Var bor ni?

Men Skåne, åh Skåne. :love: När jag vissa helger kom hem från Stockholm, flyget drog in över Bjärehalvön och det bredde ut sig gula rapsfält, Skäldervikens glittrande hav och intensivt försommargröna åkrar, så slog hjärtat minst ett par extra slag av bara kärlek.

Håller helt med! Uppvuxen i Skälderviken och det är underbart här.
 
Eftersom du skriver rätt frekvent om saker du gör och om hur många barn du har, så hade jag vid ett mycket enkelt överslag svårt att få in maskrosrensning i ekvationen. Av någon anledning ... har jag inte uppfattat dina barn som typen som gärna ägnar helgerna åt att tävla om vem som kan få upp de helaste maskrosrötterna med sina alldeles egna maskrosjärn med handtag i deras älsklingsfärger.

God observation. Dock var de då 3 barnen vid villaförortsperioden (som bara varade i 2 år) så små att de inte kan beskyllas för lathet.

Jag minns särskilt en gång då min äldre granne stod och nästan frustade som en ungtjur på andra sidan staketet med maskrosverktyget höjd som ett vapen och jobbade med ”onda ögat”. Jag låtsades som att inte förstå och smajlade tillbaka , och sade något i stil med att han är välkommen att komma över och fortsätta, att det inte är för att jag tokälskar maskrosor som jag odlar dem. Jag trodde nästan att han skulle flyga på mig innan han vände in med ett ”jävla idiot”.
 
Jag bor på en stor gård i ett stort hus i Värmland, ganska mitt i den södra delen. Vi har tio minuter till närmaste tätort och 45 minuter till Karlstad. Jag har alltid bott på landet, får panik i stan... längtar bara bort så fort jag är i en stad.

Enligt mig finns få nackdelar med att bo här, det är såklart otroligt mycket att göra hela tiden och ett outsinligt renoveringsbehov. Hade man outsinligt med tid och pengar vore det kanske inget problem men så är det inte riktigt. Men annars bor vi fantastiskt vackert, det är tyst (då menar jag helt tyst) och ostört.

Äldsta delen av vårt hus är från 1600-talet och jag tycker det är fräckt att det bott folk här så länge. Utsikten är inte så pjåkig heller :).

Visa bifogad fil 39330
Vilken dröm!
 
Bytte efter 17 år på Södermalm boendet mot en avstyckad gård mellan Ystad och Simrishamn sedan ett år efter att ha fått ett infall. Trivs kalas, och älskar den skånska vintern. Den är ju som en vanlig höst, fullt hanterbart. Har alldeles för mycket huspyssel egentligen, men det måste inte vara perfekt. Men det har tagit tid att landa, beställde garderober igår:D

Hatar granar.

Kollektivtrafiken (beställningstrafik) är ett skämt, men har hittat lite socialt umgänge, kör upp om en månad och det flyter på rätt hyfsat.
Jag väntar otåligt på femårsutvärderingen av det där infallet!
 
Jag bor ännu hos mina föräldrar i Täby då jag inte får låna från banken med min lön, som är för låg, medan jag sparar pengar till högre kontantinsats. Det känns trångt ibland så jag kollar efter lägenheter här eller Åkersberga, troligare det andra då det är lite billigare än Täby, då jag behöver fortfarande lite närhet till mina föräldrar som är äldre. Men annars är det viktigare att det är nära jobbet och allt jag behöver än att det ligger centralt, men allt jag behöver innebär ofta centralt ändå.

Jag har bott i Örebro pga studier i några år och jag kan sakna närheten till allt där ibland och det sociala. Men det är lite för långt från resten av familjen. Och jag saknar inte kylan på vintern 🥶 det kunde vara bitande kallt!

Annars har vi en sommarstuga i Östergötland, nära till Norrköping som har fin arkitektur men är inte riktigt min smak av stad ändå. Även nära till Söderköping som är superfint :love: men alltför stor brist på köpcentrum etc för mig :p

Söderköping är ju underbar sommarstad 😍.
 
Jag bor i en trea på 100 kvm i Glasgow, Skottland. Glasgow är den mest öppna, välkomnande storstad jag någonsin stött på och den rymmer en alldeles underbar blandning av människor, kultur och fantastiska restauranger. Samtidigt behöver man inte köra mer än 20-30 minuter från centrum för att hamna bland de där vidunderligt vackra skotska landskapen man ser på alla vykort.

Jag bor just nu i mitt dröm-område och det lär dröja innan jag vill flytta härifrån (men en vacker dag vill jag bo mer lantligt, det är jag hyfsat övertygad om). Vi bor på en lugn tvärgata och har både en fin vandringsled, en vacker kuperad park och några av stans bästa restauranger, barer och bagerier inom 300 meters avstånd. Samtidigt kan jag promenera till centrum på 15 minuter eller komma ut på motorvägen till stallet/flygplatsen/Edinburgh/annat på 5 minuter. Det känns nästan osannolikt att kunna bo så lugnt, tyst och bra och ändå befinna sig mitt i Storbritanniens tredje största stad.

Vår lägenhet är, som så många andra här, från sent 1800-tal och har den härliga rymden och många av de vackra detaljerna bevarade sedan dess. Jag är bortskämd med takhöjder på runt 4 meter samt enorma fönster och det kommer att bli en stor omställning den dagen vi eventuellt flyttar till något modernare.

Men staden är väldigt ful på sina ställen, det är fortfarande mycket fattigdom och elände vilket man får små glimtar av emellanåt, och det är tidvis frustrerande att bo i ett land där saker som infrastruktur och politik ligger lååångt efter Sverige. Det heller inte alltid en dans på rosor att bo i en lägenhet som utstått 150 händelserika år och har en del skavanker till följd av detta, men det är värt det. Jag älskar min stad och livet jag har skapat mig här :heart
 
Uppvuxen i/utanför Östersund, men hamnade till slut i Lund. Bor just nu i lägenhet, men längtar ut på landet. @Lillgrådis beskrivning av Skåne är precis som jag ser det också, älskar Skåne! Medryttarhästen står numera dessutom i sandskog, så jag behöver inte ens så ut med särskilt mycket lera :D
Älskar Jämtland när jag är där och hälsar på (inte Östersund så värst) men det är inte hemma längre. Gillar inte vinter, mer än under vårvintern och köra lite skoter, grilla korv i ett vindskydd och mysa framför en brasa. Räcker med andra ord med en vecka om året ;)
Enda nackdelen med Skåne är att det är lite väl tätbefolkat.
 
Jag bor i Västernorrland på min sambos släktgård, vår dotter är 19e generationen på gården. Den ligger i en by av modell större med skola, förskola och affär. Vi har 20 ha åker och en hel del skog, stall under uppbyggnad och med lösdriftshall.

Jag kommer från en mindre by några km bort där jag fortfarande äger ett litet torp som jag ärvde efter min mamma. Jag skulle föredra att bo lite längre bort från vägen än vad vi gör, men i övrigt går det ingen större nöd på mig.
 
:)
@Lillgrådis Du skrev så himla fint om Skåne! Jag bor inte där och har aldrig gjort det, men det värmde ändå att läsa ditt inlägg :love:

Men tack, vad fint! Kanske borde erbjuda mina tjänster på turistbyrån... men så var det ju den där haken att det behöver inte flytta hit SÅ många fler människor, haha. Men skämt åsido, det är ju så galet vackert på så många platser i Sverige - och utanför också för den delen. Så inte så konstigt att alla hittar sina egna pluspoäng, bara på olika håll.
 
:)

Men tack, vad fint! Kanske borde erbjuda mina tjänster på turistbyrån... men så var det ju den där haken att det behöver inte flytta hit SÅ många fler människor, haha. Men skämt åsido, det är ju så galet vackert på så många platser i Sverige - och utanför också för den delen. Så inte så konstigt att alla hittar sina egna pluspoäng, bara på olika håll.

Jag och särbon älskar ju att komma på besök söderöver och vi skulle nog båda vilja ha lite mindre med vinter... men samtidigt klarar ingen av oss att lämna det vi har. Drömmen hade varit om vi hade haft råd med ett ställe söderöver som fritidshus.
 
Funderar jättemycket på om du menar granar eller grannar, eller kanske både och? :D

De Gröna Taggiga:D
Granskogar, så inihelvete deprimerande.
När vi åker hem är det bokstavligt en lättnad när granskogen försvinner. Som en fysiskt tyngd som tas bort. Jag älskade att bo i Stockholm, ser enorma fördelar med det. Typ allt egentligen, men jag mår mentalt enormt mycket bättre av att bo såhär. Ska man bo som vi gjorde innan bör man ha större ekonomiska muskler så man kan få del av fler av fördelarna.

Jag kan inte påstå att jag älskat alla grannar, men generellt kommer vi bra överens;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 853
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
735
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 943
Senast: hundtant
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp