Var, hur, när handlar ni?

Sv: Var, hur, när handlar ni?

Ja, ställer man en fråga så pass diffus som "Handlar du planerat?" förstår jag att det blir svårt att tolka resultaten med tanke på att frågan ger den enskilda individen stort tolkningsutrymme. Dock går uppdelningen att göra mycket mer konkret, genom att t.ex. fråga om man handlar utifrån en planerad veckomatsedel eller inte (som exempel). Skulle mest tycka det var intressant att se om det fanns någon skillnad mellan dessa grupper av storhandlare :)

Jag förstår de (bland annat du) som tycker att storhandling och planerade veckomatsedlar gör matlagning och livet tråkigt. För andra fungerar det tvärtom :) Däremot måste inte storhandling innebära att leva på frysvaror och konserver sista dagarna - för det första tror jag de flesta som storhandlar kompletterar med färskvaror någon gång under veckan, för det andra kan jag inte riktigt se hur exempelvis grönsaker (som någon tidigare i tråden nämnde) blir dåliga efter bara ett par dagar i ett fungerade kylskåp. Kanske är mina grönsaker mer besprutade (tror jag inte) eller mitt kylskåp mycket kallare, för nog håller sig grönsaker bra mycket längre än ett par dagar...
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Här hemma handlar vi på Ica, antingen kvantum eller maxi, beror oftast på hur stor handling det är. Försöker månadshandla, typ två gånger i månaden (bor i lght, så har bara halv frys/kyl), men jag impulshandlar ofta med. Försöker planera med veckomatsedel, men det är inte alltid det blir som man tänkt :p har en tråkig falukorv i kylen som togs upp i torsdags, men det blev tacos, så den skulle ätas idag istället, men då blev det sallad, så vi är väl tvungna äta den imorrn :meh:

Storhandling sker oftast kvällstid (mellan 18-21.30) medans impulsmaten köps när man passerar.
Vi handlar mest "billighetsvaror" typ ica basic och liknande. Bor i skåne och köper Skånemejeriets mjölk, eller Åsens, sambon som har laktos får oftast icas mejerivaror för det är billigare.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

kl

Jag veckohandlar, varje måndag efter jobbet då jag ändå måste vänta 1 h på hämtning av dottern :)
Jobbar på en Ica Maxi så väldigt smidigt att handla i samband med jobbet!
Behöver jag ngt spontant eller glömt ngt så kan jag handla på lunchen eller direkt efter jobbet!
Åker aldrig och handlar på helgen eller på tex en fredag då jag vet att det är mkt folk! Dock har vi självscanning, så själva handlandet går ju fort men bara jobbigt att trängas, när man inte behöver!


Tycker veckohandling funkar bäst för oss, liten familj. Planerar matsedel på söndagen och handlar allt på måndagen.
Sedan fyller vi på med vissa grejer under veckan, sånt jag missat eller som tar slut ändå som mjölk och bröd.
Handlar även på ica i vårt centrum, sådana påfyllnadsvaror eller spontanköp.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Vi storhandlar på Willys och kompletteringshandlar på Ica där de har manuell chark (ett absolut måste för mig). Jag vill helst handla så sällan som möjligt men det går så mkt mejerivaror hos oss och färska grönsaker måste ju handlas oftare så det slinker lätt in en extra kompletteringshandling.
Jag upplever inte att vi slänger mat, vi är rätt duktiga på att komponera ihop goda "restmiddagar".
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Storhandla en gång i månaden för mig funkar inte längre så det blev veckohandling istället. Här är det också färska grönsaker som slängs, jag är sååååå känslig för just mjuka tomater och rynkiga paprikor så det blir liksom inte bra...

Vad är ni alla köper allra mest av under en månad?
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag jobbar skift och har privilegiet att kunna välja mina tider som jag handlar på. Jag föredrar att handla vardagar före kl 14 och om jag måste handla på en helg så blir det förmiddag eller senare kväll.

Jag väljer lokalproducerat i den mån det går. Samma med frukt/grönsaker. Finns det inte närproducerat så prioriterar jag svenskproducerat. Jag tycker att man ska gynna landsbygden i sitt eget land för det vinner man på i längden.

Jag veckohandlar inte utan det blir 1-2 ggr/vecka och nån komplettering om det behövs. Jag är inte så bra på att veta vad jag ska äta veckans alla dagar. Och min pojkvän kan inte planera nåt öht utan han handlar när det är tomt i kylen, så jag orkar inte hålla reda på honom genom att lägga ner arbete på att planera inköp när han inte bryr sig, det känns rätt så oinspirerande. Jag önskar att vi hade samma intresse av gemensamma middagar etc, då hade jag lagt ner mer energi på att fundera ut nåt. Däremot skriver jag inköpslistor innan vi åker till affären.

Jag avskyr matslöseri och mår rent ut sagt dåligt när jag måste kasta något som blivit gammalt. Min pojkvän kan däremot lämna en limpa i skafferiet tills att den är grön, utan att blinka. Jag är snarare typen som paketerar i fryspåsar och fryser in limpor i fjärdedelar... Jag lagar även flera portioner när jag lagar mat, och har sedan matlådor i frysen som jag tar med till jobbet. Min pojkvän åker på grillen när han blir hungrig, eller på sin höjd steker bacon. Man kan sammanfatta vårt hushåll som väldigt spretigt vad gäller mat och synen på det, minst sagt.

Jag är uppväxt i en Coop-familj. Men sen jag flyttade har det blivit mest ICA då det ligger närmare mig, senaste året är det dock huvudsak CityGross.
 
Senast ändrad:
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar på Coop, Willys, ICA Kvantum, saluhallen i Tomelilla och Lidl. Te och godis/nötter från Fairtradebutiken. Köper närproducerat och kravmärkt. Lidl har tidvis kravmärk frukt till bra pris.

Undviker alla billighetsmärken som ICA´s och Coops billiga, innehåller palmolja och annan skit som jag inte vill bidra med mina pengar till. Coop i T-lilla har ett mycket bra sortiment på kravmärkt som typ popcorn, schampo, kryddor etc. Är laktosintolerant så jag köper Coops mjölk/fil som är närproducerad, från Lunnarp. Grädden är det problem med, den blir finsk ;-), den enda som har större förpackning, liksom smör o den köper jag på ICA som har bästa pris och sortiment annars. Undviker sojaprodukter men köper nhavreprodukter.

Bregott laktosfri i storpack fungerar till o steka med också för all del. Handlar på väg till/från hästarna och då blir det ofta T-lilla som har bättre produkter i saluhall/Coop. ICA för egenscanning och div saker som är bättre där. Köper bara rena produkter, inget halvfabrikat förutom när jag är dödstrött och köper en av Coops fiskgratäng (det enda jag tål).

Hm...låter jobbigt :-D.... Men det beror på vart vi ska och vad som behöver handlas=vilken affär. Willys har jag inom bekvämt cykelavstånd och det är bara cykla ner om det saknas ngt. Det är ingen omväg köra via T-lilla om så behövs och där är det lätt parkera osv förutom när turisterna kommer.

Handlar ofta sen em/kväll, ibland tidig morgon. Försöker undvika de tider då jag vet "alla" ska handla.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

KL

Jag handlar sällan speciellt planerat. Skriver lista när något tar slut - inte annars. Handlar ett par gånger i veckan.

Däremot letar jag extrapriser och handlar gärna mycket om det är billigt. Ost tex. Jag äter mycket ost och är det billigt köper jag flera bitar. Är det riktigt billigt köper jag många. Ost blir inte förstörd, den håller sig länge, länge.

Jag har mycket i frysen. Tex fick kompisen med närbutik ett erbjudande på väldigt billig fisk, så jag beställde 5 kilo. Billigt kött åker också ner i frysen.

Min matlagning baseras nog väldigt mycket på vad jag hittar i frysen. Kompletterat med grönsaker och färskvaror. Sällan köper jag mat för att jag planerat göra en viss rätt. Jag tittar vad som finns hemma och lagar utefter det.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Ah, det är ju jättebra! :D
Jag trodde även "vanlig" mjölk är högpastöriserad! Där ser man! Mamma och jag är rörande överens om att den mjölken är mycket godare än vanlig mjölk.
Jag har den stora äran att känna Mamma Mu och hennes ko-mpisar personligen så färskare och finare blir inte mjölken än den som tappas direkt ur kossan och ner i flaskan. När man sen gjort det själv så är det ju bara en extra bonus och om nu någon trodde att opasteuriserad mjölk har kort hållbarhet så kan jag meddela att sån mjölk som förvaras i kylskåp med max 4 grader håller sig i minst 8 dar för så länge räcker min mjölkflaska.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag har den stora äran att känna Mamma Mu och hennes ko-mpisar personligen så färskare och finare blir inte mjölken än den som tappas direkt ur kossan och ner i flaskan. När man sen gjort det själv så är det ju bara en extra bonus och om nu någon trodde att opasteuriserad mjölk har kort hållbarhet så kan jag meddela att sån mjölk som förvaras i kylskåp med max 4 grader håller sig i minst 8 dar för så länge räcker min mjölkflaska.

Sådan mjölk är dessutom god. Säger jag som inte gillar mjölk egentligen.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar ca 1 gång i veckan, och då är det ganska organiserat. Skriver upp på lapp när något tar slut, skriver upp på ett ungefär vad som går åt i mat på en vecka. Är i ensamhushåll och det är ju ganska lätt att veta vad man vill ha för mat och hur mycket som går åt. Ibland kan det bli en extratur till affären om man ska ha hem folk en dag och bjuda på något särskilt.

Handlar gärna billigt kött på Willys ( de brukar ha för halva priset när köttet håller på att gå ut i datum) och slänger i frysen, tillslut finns där en massa smarrigt att tillaga av, då blir det storkok och inga större handlingar ett tag. Föredrar egentligen Willys, men handlar mer på ICA MAXI.

Handlar annars gärna på morgonen efter jobbet och då blir det ICA MAXI eftersom de öppnar tidigare. Inget folk, inga köer kl 7 på morgonen.

Händer även jag kan få kompletera med något ibland ( ex mjölk, bröd ). Det handlas då i den svindyra affären 50 m bort.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Rynkiga paprikor kan du kasta ner i wok, tomater tärna och koka med i köttfärsåsen.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag "stor"handlar vanligen på Ica på söndagseftermiddagarna då jag har skjuts. Handlar lite smått tisdag eller onsdag kväll eller torsdag morgon och fredag kväll. Bor närmast Coop men väljer oftast Ica eller Hemköp, eller Willys om jag har en ledig dag.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Vi försöker komma iväg och storhandla en gång i veckan, då blir det i princip alltid på Hemköp eftersom det är närmst, det är några km bort så då tar vi bilen. Sen kompletterar vi några gånger under veckan på Coop några hundra meter bort. Att handla varje dag passar inte oss, det är inget kul att hämta på förskolan, gå och handla och sen hem och laga mat. Då leker vi hellre en stund på gården istället innan vi lagar mat.

Vi handlar tyvärr rätt dyrt också, särskilt när det är jag som handlar. Vi äter inte så mycket kött men när vi gör det så blir det lamm och ekologisk kyckling vilket är dyrt. Vi handlar mycket ekologiskt och det är ju dyrare.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar nog en tre-fyra gånger i veckan. Det är mest kattmat, te, små mjölkpaket (3dl, har bara mjölk i teet), honung, bröd, frysta bär, mörk choklad och grönsaker (färska eller frysta efter dagsform).

Willys ligger 1 minutspromenad ifrån jobbet och Maxi brukar jag svänga förbi efter stallet om jag ska dit. Lidl och Netto finns här med men där brukar jag sällan handla.
 
Senast ändrad:
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Forts.

Vi köper heller aldrig den billigaste versionen av mat såsom hushållsost eller eldorado, utan Findus grönsaker och frysta fisk, lite dyrare ost, riktig feta, körsbärstomater istället för billiga bleka etc.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Glömde skriva att jag aldrig handlar med lista förutom om jag ska göra något nytt recept och vill vara säker på att få med mig alla grejer. Jag vet ju ungefär vad vi behöver för bas och sedan kompletterar jag eftersom jag går omkring i butiken och ser vad det finns för erbjudanden.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

När jag är ordentlig så storhandlar jag en gång i månaden och köper då ris, pasta, konserver m.m. som hamnar i skafferiet. Även frysvaror som frysta grönsaker m.m.
Denna gången inhandlar jag också färskvaror för en vecka framåt.

Sedan veckohandlar jag 1-2 ggr i veckan och köper då frukt, mjölk, kött m.m.

Jag kör självscanning i 2 olika butiker. Har lite lyx för tillfället som jobbar i en matbutik och kan handla direkt när jag slutar, men där kör jag bara veckohandlingen. Storhandlar gör jag i den andra butiken.

Försöker att få hem allt vid en handling så slipper jag dom där extra småspringen när man glömt mjölken m.m.

Detta gäller även andra butiker. Jag handlar allt jag behöver på en gång. Djurens foder köps när det behövs men jag tar alltid så det räcker ett bra tag. Numera har jag höet i stallet till kaninerna (köpte från butik innan) så det är bara att fylla på när det behövs=sparar tid på att slippa springa och köpa hela tiden, samt mycket billigare.

Jag handlar gärna sånt som jag tjänar lite på. Halva priset på kött för att det går ut samma dag, jag har inga problem med att frysa.
Ta 3 betala för 2 när det gäller kläder och andra extrapriser.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 368
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 938
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp