Var, hur, när handlar ni?

Sv: Var, hur, när handlar ni?

Fast en gång i veckan är ju jättesällan?

KL

Jag handlar omkring tre-fyra gånger i veckan. Saknar all förmåga att planera samt konsumerar absurda mängder yoghurt.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Värst att handla i min vanliga butik (Coop Extra) är på fredagar efter jobbet (massa folk) och på söndag eftermiddag (urplockat).
Jag "storhandlar" oftast på söndag em ändå, eftersom det oftast är enda dagen jag lagar mat hemma (dvs storhandlingen består av 1-2 maträtter). Resten av veckan blir det ofta påfyllning av mjölk och fil/yoghurt, och då oftast i den mindre butiken som ligger i tunnelbaneuppgången (Matrebellen) eller i butiken längre bort (Coop Konsum) där jag hämtar stora brev/paket.

Butiken i tunnelbaneuppgången gillar jag egentligen inte, väldigt rörigt och liten butik (med två våningar), men de har ofta billigt godis! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Vår ambition är att veckohandla veckans middagar en gång i veckan. Detta gör vi oftast på Prisextra som ligger i tunnelbanan, om vi inte fått låna någon bil av någon anledning, då blir det på Coop Forum. Sen kompletteringshandlar vi på Konsum som är vår närmsta butik.

Jag skulle gissa att vi uppfyller vår ambition ungefär varannan vecka :D Annars blir det betydligt fler och mindre handlingar på väg hem från jobbet.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Vi handlar flera gånger i veckan. Testade att veckohandla, men vi slängde så mycket mat som faktiskt blev dålig så vi gav upp på den idén. Det funkar nog bara ifall man har en familj eller ifall man äter hemma som planerat varje dag.

Vi handlar när något behövs och ofta när någon ska laga mat. Flera gånger i veckan, inte helt sällan flera gånger varje dag. Jag bor centralt med flera bra affärer nära och tycker att det funkar bra.

Har aldrig veckohandlat för då blir måltiderna så fantasilösa och mer mat blir för gammal.

Det finns äve en rätt grundlig studie som visar att storhandling leder till att mer mat kastas, så det är inte bara du och jag som har det problemet.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Sadan hogpastoriserad mjolk har man i tropiska klimat ... annars haller sig inte mjolken ut ur affaren.:p Jag kanner ingen smakskillnad, men uppskattar att den haller i en vecka i kylskapet fast det ar narmare 40*C utomhus och det blir val varmt i bilen pa vagen hem.
Ett hett tips - sommartid är det inte fel att ha med sig en kylväska till affären för att få hem kylvarorna utan att smöret smälter och mjölken blir varm. Eller åtminstone se till att packa det kylda i samma påse och kanske ta dubbla påsar för isoleringens skull. För mig tar det minst en halvtimme från Maxi tills jag är hemma och har fått in maten i kylskåpet och är det då en varm dag så hinner ju kylvarorna bli alldeles för varma på den tiden i bilen.
Ett problem är ju om man vill handla glass, för den börjar ju smälta redan vd -15°C. Så jag handlar i princip aldrig glass i affärerna, utan vi har fått ett eget stopp hos Hemglass...
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar en gång i veckan. Jag brukar välja att åka och handla på förmiddagen en vardag, främst eftersom det är lite folk då och mitt schema ger mig möjlighet till det. Sambon följer nästan aldrig med eftersom han har jobb med kontorstider och jag avskyr att gå i affären när det är fullt med folk överallt (vilket jag tycker att det är på eftermiddagar, kvällar och helger). Om vi handlar tillsammans så åker vi och gör det runt 21 en vardagkväll, då är det lugnt igen.

Jag lagar nästan all mat hemma och är bra på att planera maträtter utifrån vad vi har i skåpen för att sedan bara komplettera med det som behövs. Det finns alltid ingredienser hemma till minst en veckas middagar (+/- någon mejeriprodukt kanske), men det är mest för att jag har en ganska lång lista av livsmedel som jag anser är nödvändigt basutbud hemma och för att jag är bra på att komponera av det som finns.

Vi handlar uteslutande i en ICA Maxi-affär. Främst eftersom det gör att man lär sig hur den ser ut och var allt finns vilket gör att en veckohandling går på en halvtimme, men också för att det är praktiskt att kunna köpa allt som behövs i samma affär och veta att sortimentet alltid är likadant. Vi använder även ett bankkort från Icabanken till mat vilket ger rejäl bonus eftersom jag är student och bra erbjudanden som vi ofta använder.

Sedan kompletterar jag när det behövs från en asiatisk livsmedelsbutik inne i Göteborg. Där köper jag bland annat tofu som används i stor utsträckning hemma eftersom jag är lakto-ovo vegetarian och mannen i stort sett enbart äter vegetariskt också, den kostar hälften så mycket och är bättre än liknande från ICA.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Vi är helt hopplösa med handlandet.. Varje månad efter löning så bestämmer vi att den här månaden, då ska vi minsann inte bränna närmare 8000 kr i mat till 2 vuxna och en ettåring :o Så vi skriver en inköpslista och åker sen till city gross och storhandlar. Lägger in all mat när vi kommer hem.. Sen glöms det bort och det slutar alltid med att vi slänger hur mkt som helst för vi äter det inte... Jag vet inte riktigt vad vi äter egentligen, vi lagar sällan mat till oss, det är om sonen inte ätit middag på dagis, så kanske 2-3 dagar i veckan. Oftast äter jag nån smörgås eller fil.. Och en hel del grejer med socker i... Hittar jag nån fin frukt i kylskåpet så äter jag gärna frukt, men är så fruktansvärt kräsen, det får inte vara en enda liten fläck på den. Samma med bäst före datum, går det ut dagen därpå så äter jag det inte.. Jag vet att det inte är någon fara, ens efter datumet, men jag kan inte äta det. Jag inbillar mig att det smakar gammalt.

Det slängs en hel del här, och vi småhandlar massor... Vanligast handlar vi på Willys och Citygross, men även en del på Ica då det är närmast.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

När handlar ni? Morgon, middag, kväll? Vilka dagar föredrar ni framför andra och vilka dagar ska man inte handa på alls om man vill komma ur affären med förståndet i behåll? Och så undrar jag om personalen känner igen er?

Veckohandlar ni eller ni handlar när ni har behov av det?

Skåningar, köper ni Skånemejeriets mjölk?

Var, hur, och när handlar ni?

Det beror helt på om jag jobbar, vilken dag det är osv. I normalt fall brukar det bli att jag veckohandlar en veckoförmiddag (för att slippa allt folk) och fyller på med mjölk däremellan. Nu när jag haft det knapert med pengar ett tag handlar jag bara vid behov. Personalen i "vid behovs-affären" känner igen mig men handlar i en större affär vid veckohandlingen så där är det mer rotation på folk. Handlar alltid på ICA.

Jag kör på Arla om det finns, annars Falköpings mejeri. Det brukar vara de 2 alternativen som finns i mjölkväg.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Det finns äve en rätt grundlig studie som visar att storhandling leder till att mer mat kastas, så det är inte bara du och jag som har det problemet.

Detta måste ju bero på "hur" man storhandlar. Gjorde studien någon skillnad på detta? Många åker ju och storhandlar och köper in alla basvaror de brukar använda sig av och "vet går åt". Då förstår jag att det slängs mer. Om man planerar veckan i matväg (och följer det) så kan jag inte tänka mig att det slängs mer, snarare mindre i så fall. Då finns det ju en plan för varje grej som köps in.

Men det är mest grundat på egen erfarenhet, då vi slängde mycket mat förr och nu slänger vi faktiskt aldrig någon. Kan inte minnas senast jag slängde någon mat, bortsett från någon dålig potatis man plockat på sig i affärn.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag slänger inte heller mat, inte ens när jag månadshandlade förr. Men så är jag sådan som gör storkok á la 30 matlådor, så min mat används ganska så omgående efter storhandlingen ;)
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

OM det ska funka bra att storhandla så måste det ju göras med eftertanke. Här kan jag se skillnad beroende på vem av oss som storhandlat. Jag kan bunkra torrvaror och frysvaror, medan färskvaror (frukt, mejeri etc) är sånt som man hellre hoppar in och handlar extra några gånger i veckan. Vi är rätt dåliga på att göra av med färska grönsaker, t.ex, så köper man mer än vad som går åt på två dagar kommer man få kasta. Och det händer ju att maken köper en massa olika färska grönsaker, utan att tänka på att de måste vara använda inom några dagar...
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar oftast på söndagar. Sambon åker iväg och jobbar på söndag kväll/ måndag morgon och jag vet aldrig riktigt hur länge han är borta. Så därför bunkrar vi upp med diverse yoghurtar, vattenflaskor, juicer, frukt, bröd med pålägg så att det ska räcka i en arbetsvecka. Det blir mycket billigare om han enbart handlar middag ute.

I byn vi bor vid finns Ica så det är rätt så lätt att åka ner och handla. I andra byn finns också ica som har bättre utbud på exempelvis kött.

Och det kommer inte in något annat än skånemejeriers mjölkprodukter i vårt hus :)
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Ett hett tips - sommartid är det inte fel att ha med sig en kylväska till affären för att få hem kylvarorna utan att smöret smälter och mjölken blir varm. Eller åtminstone se till att packa det kylda i samma påse och kanske ta dubbla påsar för isoleringens skull. För mig tar det minst en halvtimme från Maxi tills jag är hemma och har fått in maten i kylskåpet och är det då en varm dag så hinner ju kylvarorna bli alldeles för varma på den tiden i bilen.
Ett problem är ju om man vill handla glass, för den börjar ju smälta redan vd -15°C. Så jag handlar i princip aldrig glass i affärerna, utan vi har fått ett eget stopp hos Hemglass...

Har packar nagon annan varorna i medhavda vaskor (eller man far plast pasar) sa nar jag kommer ihag att ta med vaskorna fran bilen in har jag IKEA's kylvaskor:p med. Nar det ar 30-40*C och bilen star ute i solen blir det dock varmt vare sig man har med sig kylvaska eller inte.
Jag tyckte det var hopplost nar jag var i Sverige i Juli/Augusti och handlade at min mamma. Mjolken var sur pa bara ett par dagar medan har dar det verkligen blir varmt marker jag ingen skillnad pa hur lange mjolken haller sig vintertid eller sommartid.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Fast en gång i veckan är ju jättesällan?

KL

Jag handlar omkring tre-fyra gånger i veckan. Saknar all förmåga att planera samt konsumerar absurda mängder yoghurt.

Inte om man storshoppar 4 kassar typ varje söndag och sen springer in dagen efter och dagen efter igen för att man är sugen på att komplettera med några oliver, någon ost och samma här, yoghurt går åt enormt mycket för mig också!

Jag bor alltså ensam, äter dock inga mängder och inte speciellt onyttigt, har dock ofta gäster! ;)
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Lägger till:

och vanlig mjölk har numena längre hållbarhet än tidigare. För 10 år sedan kunde man inte dricka mjölken om det gått en dag över tiden från datummärkningen. Numera så är mjölken lika fräsch upp till en vecka efter datumet på den. Någonting måste de gjort för att det ska bli så, men jag är glad för det.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Detta måste ju bero på "hur" man storhandlar. Gjorde studien någon skillnad på detta? Många åker ju och storhandlar och köper in alla basvaror de brukar använda sig av och "vet går åt". Då förstår jag att det slängs mer. Om man planerar veckan i matväg (och följer det) så kan jag inte tänka mig att det slängs mer, snarare mindre i så fall. Då finns det ju en plan för varje grej som köps in.

Jag minns inte detaljerna, men den skillnad som du pekar på tror jag är svår att få fram. Jag skulle helt enkelt gissa att de flesta som storhandlar svarar att de gör det på ett planerat vis. Och det är ju svårt att krypa in i hjärnan på dem för att se vilka som "verkligen" handlar planerat och vilka som snarare "tror" att de gör det.

Att det generellt sett blir mer att kasta om man storhandlar, förvånar dock inte mig alls. Och det var också vad studien visade. Tex köper man mer storpack när man storhandlar i stora affärer, än när man köper det man behöver just nu i lagom stora förpackningar i något mindre butiker.

Men min egen anledning till att inte storhandla är att maten blir tråkigare om jag planerar den veckovis, och mot slutet av veckan lever man ju på frysta livsmedel, inte färska. Och så tycker jag att det är rätt trevligt att gå och handla.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag "storhandlar" på willy´s en gång i veckan som standard kan bli på andra ställen oxå om jag har ärenden åt andra håll. Brukar gå och handla när jag slutar tidigare som standard så jag har helgen fri. Kan poängteras att jag går så då blir det svårt att göra riktiga storhandlingar det blir helt enkelt för tungt.

sedan kompliterings shoppar jag på någon utav närbutikerna så som mjölk, frukt, grönt och om jag har glömt något viktigt.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar nästan alltid på ICA Maxi. "Storhandlar" en gång i månaden då jag köper på mig rengöringsmedel, tvättmedel, toapapper, diskmedel etc. för en månad. Brukar även köpa på mig sånt som håller länge, typ kikärtor/bönor i burk, bulgur etc.

Sen handlar jag lite nästan varannan dag :o Har testat att handla mer planerat 1-2 gånger i veckan men det leder bara till att jag får slänga. Jag äter så mycket frukt och grönsaker, och gillar att äta det jag känner för så för lång planering är inte min grej.

Försöker undvika att handla på eftermiddagar och tidig kväll... men om jag passerar affären just då så biter jag ihop och ger mig in och trängs med folk.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Lägger till:

och vanlig mjölk har numena längre hållbarhet än tidigare. För 10 år sedan kunde man inte dricka mjölken om det gått en dag över tiden från datummärkningen. Numera så är mjölken lika fräsch upp till en vecka efter datumet på den. Någonting måste de gjort för att det ska bli så, men jag är glad för det.
Jag vet inte när man gjorde det, men man har gått från "sista förbrukningsdag" till "bäst före-dag", där det senare är en kortare tidsperiod men lägger större ansvar på den enskilda konsumenten att faktiskt kolla hur mjölken mår.
Sen beror hållbarheten också på temperaturen i kylskåpet.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

När handlar ni? Morgon, middag, kväll? Oftast på kvällen eller em (före eller efter värsta rusningen)
Vilka dagar föredrar ni framför andra och vilka dagar ska man inte handa på alls om man vill komma ur affären med förståndet i behåll? Ingen speciell dag
Och så undrar jag om personalen känner igen er? Japp!

Handlar oftast på COOP som är närmast men ibland blir det Hemköp. Har ingen frys, bara frysfack så kan inte handla hem så mkt frysvaror, handlar nog mat 2-3 ggr i veckan.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 935
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Hemmet Har ni någon/några saker som ni så gott som omedvetet hamstrar? Såg en Instagram story från Lisen B-F igår där hon i sin kryddlåda i...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
10 650
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp