Bukefalos 28 år!

Var bör jag göra kastrationen?

Myy

Trådstartare
Hej!

Planerar att kastrera min unghingst (4år). Var skulle ni/var har ni utfört kastration på era hästar? Hemma eller på klinik? För och emot?

Tacksam för svar!
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Jag har alltid låtit kastrera mina hästar hemma så jag har ingen erfarenhet av klinikkastrering.
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Vi kastrerar alltid hemma och stående. Billigare hemma, slipper transporten, kan ta flera på en gång.

Kan inte uttala mig om klinik.
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Eftersom jag anser att du inte har en "unghingst"...han e ju dock 4år.
Tycker jag att du borde göra det på klinik.

Vet att mina veterinärer som jag jobbar åt brukar backa på att göra en kastration när hästarna är 3år. Allt är ju så att säga större och mer utvecklat.

Tror(vet inte alltså) att blödningsrisken är större.

Känner mig som tanten tvärtemot nu :smirk:

Men ring dina ordinarie vet och hör vad dom har för rek.

Lycka till
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

En fyraåring skulle jag definitivt ta in på klinik. Och även varmblodstravare, oavsett ålder.
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Borde inte vara några problem tror jag.
Allt beror ju på hur stenarna ser ut.

Men som sagt....rådfråga med din vet som kan känna efter hur det känns!!
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Vi kastrerade vår treåriga halvblodshingst hemma stående. Gick alldeles utmärkt.
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Jag är både för och emot kastration. Men kan man inte hantera eller ha en hingst så ska man nog låta hästen kastreras. Tex. så tror jag inte att en hingst är så populär i ett inackorderingsstall, finns kanske få stall men då har de fått anpassa hagar och sådant så att hingsten inte går med stona. Vill man ha en sammarbetsvillig och ohingstig valack bör man kastrera i ett tidigt skede.

Jag kastrerar alltid hemma! Anser att det är bäst för hästen.
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Skar min på klinik, men det berodde främst på att han är varmblodstravare. Men jag tyckte det kändes tryggt att göra det på klinik i fall något skulle gå snett. Han var 2 år då och de tog honom stående på kliniken.
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Med risk att bli klassad som korkad:o , men vad är det som avviker just med varmblodstravare?:confused:
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Då jag har varit med om en del väldigt dåliga erfarenheter med kastration "hemma". Dock inte mina egna hästar. Så kasterar jag alla på klinik. Skriver inte vad som hänt då jag inte vill skrämma någon som är på väg att kastrera, för i det långa loppet är det bättre att ha valacker än hingstar som inte är i avel.
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Hos varmblodshingstar finns en ökad risk för pungbråck, därför sys de alltid.

Inte trevligt när tarmarna trillar fram:eek:
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Vi kastrerade alltid våra unghingstar hemma. (Jobbade tidigare på ett travstuteri)
Blev ett par varje år. Vi hade ingen som fick pungbråck..

Hade vi tur eller är det bara en hysteri.......det är frågan:smirk:
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Med risk att bli klassad som korkad:o , men vad är det som avviker just med varmblodstravare?:confused:

De har tydligen vidare bäcken och därför finns risken för tarmframfall. Vad jag har hört i allafall, o min veterinär ville heller inte kastrera hemma pga detta utan skickade oss till kliniken!
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

Min hingst var 3,5 år när han kastrerades stående hemma. Han fick lugnande och smärtstillande och verkade inte ha ont eller fara illa på annat sätt. Allt gick jättebra och lätt. Han stod i boxen någon timme efteråt och gick sedan ut i hagen med polare där han var lite slö en stund men sedan precis som vanligt.

Det finns säkert risker med båda delar, men om man kan undvika att söva och kasta hästar så tror jag nog det är bra.

Veterinären sa:

"Om du har hund så låt inte den äta upp det här (testiklarna) för det är så mycket lugnande medicin i" :eek:

Det var ju inte det första jag tänkt ge mina hundar till mat om man säger så!

Mvh QP
 
Sv: Var bör jag göra kastrationen?

min 4 årig tog vi hemma i våras! gick utmärkt , me så har vi en himla bra veterinär oxå!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 493
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 083
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
525
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp