Var finns lösningen på det här?

Och det finns absolut skäl att ifrågasätta vårt beteende i den ständiga uppkopplingen.
Dock inte strål-relaterat!
Jag som var uppkopplad väldigt tidigt lärde mig snart att koppla ner.
Så nej, jag är inte tillgänglig på mail och Facebook hela tiden.
Jo det kan dröja några dagar innan jag svarar.
Men jag har telefon hemma.
Och en jourtelefon i fickan om det skulle vara något akut.
Den i fickan ringer sällan och är nixad.
 
Fast det finns ju bevis på att mycket socker ändrar bakteriefloran i tarmen. Och att socker är en stor bidragande orsak till diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar är väl knappast någon nyhet. Förr trodde man ju att det var fettet som gav diabetes, men där vet vi ju idag att det inte alls är så känsligt med fett som med socker för blodsockernivåerna.

Högt blodsocker riskerar att ge diabetes typ2. det är inte detsamma som att rent socker ger diabetes. Högt blodsocker får du av andra livsmedel också. Självklart är mycket socker inte nyttigt men det är inte samma sak som att socker är farligt.
 
En bekant som är helt säker på att han känner av strålning smittade sin fru med sjukdomen så det bor ute i skogen utan el. :banghead: När vi träffades för några år sen sa vi att vi stänger nu av våra mobiler (vilket vi inte gjorde , bara mute) och han kände direkt att det hjälpte:up:. Seriöst. Resten av släkten bara skakar på huvudet när vi frågar.
 
Jag tror att de här enheterna ger en stress. Att det är bra att stänga av, för det mesta. Här hemma är min partner väldigt rastlös och har alltid varit. Internet blev hans räddning. För honom är de där grejerna en bra grej. Jag själv mår mycket bättre när jag lägger bort telefonen. Jag brukar hålla koll på mail och fb-messenger då jag har det som sms-funktion. Jag kan glömma bort att svara och ju mer jag kopplar ner desto lugnare blir jag.

Grejen med detta är nog mer att man själv måste begränsa sig till vad man själv mår bra av och att man faktiskt tänker till och är vaken på om det börjar övergå till skadligt beteende.
 
Fast någonting är det ju som gör att människor reagerar. I Frankrike har man ju förbjudit viss typ av wifi och strålning i närheten av barn tex. Det är ju inte bara i Sverige som folk reagerar på att det kanske är farligt med strålning.

Sen är det givetvis klart att det finns starka aktörer som lobbyar för en helt annan trend som vill att vi ska utsättas för mer strålning och använda mer teknik. Och tittar man globalt på information om saker vi gör så har ju vi människor inget bra track record precis, så det kommer säkerligen komma en dag då vi inser att strålningen inte alls var så nyttig. Det var ju ändå så att chefen för företaget som tillverkade DDT drack den giftiga vätskan för att övertyga alla om att den var ofarlig. Han dog av magcancer senare. Sockerindustrin har i årtionden lurat människor, och myndigheter, att socker är nyttigt och att det inte är något som helst farligt med att äta mycket socker. Till och med så till den grad att svenska myndigheter uppmanat människor till att äta mer bröd, etc. Idag vet vi att kolhydrater i stora mängder inte alls är så nyttigt och att raffinerat socker faktiskt inte alls är bra.

The World Health Organisation, which has examined the topic in depth, says: "In the area of biological effects and medical applications of non-ionizing radiation approximately 25,000 articles have been published over the past 30 years. Despite the feeling of some people that more research needs to be done, scientific knowledge in this area is now more extensive than for most chemicals. Based on a recent in-depth review of the scientific literature, the WHO concluded that current evidence does not confirm the existence of any health consequences from exposure to low-level electromagnetic fields. However, some gaps in knowledge about biological effects exist and need further research."
 
OK, jag hoppas verkligen att det inte stämmer för jag kände att jag vill gå och dränka mig för att det inte går att komma undan.

@Madick; inte heller stenåldersmänniskorna kom undan. Samma strålning finns i den kosmiska bakgrundsstrålningen, exakt samma våglängder.

Wifi och bakgrundsstrålningen är i samma klass ungefär, i styrka.

Så om man överdriver det hela rejält så är vi av Wifi utsatta för högst dubbelt så mycket strålning som stenåldersmänniskan.

(Och mobilstrålning har också visats vara ofarlig, trots att den är 100 gånger starkare än WiFi)
 
Nu handlar ju inte tråden om diabetes, men man har ju alltid sagt att diabetiker ska undvika fett. Jag har flera diabetiker i min närhet och de har haft diabetes väldig länge och det är roligt att jämföra kostråden för 30 år sedan och nu. Det är liksom helt tvärtom!
Jag tyckte ditt påstående var konstigt för jag känner som sagt inte igen den kopplingen mellan diabetes och fett. (Har också diabetiker i min närhet.) Tvärtom är ju den här trenden med LCHF som diabetesbehandling uppenbarligen en mycket gammal metod som (desperat) användes innan det där med insulin upptäcktes. Lite intressant!
 
Dock kan man möjligen dra slutsatser om psykisk ohälsa och ökande uppkoppling/tillgänglighet, vad gäller att vi inte låter oss vila utan får stressymptom av denna ständiga uppkoppling.

Och det finns absolut skäl att ifrågasätta vårt beteende i den ständiga uppkopplingen.
Dock inte strål-relaterat!

Ett tag sedan jag läste den nu, men "The Shallows: what the internet is doing to our brains" var en intressant bok i ämnet. (=inte helt positivt hur det genomsnittliga internetanvändandet påverkar hjärnan, ifall någon undrar)
 
Nu handlar ju inte tråden om diabetes, men man har ju alltid sagt att diabetiker ska undvika fett. Jag har flera diabetiker i min närhet och de har haft diabetes väldig länge och det är roligt att jämföra kostråden för 30 år sedan och nu. Det är liksom helt tvärtom!
Fast.... kostråden har varierat över tid. Allt beror på vilken tid du jämför med.

För väldigt länge sedan tyckte läkarna att diabetiker borde dricka grädde.

När jag fick diabetes var bananer förbjudet, precis som körsbär. Ärtor fick jag inte att äta. Senap innehöll för mycket socker. Potatismos var helt OK.
Man borde äta ett par-tre smörgåsar per dag och äta massor av kål i alla former.

Rätt långt från vad man säger idag. Beroende på att vetenskapen går framåt. Jag är totalt tvärsäker på att kostråden både för oss diabetiker och för alla andra kommer att ändras även i fortsättningen.

Som @sjoberga skriver så är bakgrundsstrålningen rätt betydande del av den strålning vi har omkring oss. Och den strålningen har vi levt med i årmiljoner.
 
Jag tror den största risken med smartphones är att folk slutar integrera med de som är i närheten. Vissa kan inte föra ett normalt samtal utan avbryter sig själva och den andre i ett genom att greja med telefonen istället för att prata och umgås med de som fysiskt är i samma rum.

Att stänga av/lägga undan alla skärmar minst en timme innan sömn är fortfarande en bra regel som ger bättre sömn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 918
Senast: Intejag
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
990
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp