Vår bästa Cane är borta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Nej det gör de inte,men jag pratar bara för mig själv och min hund.

Kan berätta att min hund aldrig stuckit från vår tomt där,men jag kan aldrig garantera att hon aldrig gör det,det är dit jag vill komma.Skulle aldrig falla mig in att ha henne kopplad 24/7 när vi är där ifall att hon om tre år skulle gå utanför gränsen.Den chansen tar jag och är icke laglig.....
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Men de kommunala hundrastgårdarna då?
Hur fungerar det med dem?

Skulle nåt nedra vilt besluta sig för att bosätta sig där skulle de inte kunna användas som tänkt. Men oftast är det ju som med egna tomten, det är för livligt och rörigt för att det ska komma vilt. Men gör det det så får man se till att hundskrället inte stör dem. Dvs strosar förbi för nära t ex.

Eller så får man i skydd av mörkret ta ett snack med viltet så det beslutar sig för en mer lämplig bostadsort.

För övrigt gäller ju regeln om att inte störa djurlivet även människor, är omnämnt i allemansrätten.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jo men det är då som man brukar jaga fågel.
Under jakten.

Träna spår t.ex. har man ju lina till vad jag vet.

Du skrev ju att hunden skulle ha egen strandtomt med sjö att bada i,det var ju inte för jakten som du skrev från början.....(tomten skulle du ju hägna ut fåglarna ifrån)
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Sen undrar jag lite, i ena tråden har du lantbruksfastighet med X antal spridda fastigheter så du får ihop det så att en gigantiskt stor del kvalar in som tomt, sen har du sjötomt som blir en industritomt? Jag hänger inte med..

Inte så spridda fastigheter men 2 skiften är det.
Men i en fastighet däremot är husen ganska så utspridda och Campingen och badstranden ligger en bit bort åt ena hållet och de stora ekonomibyggnaderna en bit åt andra hållet.

Den del av stranden som kan räknas som tomt är en frekvent använd båtnedläggningsplats i nära anslutning till bostadshuset.
Och där finns det ekonomibyggnader typ fiskebod och så.
Vilket gör den delen till "Industritomt" då fisket ingår som en ganska så stor del av näringsverksamheten.

Visst blir det litet förvirrat.
Men gården är stor och ligger utsmetad i en remsa längs en lång strandlinje.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Men de kommunala hundrastgårdarna då?
Hur fungerar det med dem?

Oavsett var man är så får hunden aldrig störa/jaga vilda djur om det inte är jaktsäsong och hunden i fråga är lämpad för jakt efter det djur som jagas.

Således får jag ex.vis inte under några omständigheter någonsin jaga hare eller rådjur med mina jämtar.

Detta ger också att bruks/sällskapshundar som jagar efter djur alltid är fel oavsett när på året det sker.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Ang att de flesta som bryter mot lagen gör det 'långt ute på landet' är nog av flera anledningar.

Om jag ska tala för mig själv så framför jag följande som omständigheter:

Det stolpar omkring kossor/hästar/får här. Dessa är inte alls lika hotfulla för en djurmamma som rovdjuret hund, men stör väl nog ändå. Alltså har de 'försanerat' markerna ganska bra genom att störa iväg det mesta av viltet.

Jag har hund på ett sätt som innebär att normen är att den är lös och med mig kring hästar, vid stängsling osv. 99.9% av tiden är hunden lika nära mig som i ett koppel, dvs risken för att han ska dra är liten. Men JA den finns. Om det kommer ett skuttande vilt framför näsan tror jag han tar upp jakten en bit.

Risken att det SKA komma ett skuttande vilt framför näsan är dock liten. Inte obefintlig men hart när, JAG har mest troligt skrämt livet ur det och det lagt om kursen långt innan.

Hundar som bor på landet och är vana att vara lösa har oftast inget uttalat viltintresse (då går de inte lösa som standard), och har alltså inget behov eller önskan av att aktivt leta vilt, och håller sig i närheten av föraren.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Alltså bryter de hundägare som släpper sina hundar lösa på grannens badberg mot en hel klase av lagar.

Beror på om hundarna stör/jagar fåglarna, men förmodligen så bryter de både mot jaktlagen och lagen om tillsyn över hund och katt; ja.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Då kan jag också meddela att majoriteten av de vilda djur som blir hetsade/dödade av lösspringande hundar drabbas av just lösspringande bruks/sällskapsraser.

Jakthundar hetsar inte på det viset och extremt få jakthundar går in och biter bytesdjuret. Detta eftersom de (till skillnad från bruks/sällskapsraserna) är hårt avlade på att inte skada djuret som de jagar.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Hundar som bor på landet och är vana att vara lösa har oftast inget uttalat viltintresse (då går de inte lösa som standard), och har alltså inget behov eller önskan av att aktivt leta vilt, och håller sig i närheten av föraren.

Så uppfattar jag att de hundar som aldrig drar iväg fungerar.
De är mycket mera intresserade av att vara nära matte/husse än att göra annat.
Så de håller sig naturligt ikring.

Den retriever som min anställda hade vägrade gå någon stans alls utan att ha en människa med sig.
Det var liksom helt uteslutet.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Oavsett var man är så får hunden aldrig störa/jaga vilda djur om det inte är jaktsäsong och hunden i fråga är lämpad för jakt efter det djur som jagas.

Således får jag ex.vis inte under några omständigheter någonsin jaga hare eller rådjur med mina jämtar.

Detta ger också att bruks/sällskapshundar som jagar efter djur alltid är fel oavsett när på året det sker.

Fast det där är ju sanning med modifikation. Anledningen till att du inte får jaga rådjur eller hare med jämtarna är ju inte för att det står just jämte i stamtavlan utan p.g.a. sättet en jämte arbetar när den jagar.
På samma vis skulle man kunna använda en bruks eller sällskapshund som jagar på rätt sätt för djurslaget till jakt.
Men jag förstår var du vill komma.

Sen får ju inte ens jakthundar som är lämpade för jakt på det jagade djuret heller driva runt på någon annans mark, oavsett om det är jaktsäsong eller inte. Det är väl sällan som sällskaps/bruks/what everhundar som jagar runt på djur på fritiden gör det varken på rätt sätt, med jägare eller på ägarens jaktmark. Det är väl snarare där skon klämmer.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Fast det där är ju sanning med modifikation. Anledningen till att du inte får jaga rådjur eller hare med jämtarna är ju inte för att det står just jämte i stamtavlan utan p.g.a. sättet en jämte arbetar när den jagar.

Ja, just det..."Oavsett var man är så får hunden aldrig störa/jaga vilda djur om det inte är jaktsäsong och hunden i fråga är lämpad för jakt efter det djur som jagas. "

Anledningen till att jämtar och andra långbenta hundar inte får jaga ex. rå är för att de är för snabba och inte för att de vill ställa djuret.

Och inte är det någon som gnäller om en älghund kommer in på grannmarken och ställer älg. De går dit och skjuter för hunden och tycker det är helt ok..

Olika var man finns i landet det där ;)
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Och viktigt att komma ihåg, jag vet att 'ni' (Gnist & Haukur) kan det, men för protokollets skull.

Hur korrekt den än jagar, hur fullfjädrad jakthund det än är etc - så får hunden inte på eget bevåg jaga oavsett säsong och mark.

Dvs om man så har enorma egna jaktmarker och en stensäker jakthund som bara jagar sina älgar och det på helt rätt sätt, så får den inte jaga älg utan att husse (jägare) är med och det är under 'organiserad jakt'. Husse får alltså inte under jakttid sitta i TVsoffan eller stå i vedboden och Karo är ute på den egna marken och driver/ställer älg. Även om Karo gör det alles korrekt.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Problemet med djur är just att de aldrig blir 100% säkra. Min stora hittade på ett djävulskap vid ETT tillfälle, då var hunden tränad på diverse sätt, aldrig någonsin visat sådana tendenser utan snarare tvärt om, och var ÅTTA år...

Hans reaktion var antagligen ett utfall av allt för många olyckliga omständigheter som råkade sammanfall just exakt då, givetvis tar jag på mig ansvaret och agerar därefter men helt 100% går inte att vara även om man nästan tror det.
Men det är rätt svårt att träna, tävla eller ge djur ett vettigt liv om man aldrig kan bortse från den där sista procenten, i ditt fall tex älgar i hagen. Det är en liten risk att de ska riva ner staketet och hästarna kommer ut men för att ha hästar så måste du ta den.
Du kan förebygga genom att ha bra staket(träna hunden) och trygga hästar - men oturen kan komma ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Så jag får inte "utbilda" min dvärgschnauzer till jakthund? (frågar bara av nyfikenhet)

Om du lyckas träna den så att den jagar på korrekt sätt får du givetvis använda den i praktisk jakt. Risken är dock minimal eftersom jaktsättet är en nedärvd instinkt som man inte kan lära in och en hund som inte jagar på korrekt sätt löper enorm risk att bli skadad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 188
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 506
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 173
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp