Var begraver man föräldrar?

Bukefalos 30 år!

Bonita4

Trådstartare
En något märklig rubrik. Men en av mina vänner förlorade just sin förälder och det fick mig att fundera.

Mina föräldrar är separerade sen länge och bor med 10 mils radie från varandra (Uppsala och Stockholm). Min bror bor ett par mil nordost om Stockholm och jag bor i Västerås, så vi alla är någorlunda utspridda med en 10 mils radie runt Stockholm. Mina föräldrar är födda på helt andra platser, så de bor inte heller där de är uppvuxna. Om någon av mina föräldrar skulle gå bort, hur i hela friden skulle man tänka kring gravplats? Jag vill ju såklart ha tillräckligt nära för att kunna vara där och pyssla, men då blir det ju automatiskt ganska långt för min bror. Samtidigt vet man inte hur länge man kommer bo där man bor nu, varken jag eller min bror är särskilt fäst vid vårt nuvarande boende, och vi växte upp söder om Stockholm (där ingen av oss eller våra föräldrar bor nu).

Hur har ni löst detta? Vad är ”rätt” plats när man egentligen inte har någon anknytning till någon särskild plats?

Begravs gör man väl på den plats man bor på om det inte finns särskilda önskemål antar jag. Du får fråga dom. Om det är problem att kunna sköta graven så kan man ju betala kyrkogården så sköter dom om graven åt en så får man åka dit när man kan helt enkelt.

Min mormors föräldrar är begravda på en minneslund där de bodde när mormors far dog. Mormors mor dog några år senare på en annan plats, men begravdes vid honom. De hade bott där ett tag, men var verkligen inte födda och uppvuxna där. De kom från Finland. Släkten är spridd över stora delar av Sverige (plus finska sidan).

Jag, min syster och våra föräldrar bor alla väldigt långt ifrån varandra. Vi har, på föräldrarnas initiativ, bestämt att de ska kremeras och spridas i en minneslund på orten där de bor. Då behöver ingen av oss döttrar resa dit och ta hand om graven...eller ha dåligt samvete för att vi inte besöker den.

Mamma begravde mormor och morfar här där hon bodde. Dom bodde annars ca 4mil härifrån. Mamma skötte graven själv och nu när Mamma är borta så sköter vi barn om både Mamma, mormor och morfar.
Pappa och min farbror begravde farmor och farfar där dom bodde, ca 5 mil härifrån. Farfar dog redan på 70-talet och och farmor bodde kvar ca 30 år till innan hon gick bort. Så hon blev ju på samma ställe som farfar. Pappa och farbror betalar för att få graven skött.

En något märklig rubrik. Men en av mina vänner förlorade just sin förälder och det fick mig att fundera.

Mina föräldrar är separerade sen länge och bor med 10 mils radie från varandra (Uppsala och Stockholm). Min bror bor ett par mil nordost om Stockholm och jag bor i Västerås, så vi alla är någorlunda utspridda med en 10 mils radie runt Stockholm. Mina föräldrar är födda på helt andra platser, så de bor inte heller där de är uppvuxna. Om någon av mina föräldrar skulle gå bort, hur i hela friden skulle man tänka kring gravplats? Jag vill ju såklart ha tillräckligt nära för att kunna vara där och pyssla, men då blir det ju automatiskt ganska långt för min bror. Samtidigt vet man inte hur länge man kommer bo där man bor nu, varken jag eller min bror är särskilt fäst vid vårt nuvarande boende, och vi växte upp söder om Stockholm (där ingen av oss eller våra föräldrar bor nu).

Hur har ni löst detta? Vad är ”rätt” plats när man egentligen inte har någon anknytning till någon särskild plats?
Mina föräldrar är skilda, de har båda sagt att de inte vill att vi efterlevande ska behöva sköta någon grav så de ska kremeras båda två.
Samma för mig, vill inte att min fru ska behöva sköta och betala för en grav (till).

Min mamma dog för nästan 30 år sedan och vi beslutade oss för att göra som hon gjorde med sin pappa som dog relativt strax innan. Hon var inte särskilt gammal när hon dog.
Hon flyttade till annan ort ett par år tidigare men vi valde minneslund på den orten hon bott på tidigare och och som vi bodde på.

Jag säger också prata med varandra. Vad vill de och vad önskar ni?
I vår familj är vi rörande överens om att gravplatserna inte ska ligga någon till last - inga resor och inget underhåll, så det är ju enkelt.. men det är inte så för alla. Oavsett är det bäst att allt är klart och färdigt innan någonting händer.

Min mamma hade skrivit att hon ville att urnan skulle sättas ner i askminneslund i den ort där de hade sommarstuga i många år, och där min pappa växte upp. Min pappa valde sen plats mer i detalj på kyrkogården, eftersom hans aska ska sättas ner på samma plats när den tiden kommer.

Jag har ungefär tre, fyra mil dit. Min syster lite längre. Men man behöver inte pyssla.

• Gilla
Reactions: Sel
Man kan ju anta att de vill begravas på platsen de bor idag, om de trivs där. Som du säger vet man ju inte vad som händer sen. Bäst är såklart om man frågar dem, eller ber dem fylla i vita arkivet.

Fråga dem.

Finns flera olika varianter på gravform. Traditionell grav (kista eller urna) med egen sten, minneslund anonymt, askgravlund med liten sten och gemensam skötsel, askgravlund med anonym plats men med namnplakett på gemensam sten o s v. Kolla vad som finns på orten där de bor.

Mina föräldrar är bägge sprida i minneslund vid den kyrka min bror och mina barn döptes. Min svärfar och svåger är sprida till sjöss.

Mina föräldrar är skilda, de har båda sagt att de inte vill att vi efterlevande ska behöva sköta någon grav så de ska kremeras båda två.
Samma för mig, vill inte att min fru ska behöva sköta och betala för en grav (till).
De flesta som kremeras gravsätts ju dock ändå i en grav, så för tydlighets skull bör du nog tillägga att askan ska spridas i minneslund eller någon annanstans.

Pappa nära huset där han bodde i sin kommun med en liten sten kommer inte på vad det heter nu men det är inte minneslund med aska och inte gravsten utan en mindre plats som sköts av kyrkan i 25 år

Han hade inga önskemål vad vi vet så det blev naturligt då kyrkan inte ligger långt ifrån huset.

Mamma vill inte ha någon sten utan det kommer bli en minneslund troligtvis den närmast i stan och inte den i socken. Har inte undersökt det. För henne är det inte så viktigt vart hon hamnar. Hennes man vet jag inte men vi kommer troligtvis göra samma som med mamma

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka