Bukefalos 28 år!

Var bor ni?

Bor i lägenhet 2 mil norr om Lindesberg
Mysigt och har en kamin i lägenheten
Med skuldsaldo får man inte vara kräsen och denna är den finaste jag har bott i hittills.
Fick nya tapeter mm när jag flyttade in.
Då bor ni hyfsat nära oss (nåja, i samma kommun i alla fall), vi bor i kedjehus ca 3 mil söder pm Lindesberg. Fördelen är att jag har 280m till jobbet, 5 min gångavstånd till skola och dagis, gångavstånd till affär och fina promenadvägar. Sedan har vi fantastisk utsikt och nära till barnens kompisar.

Nackdelen är väl att vi inte kan gå runt huset eftersom det sitter ihop med grannarnas, det är dåligt med kommunikationer om man inte har körkort och den lokala affären är dyr.
20191020_084947.jpg
 
De Gröna Taggiga:D
Granskogar, så inihelvete deprimerande.
När vi åker hem är det bokstavligt en lättnad när granskogen försvinner. Som en fysiskt tyngd som tas bort. Jag älskade att bo i Stockholm, ser enorma fördelar med det. Typ allt egentligen, men jag mår mentalt enormt mycket bättre av att bo såhär. Ska man bo som vi gjorde innan bör man ha större ekonomiska muskler så man kan få del av fler av fördelarna.

Jag kan inte påstå att jag älskat alla grannar, men generellt kommer vi bra överens;)
:rofl: Det kändes så slumpmässigt med just granar, men okej :D

(Jag håller med om Stockholm dock, man bör ha bra betalt :meh:)
 
De Gröna Taggiga:D
Granskogar, så inihelvete deprimerande.
När vi åker hem är det bokstavligt en lättnad när granskogen försvinner. Som en fysiskt tyngd som tas bort. Jag älskade att bo i Stockholm, ser enorma fördelar med det. Typ allt egentligen, men jag mår mentalt enormt mycket bättre av att bo såhär. Ska man bo som vi gjorde innan bör man ha större ekonomiska muskler så man kan få del av fler av fördelarna.

Jag kan inte påstå att jag älskat alla grannar, men generellt kommer vi bra överens;)
Men är det så mycket granar där du bor? Skåne räknas väl på inget vis till "skogslänen"?
 
Jag bor i Blekinge, flyttade hit för snart ett halvår sen. Född och uppväxt på landet ett par mil härifrån (dock innanför skånegränsen, viktigt :D) Efter tjugo år i Malmös innerstad så slog jag till på både jobb och ett litet hus här. Bor nu med det som brukar kallas Sveriges sydligaste vildmark precis utanför dörren och trivs ypperligt. Vackert så det gör ont men visst saknar jag Malmö ibland och allt stan kan erbjuda. Älskar dock mitt lilla hus och naturen så än så länge känns valet helt rätt :)
 
jag mår mentalt enormt mycket bättre av att bo såhär.
Det där är lite intressant, tycker jag. Jag vet ju att du är lite, som mina vänner och jag kallar det, nervklen. Har du någon uppfattning om vad som gör att du mår bättre där du bor nu? (Du gillar ju ändå städer mycket, och du framstår ju hyfsat mycket som en stadsbo på landet, snarare än infödd, sas.) Och du skriver "när vi åker hem" och verkar då mena hem till Stockholm?
 
Jag bor i Nordvästskåne på en fyrlängad mindre hästgård med en extra liten bonuslänga - och växthuset förstås. Lite under 4 hektar. Jättebra grannar på precis lagom avstånd. Ljuvliga gårdsbutiker, café och en fiskaffär vid hamnen, allt på cykelavstånd. Jag kommer inte att flytta härifrån innan någon bär ut mig och jag inte kan göra motstånd. Och sedan ska jag vara ett gårdsspöke, som driver runt här för alltid.

Jag var "tvungen" pga jobbet att bo i Stockholm och Visby några år. Visby och Gotland var förvisso också magiskt vackert och att promenera från Mosebacke bort till Riddarholmen varje jobbmorgon kunde också kännas fint. Jag hade absolut inte velat vara utan den tiden.

Men Skåne, åh Skåne. :love: När jag vissa helger kom hem från Stockholm, flyget drog in över Bjärehalvön och det bredde ut sig gula rapsfält, Skäldervikens glittrande hav och intensivt försommargröna åkrar, så slog hjärtat minst ett par extra slag av bara kärlek.

Varje dag som jag kan bocka av på "vintern" utan att skrapa rutor med frusna fingrar, utan att vattnet till hästarna har frusit, utan att vägarna är igensnöade att köra på och skotta sig ut till, utan att behöva elda på elementen på max, utan broddar och snösulor och termokläder och annat otympligt mög så tackar jag ödmjukt för att jag får bo i Skåne; är lera och blåst priset jag behöver betala, så gör jag det sju dagar i veckan.

När jag kan börja odla utomhus ett par månader före andra och säsongen varar ett par månader längre på andra hållet, när jag kan köpa rosor och odla diverse känsliga växter utan att ens titta på zongränser, yes, snacka om att jag uppskattar Skåne och min zon 1.

När jag under en period ska jobbpendla till Malmö och känner att det är helt okej, för att Skåne har inte större avstånd än så.

När bokskogarna slår ut på våren med vitsippstäcke och när de är som jättelika salar på höst och "vinter" med silvergrå tjocka stammar och en jämn matta av löv. Magiskt.

När man vill ta en promenad vid havet en kväll eller helg, och det är nära för de flesta i Skåne.

När jag maniskt följer solens upp- och nedgång den mörkaste tiden på året, längtar efter varje minut dagsljus och tänker att ok, vi har korta dagar, men längre norrut har de stackarna ännu kortare dagar (fortfarande, vintertid dvs).

Det är två mindre bra saker med Skåne, för leran och blåsten accepterar jag som sagt hur lätt som helst i utbyte mot det positiva: det är lite för populärt att bo eller sommarbo i vissa delar. Ridvägarna - och tyvärr en del av odlingslandskapet - blir ledsamt decimerade där det byggs och byggs. Och så är det varje val, när jag skäms å Skånes väljares vägnar.
Det är det sistnämnda som gör att jag aldrig skulle kunna bo i Skåne. Jag som är råvänster skulle inte fixa alla sverigedemokrater! Det är så synd att Skåne är annekterat av dem.
 
Jag och särbon älskar ju att komma på besök söderöver och vi skulle nog båda vilja ha lite mindre med vinter... men samtidigt klarar ingen av oss att lämna det vi har. Drömmen hade varit om vi hade haft råd med ett ställe söderöver som fritidshus.

Det går nog att göra en cool lägenhet i tre våningar av loggavelns gamla sädemagasin här? :D Jag var rätt sugen när gaveln gjordes om, rejäla fönster i söderriktning och något takfönster, så återstår bara små detaljer som inredning sedan! "Något för den händige" som det brukar heta.
 
:)

Men tack, vad fint! Kanske borde erbjuda mina tjänster på turistbyrån... men så var det ju den där haken att det behöver inte flytta hit SÅ många fler människor, haha. Men skämt åsido, det är ju så galet vackert på så många platser i Sverige - och utanför också för den delen. Så inte så konstigt att alla hittar sina egna pluspoäng, bara på olika håll.
Ja absolut! Jag ser skönheten i de typ alla olika miljöerna i landet, även om jag inte valt att bo på flera av dem pga de inte passar min livsstil men det förminskar ju inte deras skönhet! Sverige är ett väldigt mångfacetterat land :love:
 
De Gröna Taggiga:D
Granskogar, så inihelvete deprimerande.
När vi åker hem är det bokstavligt en lättnad när granskogen försvinner. Som en fysiskt tyngd som tas bort. Jag älskade att bo i Stockholm, ser enorma fördelar med det. Typ allt egentligen, men jag mår mentalt enormt mycket bättre av att bo såhär. Ska man bo som vi gjorde innan bör man ha större ekonomiska muskler så man kan få del av fler av fördelarna.

Jag kan inte påstå att jag älskat alla grannar, men generellt kommer vi bra överens;)
Jag tycker du är så cool som flyttat långt! Egentligen skulle jag definitivt kunna tänka mig Skåne pga landskapet men jag vågar inte pga alla Sverigedemokrater som sagt.
 
Det går nog att göra en cool lägenhet i tre våningar av loggavelns gamla sädemagasin här? :D Jag var rätt sugen när gaveln gjordes om, rejäla fönster i söderriktning och något takfönster, så återstår bara små detaljer som inredning sedan! "Något för den händige" som det brukar heta.

Låter perfekt :up:
 
Det är ju rätt dött 🤣. Smultronstället drar ju mängder med besökare; jag/vi bor ju så pass nära att vi åker ner flera gånger om sommaren 😄.
Husen med trädgårdar är otroligt fina mitt i stan :love: men man bör nog ha överseende med turisterna på sommaren och tomheten på vintern :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 922
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 165
Senast: hundtant
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp