Vår bästa Cane är borta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Vilket bra och balanserat inlägg.

Men har du någon gång hållt i en hund som rycker allt den har? Har man inte både ordentlig styrka OCH teknik, så har man inte en chans.

Jag har hållit hästar som rycker allt de har.
Och de är större.
De hundar som jag umgås med rycker inte alls.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jaktlagen reglerar som framgår jakten. Inte hundaktiviteter utanför jakten.

Det är inte riktigt så enkelt.

Jaktlagen reglerar även vad jakträttsinnehavaren har för skydd av sin jakt.
Så man skulle nog rent juridiskt kunna hävda att all promenad med hund över någons jaktmark är att definiera som jakt.

Läste du artikeln som jag länkade till?
Där fanns 2 rättsfall med som styrker den tolkningen.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Om en häst rycker allt den har, så flyger man antingen efter i backen eller tappar grimskaftet/tygeln/liknande. Samma sak är det om en hund av modell större/kraftigare drar allt den kan. Man har faktiskt inte en sportslig chans, utan världens teknik, något att hålla i sig i, linda kopplet runt om eller vad man nu kan tänkas komma på.. Jag lyckades få in tekniken, det var man tvungen till som 45 kg tonåring ute med Grandisar :D Stå på rätt sätt, hålla på rätt sätt, dra emot i rätt sekund etc. Det, och en bra portion med armmuskler ;)

Men som sagt, hur man än vrider och vänder på det kan sådant här alltid hända. Även om man förebygger alla möjliga och omöjliga risker...
Jag försöker fortfarande komma på en bra taktik, för att promenera 4 hundar samtidigt som sonen åker i sin vagn på vägen till dagis! Det ska bli spännande att utforska lite nya sätt, och få till den kombinationen.
Och samtidigt försöka undvika dom 3 hundarna i samhället, som man måste passera, som alltid hoppar över sina staket och försöker få igång bråk med mina hundar... Det blir nog inget bra med 4 Amstaffar som ska slåss tillbaka, och hjälpa varandra. Med 2 går det bra i alla fall, vi blir påhoppade rätt frekvent sen vi flyttade till den här byn.
(Sorry för OT, bara gled in på det mitt upp i allt..)
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

*kl*

Till TS: Hoppas ni hittar vovven snart. Har ni varit tillbaks till platsen där han försvann? Han kanske nosar sig tillbaks dit när han blir trött/hungrig.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jag tycker i alla fall att det är intressant att läsa.

Just att du planerar och jobbar fram en taktik.
Det är ju så man måste jobba för att förebygga att det blir dumt.

Det känns som att du tar saken på allvar och inte bara tar alla hundarna och drar iväg.

Kan du inte starta en egen tråd om detta när alla hundarna har kommit?
Och berätta hur det går och hur du gör.
Det vore nog en massa nyttigt för mig och kanske andra att läsa där.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

*KL*
Tycker tråden spårat ur fullständigt. Vill ni diskutera ansvarsfulla hundägare o jaktlagen så kan ni väl starta en egen tråd.

Har hunden återkommit? Det är väl ändå det viktigaste?
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Nej, att någon passerar din mark helt utan intention att jaga och om hunden inte jagar djur aktivt olovandes, så kan du inte definiera det som jakt..

För användning och träning av jakthundar krävs alltid jakträttshavarens medgivande. Samma krav gäller verksamhet med exempelvis spårhundar.
Man kan däremot inte förbjuda någon att ta med sig hund, som hålls i lina som förhindrar att den driver eller förföljer villebråd.
Det samma gäller lös hund under kontroll så att den inte jagar det vilda.

De fall du hänvisar till gäller en jakthund (setter) och en vallhund som röjt bland fasaner och det är lite annat än om någon utövar kontrollerad hundaktivitet på marken.

Övriga 3 saker som tas upp rör dels lösspringande hundar långt från ägaren och en ren attack. Sådant har heller ingenting med kontrollerade aktiviteter att göra.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Tycker ni går hårt åt BFM...

Har läst snarlika vassa inlägg under åren från vissa här som nu helt plötsligt är så omtänksamma.

Visst det är jättetragiskt och inget jag själv vill behöva uppleva.
MEN har man fem hundar så är (tycker jag) risken är betydligt större att dom trissa upp varann eller att det kan hända nåt.
Därför bör man vara extra aktsam än om man "bara" har en hund eller två för den delen.

Nu står det inte vad alla är för raser men även fem små JRT kan göra skada (vet att alla inte va JRT).
:bow:

Intressant tråd.
Massor av hundägare som både berättar att de har sina hundar lösa på en massa olagliga och antagligen även olämpliga sätt samtidigt som de påpekar att det inte går att ha 100% kontroll.
En intressant kombination.

Som att en tappad hund litet då och då det får man räkna med.

Men skall man då med fem hundar ge sig in i skogen där det faktiskt bor just älgar?
Är det inte rimligt att tycka att det varit ganska så övermodigt att tro att man skall kunna hålla ordning på hela den flocken?
Att saker kan hända kan ju inte direkt komma som en överraskning.
:bow:

Men om man tappar fyra kopplade hundar av fem för att det finns älg med kalv inärheten borde man kanske fundera lite på vilken koll man har.
:bow:



Jag tycker inte det finns ursäkter för händelsen.
Alla gör misstag, givetvis. Men att 5 hundar kommer lösa och skrämmer slag på ko och kalv :mad: Och att då ge sig på älgen och slå!?
Jag skulle banka till min hund så att han backade undan.

Det verkar ju som det är helt okej att hundar kommer lösa ibland. :crazy:
Ingen tänker på djurlivet och framförallt ungarna som kanske dödas/skadas av lösa hundar.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jag tycker inte det finns ursäkter för händelsen.
Alla gör misstag, givetvis. Men att 5 hundar kommer lösa och skrämmer slag på ko och kalv :mad: Och att då ge sig på älgen och slå!?
Jag skulle banka till min hund så att han backade undan.

Det verkar ju som det är helt okej att hundar kommer lösa ibland. :crazy:
Ingen tänker på djurlivet och framförallt ungarna som kanske dödas/skadas av lösa hundar.
Till dig och även knapplån riktat till berörda;

Det är fascinerande att folk kan veta hur man "ska" reagera i en sådan paniksituation. Själv har jag tillräcklig erfarenhet av livet för att veta att jag gjort, gör och kommer göra misstag och jag har inte minsta rättighet att döma någon. Att TS slog på älgkon verkar i mina ögon som en logisk reaktion på paniksituationen.


Och jag tror inte någon här tycker det är "okey" att hundar kommer lösa ibland och olagligt jagar djur lika lite som vi tycker det är "okey" att folk dödas i trafiken. Ändå händer det och när det skett kan vi inte gå in och döma, bara lära för framtiden. Och beklaga de drabbade, oavsett om det är hund, ägare, älg, eller människor i trafiken.



TS: Det var länge sedan vi hörde av dig, hur har det gått med Cane?
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jag dömer inte men en diskussion kring händelsen kan i bästa fall leda till att TS o andra funderar över vilken koll de hr över sina hundar.
Många reagerar över kalven Kalles öde men här får man inte ha synpunkter på en händelse som mkt väl kunde ha lett till ännu övergiven älgkalv.
PL
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Och jag tror inte någon här tycker det är "okey" att hundar kommer lösa ibland och olagligt jagar djur lika lite som vi tycker det är "okey" att folk dödas i trafiken.



men det är det som är det skrämmande i tråden att rätt många användare faktiskt tycker att det är okey att släppa sina hundar lösa vid denna tidpunkt och ha sina hundar lösa och samtidigt då erkänna att de inte har full koll.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Vilka är dessa "rätt många användare" :confused:

Jag har inte sett en enda en som tycker det är ok att ha hundar som man inte har kontroll på lösa öht.

Och fortfarande får man ha hundar lösa om de inte stör/driver vilt och om de är under kontroll!

DSC_0221.jpg
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Det är bara att läsa efter mitt första inlägg:), men såklart jag har fel igen alla de här som släpper sina hundar lösa medvetet denna tidpunkt har dem säkert alltid lika fint som den föraren på din bild har.och inte bara det, man vet att man har koll. vet man inte om sig med att ha det så ska man ha koppel , eller hur??
men måste ändå undra, är det okey att hunden om den är lös och går så fint som på din bild att den verkligen får gå lös och vara sas både 50 och 100 meter från föraren, är det oxå okey om man som förare menar sig ha 100 koll på hunden eller om man har flera hundar, men kommando som får hundn att frysadär den är om något händer?
eller ska en hund alltid denna tid på året enligt dig och er andra i tråden alltid var sas så nära föraren att det är att betraktas som koppel?:)
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jag anser inte att det är ok att hunden är 100 meter bort i skogen, för då har omöjligen föraren koll och kontroll på hunden.

Valpen på bilden går inte långt från oss, så hon får ibland vara lös på öppna ytor. Dock inte i skogen.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

men det är det som är det skrämmande i tråden att rätt många användare faktiskt tycker att det är okey att släppa sina hundar lösa vid denna tidpunkt och ha sina hundar lösa och samtidigt då erkänna att de inte har full koll.

Men det är en väldig skillnad på lös och lös, och man kan inte anta att lös automatiskt för alla som skriver det är just X meter från föraren som max

Att ha hunden lös som på Gnist bild, eller som min är lös (ingen bild tyvärr) är stor skillnad jämfört med att släppa hunden lös och låta den storma kors och tvärs, t ex som du nämner 50 - 100 meter från föraren.

Det sistnämnda vet jag inte många som gör.


Men jag har samma 'lösområde' sommar som vinter. Han är ju varken mer eller mindre intresserad av vilt oavsett period. Det man däremot får tänka på är VAR man går. Dvs det finns ställen där jag vintertid går med honom, men inte går sommartid för vi riskerar att störa vilt. Men jag har inte ett 'sommaravstånd lös' och ett 'vinteravstånd' lös. Och förutom på tomten samt i hagar/på vallen så är lösavståndet inte några 50 - 100 meter oavsett årstid.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Det finns hundar som inte stör vilt om de är 100 meter bort från föraren. Det finns hundar som aldrig tar ihjäl något, som aldrig lämnar stigen dem går på. En lös hund 100 m bort som bara går på en stig stör inte mer än om den vore kopplad. Det finns hundar som lyder blixtsnabb även om de är lösa 200 meter bort. Ibland kan man bli lite blind och tro att alla hundar driver vilt och sticker huvudet ned i fågelbon, men så är det inte. Det finns även ställen som inte är djurens barnkammare, alla ställen betyder inte häckning.

Själv är jag noga med vart och när jag har haft hund lös. Till och med i naturreservat på vintern anser jag att hundar ska gå kopplade. Trots detta har mina hundar fått vara lösa varje dag för att jag helt enkelt valt bra ställen att vara på.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jag anser inte att det är ok att hunden är 100 meter bort i skogen, för då har omöjligen föraren koll och kontroll på hunden.

Brukar hålla med dig, men här tycker jag du tänker fel... Många som har stående fågelhund har full kontroll även om hunden är 250 meter bort, om hunden är tränad. De SKA gå långt bort från föraren, men med stor kontakt.

Tycker det är skitsvårt att generalisera. Jag har tex mina hundar lösa på vår morgonpromenad, en hund åt gången, men absolut inte på kvällsprommisen eftersom det finns massor av igelkottar där vi går då.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

:bow:
Och att då ge sig på älgen och slå!?
Jag skulle banka till min hund så att han backade undan.
Men allvarligt, vilken verklighet lever du i? Blir en älg förbannad och gör utfall så får man ta till det som finns för att freda sig, älgar är faktiskt farliga djur och jag kan garantera dig att står man öga mot öga med en älg som vill mangla ikull dig, då står man inte och klurar på hur man ska bete sig för att vara snäll mot älgen.
I den situationen spelar det ingen större roll om du har gjort fel och retat upp älgen eller om älgen spårat upp dig på flera mils avstånd för att ta död på dig, du måste göra vad som krävs för att inte bli allvarligt skadad.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jo, men nu pratar jag om hundar generellt och tyvärr är det ju så i de allra flesta fall att syns inte hunden, så har ägaren noll koll på vad den pysslar med.

Jakthundar är ju som sagt avlade på specifika egenskaper och ingen vettig jägare har ju hunden lös på platser och tider där den inte får vara lös om den inte håller sig inom tämligen omedelbar närhet/inom synhåll.

Stående fågelhundar är nog dessutom de som minst av alla jakthundar riskerar att störa vilt oavsett hur långt bort de är om de har för rasen de korrekta egenskaperna och går inte att jämföra med gemene "vanlig hund"
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Älgkon var garanterat arg för att hundarna störde henne/kalven.
Därför skulle jag freda mig genom att få bort hunden därifrån.

Människor är också farliga, jag får väl slå dem med då för att de ev kan anfalla mig. Man vet ju aldrig.


Jag har stått öga mot öga med både älgko och älgtjur vid olika tillfällen. Skulle aldrig komma på tanken att slå dem, det lär ju inte göra dem gladare direkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 937
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 467
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 165
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp