Jag undrar över flera saker, jag tänker varför behövs låna ut 15.000 oskrivet till en firma? För firmans del borde 15.000 vara lite pengar o han kunde betalat själv. Och varför köpa in en trailer till firman för att transportera kablar eller skrot eller vad det nu va? Eller är det bara jag som tycker just en trailer är både svår att lasta o tömma? finns ju andra kärror där man når lättare.

Jag undrar över flera saker, jag tänker varför behövs låna ut 15.000 oskrivet till en firma? För firmans del borde 15.000 vara lite pengar o han kunde betalat själv. Och varför köpa in en trailer till firman för att transportera kablar eller skrot eller vad det nu va? Eller är det bara jag som tycker just en trailer är både svår att lasta o tömma? finns ju andra kärror där man når lättare.
Hästtransport är faktiskt lätt att ha om kan transporterar lite större grejer och här vart ju dealen att hon även skulle använda den till sin häst. Lite win-win ingen behöver lägga ut extra utan blev gemensamt inköp som båda kunde nyttja. Förra sambon nyttjade min transport friskt till allt möjligt tack vare rampen istället för kärran vi hade.
Sen som sagt meckigt att ta det via hans företag dock

• Gilla
Reactions: Sel
Hästtransport är faktiskt lätt att ha om kan transporterar lite större grejer och här vart ju dealen att hon även skulle använda den till sin häst. Lite win-win ingen behöver lägga ut extra utan blev gemensamt inköp som båda kunde nyttja. Förra sambon nyttjade min transport friskt till allt möjligt tack vare rampen istället för kärran vi hade.
Sen som sagt meckigt att ta det via hans företag dock
Ja de ångrar jag mig idag att vi gjorde. Blev bara mäckigt. När vi var tillsammans var de företaget som betalade reservdelarna osv. Men när vi gjorde slut skulle jag plötsligt betala och han drog av detta på pengar han är skyldig mig. Minsta lilla ni drar han av för han ska betala mig så lite som möjligt. Han är liksom fortfarande skyldig mig 23.000 som han håller stenhårt i tills han sett att ingenting gått sönder i hemmet eller att jag lämnar hemmet ordentligt städat. Så ni förstår kanske då att jag bara vill bort å orkar inte bråka om pengarna utan nöjer mig med 15. Dock kommer jag bara få dem om vi säljer de för 30. Unde de är de 50/50 🙈

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka