Var är rätt?

Bukefalos 30 år!

Hästtransport är faktiskt lätt att ha om kan transporterar lite större grejer och här vart ju dealen att hon även skulle använda den till sin häst. Lite win-win ingen behöver lägga ut extra utan blev gemensamt inköp som båda kunde nyttja. Förra sambon nyttjade min transport friskt till allt möjligt tack vare rampen istället för kärran vi hade.
Sen som sagt meckigt att ta det via hans företag dock

Jag hade missat det att trailern skulle användas till häst, men faktum är att man kan inte köpa in en hästtrailer till ett företag där den ska användas till en häst som inte är med i företaget, om man då inte tar betalt som företaget från den som lånar trailern och tar upp det som inkomst i företaget.

Han är liksom fortfarande skyldig mig 23.000 som han håller stenhårt i tills han sett att ingenting gått sönder i hemmet eller att jag lämnar hemmet ordentligt städat. Så ni förstår kanske då att jag bara vill bort å orkar inte bråka om pengarna utan nöjer mig med 15.
Jo jag förstår, men städning? Hjälper inte han till han har väl bott där också?

Tycker det har glömts något i hela resonemanget. Om man ska vara så himla petnoga så har släpet inhandlats i hans firma. Och du betalade halva beloppet ink. moms. Den momsen har han fått dra av och fått tillbaka från skatteverket. Momsen är 6000kr på 30000kr, så nä, han ska inte ha något extra om den säljs för över 30tkr. Han kanske vill betala tillbaka halva momsen till dig? ;)
Precis min tanke! Han har ju tjänat på det här från början i och med momsen.

Nu vet jag inte exakt vad som gjorts på släpet. Såklart. Och det behöver du inte redogöra för heller, jag slänger bara in det som en brasklapp.

Imo så är inte t ex att byta bromsarnas slitdelar en värdehöjande åtgärd på vare sig släp eller bil, utan rent underhåll som jag som ev köpare förväntar mig görs vid behov. Jag skulle inte betala mer för ett släp med nybytta bromsar jämfört med ett släp med inte helt nya men fortfarande bra bromsar (däremot mindre för ett där jag i princip behöver börja med att byta dem). Att ställa upp och göra enklare reparationer åt sin partner för att slippa lämna in på verkstad tycker jag inte är något som nödvändigtvis ger en rätt till "en större del av kakan" vid försäljning - då ska det ha varit överenskommet från början - utan snarare något som en gör för att ställa upp för någon som en älskar. Sånt som tackas för med en varm kram, en trevlig middag och att partnern i sin tur också ställer upp när den andre behöver hjälp. Eller, om en vill ha ekonomisk ersättning, en överenskommelse som görs från början. Jag tycker att det är riktigt fult att "komma dragande" med ett krav på ersättning långt efteråt, och min tolkning är att han tjurar ihop för att han nu är ett ex.

Med det sagt. Om du har råd, så kanske det vore värt att bara bli klar med honom. Bye bye, liksom.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka