Bukefalos 28 år!

Var börjar vi??

Lill76

Trådstartare
Vi är intresserade av ett hus som har en bra bit mark men inget stall, dock större garage. Tanken är att bygga till befintligt garage med ett par boxar eller ev. bygga ett fristående "utestall". Men det finns ju många men.... Vi vill inte köpa om vi inte vet att vi får bygga. Vart vänder jag mig för att kolla? Är det kommunen bygglov eller förhandsprövning eller är det länsstyrelsen eftersom det inte finns stall på fastigheten innan.
Fastigheten ligger ute i skogen utan grannar - dock en mindre skidbacke på nära håll. Är också skidbackens ägare som säljer huset vi är intresserade av. Snälla hjälp mig och reda ut var jag ska börja kolla.
 
Jag skulle vilja säga kolla upp vad fastigheten är taxerad som idag. Du skriver ju bara "en bra bit mark" vilket inte säger så mycket. Men skulle den biten vara tillräckligt stor kan det vara möjligt att den är eller går att taxera som lantbruksfastighet vilket ger helt andra förutsättningar för att ha djur och stall på den.
Sedan är det Kommunen som svarar på frågor om bygglov och vilka krav som ställs för att hålla hästar när det gäller gödsel, avstånd till grannar och liknande.
Förprövning är Länsstyrelsen och om det behövs eller inte beror på hur många hästar ni tänker bygga stall för. Tänk på kraven som finns idag på att en häst dagligen ska få röra sig lös en stund i alla sina naturliga gångarter. Vilket stället lite krav på storleken av hagarna.
 
Jag skulle vilja säga kolla upp vad fastigheten är taxerad som idag. Du skriver ju bara "en bra bit mark" vilket inte säger så mycket. Men skulle den biten vara tillräckligt stor kan det vara möjligt att den är eller går att taxera som lantbruksfastighet vilket ger helt andra förutsättningar för att ha djur och stall på den.
Sedan är det Kommunen som svarar på frågor om bygglov och vilka krav som ställs för att hålla hästar när det gäller gödsel, avstånd till grannar och liknande.
Förprövning är Länsstyrelsen och om det behövs eller inte beror på hur många hästar ni tänker bygga stall för. Tänk på kraven som finns idag på att en häst dagligen ska få röra sig lös en stund i alla sina naturliga gångarter. Vilket stället lite krav på storleken av hagarna.

Jag har bott på gård i över 10 år och har bra koll på storlek av hagar, gödselhantering osv. Men efter skiljsmässa och en tid i villa och inackordering, är det dags att försöka hitta ny gård! :) Lantbruksfastighet - är det 2 eller 3 hektar för att det ska få klassas som det? Det har jag inte koll på. ;)
Marken är avstyckad från fastigheten idag, men det är samma ägare som till huset och dom kan tänka sig sälja marken också. Stall till 2 hästar är tanken.
 
Om det inte är ändrat sedan 2012 så är det:
4 ha för att du ska kunna söka EUstöd för det.
2 ha för att ska kunna taxeras som lantbruksfastighet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 337
Senast: Freazer
·
Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 070
Senast: ufot
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 282
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp