Vår bästa Cane är borta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Och inte är det någon som gnäller om en älghund kommer in på grannmarken och ställer älg. De går dit och skjuter för hunden och tycker det är helt ok..

Olika var man finns i landet det där ;)

Nej jagar de över på grannmarken är det väl en sak. Vi har snarare problem med stövare som springer ihjäl hararna och hjortarna:(
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Precis:bow: Det är ju aldrig hunden som jagar, det är jägaren som jagar, hunden är bara ett hjälpmedel. Jägaren kan jaga utan hund men hunden får aldrig jaga utan jägaren.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Så jag får inte "utbilda" min dvärgschnauzer till jakthund? (frågar bara av nyfikenhet)

Nu har du redan fått svar, men klart du får.

Min papillon x cavalierkorsning jagade. Alltså organiserat i jaktlaget. Hennes karriär blev tämligen kort dock, men..

Mammas dåvarande sambo var jägmästare och jaktidiot och hade sett hundkräket tjuvjaga och tjatade på mig om att hon borde få jaga på riktigt då hon tydligen hade ett förträffligt drev (förutom att det lät bjäff-bjäffs-bjäffs då *s*). Jag gav med mig tillslut och de inledde grundkurs 1A. Som jag inte har en aning om vad det innefattade, men tydligen klarade hon den med stora A i betyg, och så var då dagen D inne, när hon skulle få följa med på 'riktig jakt'.

Jaktlaget hade skrattat så de GRÄT när han kom med inte bara fina, meriterade vorstehn som dessutom var eftersökshund, utan också en liten femkilos, spanielpälsad och sockersöt golvmopp. Dock hade de (jag var inte med) tydligen tystnat när hon satte igång.

Karriären som arbetande jakthund blev dock som sagt tämligen kort. Hon var skotträdd, och stack hem när det började smälla. Hade hon inte gjort det hade hon fått fortsätta följa med. En syn för gudar ;)
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

*kl*

Här tittar man in i tråden med förhoppningen att få se att Cane är återfunnen.

Men det enda man hittar är sida efter sida av ett jävla ältande... Ni kunde väl åtminstone ha takt nog att starta en egen tråd.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Du kanske skulle ha takt nog att inte svära åt folk för att de diskuterar på ett diskussionsforum!
PL
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Du kan förebygga genom att ha bra staket(träna hunden) och trygga hästar - men oturen kan komma ändå.

Jo men det är ju det som det handlar om - att förebygga och minimera risken.
Hela tiden.

Att då med berått mod anse att man visst det kan ha hunden lös och att den visst det får bada och hämta pinnar på stranden under fåglarnas häckningstid, så har man ju inte gjort allt som man kan.

Eller som i TS fall ta med sig massor av hundar varav en som inte har TS som huvudförare utan som de nyligen fått som vuxen.
Okej TS partner kände hunden men det gör ju inte TS till en viktigare person i hundens liv.

Det är som med mina hästar - de är tyvärr inte lika lydiga när jag inte är med.
Även om jag jobbar på att de skall vara det.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jo men det är ju det som det handlar om - att förebygga och minimera risken.
Hela tiden.

Att då med berått mod anse att man visst det kan ha hunden lös och att den visst det får bada och hämta pinnar på stranden under fåglarnas häckningstid, så har man ju inte gjort allt som man kan.

Eller som i TS fall ta med sig massor av hundar varav en som inte har TS som huvudförare utan som de nyligen fått som vuxen.
Okej TS partner kände hunden men det gör ju inte TS till en viktigare person i hundens liv.

Det är som med mina hästar - de är tyvärr inte lika lydiga när jag inte är med.
Även om jag jobbar på att de skall vara det.

Ja, jag skulle faktiskt inte själv rasta fler hundar än jag har händer. Visst har det hänt att man släppt ihop fem hundar - men då med olika ägare och man är mycket mer noga med var/hur man släpper dessa eftersom det är en helt annan dynamik i en femhundars flock än en hund.

Men jag hoppas ändå att ts hund kommer tillrätta.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Varken hundar eller hästar är maskiner o man kan aldrig räkna med att de är 100% säkra, att tro det innebär att man tar risker.
PL


Precis, och det är därför man i lagen uttrycker det som att att hundar under denna tid på året inte skall springa lösa, just för att undvika dylika situationer.

Även jag har hållit mig utanför tråden av hänsyn till TS redan så jobbiga situation, men skall det komma något bra ur denna situation är det kanske att andra hundägare här på forumet tänker sig både en och två gånger, innan de kopplar loss sin hund, särskilt om man har fler hundar.

Jag tycker fruktansvärt synd om Älgmamman och hennes lilla kalv, det måste ha varit fruktansvärt traumatiskt för dem.
Jag tycker också synd om TS och Cane och hoppas liksom de flesta att han återfinns oskadd.
 
Senast ändrad:
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.


17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.


18 § Har inte ägaren eller innehavaren, efter det att kostnader betalats enligt 20 §, återtagit hunden inom fem dagar efter det att han eller hon underrättades om omhändertagandet eller, om ägaren eller innehavaren inte är känd, inom tio dagar efter det att polismyndigheten underrättades, får jakträttshavaren behålla hunden eller polismyndigheten, efter utredning, besluta att sälja, skänka bort eller, om hunden utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda skäl, avliva hunden.

Och jaktlagen för den som är intresserad

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19870259.HTM
 
Senast ändrad:
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Den här är egentligen ganska så stark.
35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Varför är det starkt att hunden ska vara kopplad om du som jägare under jakt är på väg till ditt pass/din jaktmark och därmed medvetet ska korsa en jaktmark du inte har jakträtt på eller om du tar dig dit via en offentlig väg :confused:

Det är ju lika självklart som att inte ha skott i bössan innan du kommit till jaktmarken.

Finns ju ingen som släpper jakthunden på en väg liksom..
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Tja att man ska fråga markägaren om tillstånd innan man lägger t.ex. blodspår är ju känt sen länge. Det var ingen nyhet ens för tio år sedan. I alla fall om man är hundmänniska vet man sånt. Kanske en nyhet för andra??? Jag hävdar fortfarande att alla hundägare är inte hundmänniskor.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Ja men det är ju en självklarhet? Det trodde jag du var insatt i om du funderade på att skaffa jakthund? Får absolut inte jaga på annans jaktmark/jakträtt utan tillstånd! Oavsett om det är med eller utan hund.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jo jag vet allt det där men tycker att jag stångar mig blodig för att i dagsläget freda min mark mot hundar och olika hundaktiviteter.
Det som gläder mig nu är att andra än jag är de som hävdar reglerna.

Jag är bara ovan - men glad.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

*KL*
Min första tanke när jag läste ursprungsinlägget (och då tänkte in mig själv och mina hundar i samma situation ) var "Stackars älg!". Min reaktion hade antagligen varit att jaga bort hundarna med käppen, fort som s*tan för att de inte skulle få tag i älgkalven!

Att 5 hundar kommer lösa är något som verkligen INTE FÅR hända, jag VET av egen erfarenhet att hundar kan bete sig totalt oväntat och framförallt fler hundar ihop beter sig ofta totalt annorlunda än de hade gjort om de var ensamma. Därför har man ett betydligt större ansvar då man går med 5 hundar än när man går med en. Skönt att kalven klarade sig.

Trots det så antar jag att TS redan lider helvetes kval över det som hänt och jag hoppas naturligtvis att h*n får tillbaka sin hund oskadd!
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jag hoppas verkligen att din hund kommer hem snart.


Tycker det är ilal av er som sitter och dömmer TS ang detta.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Det är ju enorm skillnad på att aktivt jaga och att pyssla med "hundaktiviteter" i ren allmänhet dock.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jaktlagen reglerar som framgår jakten. Inte hundaktiviteter utanför jakten.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jag har aldrig någonsin tappat någon av mina hundar. Och nu räknar jag från min mer medvetna tid, inte när jag som 5 åring promenerade starka Schäfrar på tomten som fick omkull mig med en svansviftning ;)

Jag har heller inte mina hundar lösa där dom kan störa. Jag har aldrig min tik lös i princip, eftersom hennes inkallning bara är halvdan. Hon får springa lös på inhägnade områden, eller möjligtvis där man kan se väääldigt långt åt alla håll, och vilt/andra hundar/människor är högst otroligt att dom ska komma. Hanen däremot är lös relativt ofta, dock inte i vilttäta marker eller i tätbebyggda områden (Antingen så välter han barnen som kommer springande med sina pussar, eller så kan han bli förbannad om någon främmande hund ska mäta sig).

Jag bodde förr i tiden på en Grand Danois-kennel, och där kan man snacka starka hundar. Med ren teknik så lär man sig att hålla även sådana om dom drar hårt i kopplet, och det har jag haft nytta av både med hästar och andra starka hundar. Tappade således aldrig 95 kg hanarna där heller, eller tikarna på 70-80 kg.

Trots detta kan jag känna empati för TS, för olyckor kan alltid hända. Jag ser inte mig som någon Stålmannen, utan VET om att det skulle kunna hända mig något sådant en dag också. Oavsett om jag går med 1 hund eller 5 hundar.
Jag kommer innan årets slut ha 4 hundar, som alla vid vuxen ålder väger runt 28-35 kg, och det är en väldigt muskulös och kraftfull ras - ca 120 kg muskler i koppel alltså. Alla mina hundar tränas hårt på att gå i koppel, att uppföra sig fint vid möten, inte dra osv osv.. Men jag kanske också kommer att ha otur någon dag, och då skulle jag blir väldigt less om folk höll på som en hel del gör härinne.
Som kuriosa kan jag nämna att min största hund drar 5 x sin egna kroppsvikt helt otränad, alltså kan egentligen väldigt få människor hålla honom om han verkligen skulle vilja dra iväg. Dom flesta större hundar är riktigt starka, och vissa raser mer än andra förstås. Men har du någon gång hållt i en hund som rycker allt den har? Har man inte både ordentlig styrka OCH teknik, så har man inte en chans.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 028
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 475
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 170
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp