Var, hur, när handlar ni?

Enya

Trådstartare
Jag köpte en liter mjölk i affären tidigare i dag och jag insåg just att jag glömde den hos mamma (jag skulle inte hem om så hon tog den till sig). Så kan det gå. Så blir det ofta. Det man inte har i huvudet får man ha i benen, tyvärr har jag ingen lust att gå 2 mil totalt för en liter mjölk dock.

Detta får mig dock att fundera på det här när man ska handla. När handlar ni? Morgon, middag, kväll? Vilka dagar föredrar ni framför andra och vilka dagar ska man inte handa på alls om man vill komma ur affären med förståndet i behåll? Och så undrar jag om personalen känner igen er?

Jag handlar gärna på morgonen, men då jag oftast är i skolan och nu på LIA så kan jag inte göra det så ofta längre. Annars var det så praktiskt att lämna barnen i skolan kl 8 och sedan handla och sedan åka hem och vara hemma några timmar till jag börjar jobba. Så slipper man bekymmerna med att komma hem senare p.g.a. att vi behövde handla när jag slutat jobbet. Då är vi alla trötta och vill inte alls springa i affärerna.

Jag har lärt mig att fredag eftermiddag är inte en god dag att handla på, det är mängder med människor i affären då! Inte lördag eftermiddag heller, men dock förmiddagen på lördagarna eftersom folk nog ligger i sina bingar och snarkar för fullt då. Att handla den 18, 19, 20, 25 och 27 på eftermiddagarna är förenat med dödsångest :p

Jag handlar nästan uteslutande på ICA och efter en massa år nu så känner personalen igen mig och min mor, det är ytterst sällan hon och jag handlar något utan att den andra är med eftersom hon är min chaufför.... Vi är nog lite speciella min mor och jag och det kan ju verka som att vi inte klippt navelsträngen mellan oss :o så vi känns nog igen rätt lätt ibland.

Veckohandlar ni eller ni handlar när ni har behov av det? Jag brukade förr handla en gång i månaden och sedan komplettera lite vid behov såsom mjölk och sånt, men har övergått till att veckhandla och eftersom jag är så glömsk så blir det oftare än så jag är i affären.

Jag gillar matvaror med längre hållbarhet, som Sverigemjölken jag köper, den håller sig lääääänge! Det är säkert en massa tillsatser i den, men jag orkar faktiskt inte bry mig, jag hade fått hälla ut massor med mjölk i slasken om jag hade köpt "vanlig" och det händer ibland... med det resultatet i fall barnen inte varit hemma under några dagar. Jag dricker inte ren mjölk utan bara som varm eller kall choklad och det kan jag inte överdriva för då får min laktosmage nog av mig och knyter ihop sig skrikande till en knut. :arghh:

Skåningar, köper ni Skånemejeriets mjölk? Någon har fått för sig att släpa hit Arlaprodukter och det bojkottades rejält så Skånemejeriets varor återinfördes på många ställen. Tur det för allt annat i mejeriväg jag köper är från Skånemejeriet.

Var, hur, och när handlar ni?
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

nu ska jag göra dig glad - sverigemjölken innehåller (såvitt jag hittade vid snabb googling) bara vanlig svensk mjölk. Det som ger den längre hållbarheten är att den är högpastöriserad = upphettad till en högre temperatur än den lågpastöriserade vanliga mjölken. Den högre temperaturen gör att färre (om några alls) bakterier överlever och det tar således längre tid för de eventuellt kvarvarande bakterierna att föröka sig tillräckligt mycket för att göra mjölken dålig - speciellt eftersom mjölken bor i kylskåp där det tar tid för bakterierna att växa till sig...

Själv handlar jag mest på Ica, vid de tidpunkter som passar mig. Jag scannar själv och checkar ut med självbetjäning, så det stör mig inte så mycket om det är mycket folk i övrigt i butiken.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar när jag behöver handla. Oftast är det mjölk, fil och frukt som är slut i mitt hushåll. Brukar åka på Maxi och handla basvaror då och då, i övrigt så handlar jag på ICA nära eller ICA supermarket som finns hyfsat i närheten av mitt hem. Jag passar oftast på att handla när jag ändå är i väg och gör något annat såsom tränar hund eller liknande. Åker jag på maxi undviker jag fredag eftermiddagar, lördag förmiddagar, lönedagar. Allra helst åker jag en tisdag förmiddag och handlar, då brukar jag få vara nästan själv i butiken.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar minst en gång i veckan, gillar att ha mycket fräsch frukt hemma och har ofta middagar eller bjudningar som tex lunch & myskvällar med ostbrickor eller annat! :)
Hinner jag går jag gärna länge i affären och hittar varor i snygga förpackningar :o:o och även lite ovanligare saker som man kanske inte behöver ha hemma, men det kan ju vara bra och kul! ;)

Blir oftast ICA, dom har ett bra sortiment med det lilla extra hos oss! :)
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

nu ska jag göra dig glad - sverigemjölken innehåller (såvitt jag hittade vid snabb googling) bara vanlig svensk mjölk. Det som ger den längre hållbarheten är att den är högpastöriserad = upphettad till en högre temperatur än den lågpastöriserade vanliga mjölken. Den högre temperaturen gör att färre (om några alls) bakterier överlever och det tar således längre tid för de eventuellt kvarvarande bakterierna att föröka sig tillräckligt mycket för att göra mjölken dålig - speciellt eftersom mjölken bor i kylskåp där det tar tid för bakterierna att växa till sig...

Själv handlar jag mest på Ica, vid de tidpunkter som passar mig. Jag scannar själv och checkar ut med självbetjäning, så det stör mig inte så mycket om det är mycket folk i övrigt i butiken.

Ah, det är ju jättebra! :D
Jag trodde även "vanlig" mjölk är högpastöriserad! Där ser man! Mamma och jag är rörande överens om att den mjölken är mycket godare än vanlig mjölk. Att den är billigare gör inte mig något heller för det går åt mellan 5 och 10 liter mjölk i vecka i den här familjen....

Är det kanske därför min laktosmage tål den mjölken bättre än andra?

Jag scannar också alltid, det är smidigast så, förutom när det blev ett internt fel i affären så varken kort eller scanner funkade. Då var jag glad över att ha några kr i plånboken så jag slapp gå i väg till stan för att hämta ut pengar. Sånt hatar jag!
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Vi handlar aldrig utan att vi är i närheten. Men det är ju vi varje dag eftersom barnen går i skola i samma stad och min häst bor strax utanför staden.

Eftersom jag är glömskt så glömmer jag ofta olika saker. Tvättmedel, frukt, bröd osv. så det får jag ta dagen efter....
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar mest på morgonen på en av mina plugg-dagar (jobbar halvtid, pluggar halvtid). Så skönt att vara i affären utan en massa andra människor!
Handlar en gång i veckan på en stor affär där det är billigt (Tesco 24h) och har noggrannt uppgjord veckomatsedel, annars funkar inte min matning alls. Handlar nästan alltid samma saker. Ibland går jag till en mindre butik (typ Sainsbury's local) på väg hem från jobbet om jag verkligen måste, men det slutar nästan aldrig bra :p

Om en vecka ska jag flytta och med det även flytta ihop med pojkvännen. Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska göra med handlande. Jag lobbar för att vi ska beställa mat (Tesco har hemkörning), för då behöver jag aldrig mer gå och handla! :D
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Hahah, jag som tycker att en matvarubutik "bara" ska ha matvaror och sånt därade viktigt i stort sett, gillar inte när de spökar ut affären med en massa sånt där extra :)

Frukt och grönsaker SKA vara färska ja, jag gillar t.ex. inte mjuka tomater eller lite rynkiga paprikor eller champinjoner som ser lite dassiga ut (i mina ögon, märk väl att jag är känslig och har viss matfobi).

Länge kan jag inte gå, jag är alltid "på väg" i mitt liv, men ibland går vi bara där och handlar i lugn och ro. Eller vi och vi, mamma gör det, jag stampar runt henne för att hon är långsam.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar mest på morgonen på en av mina plugg-dagar (jobbar halvtid, pluggar halvtid). Så skönt att vara i affären utan en massa andra människor!
Handlar en gång i veckan på en stor affär där det är billigt (Tesco 24h) och har noggrannt uppgjord veckomatsedel, annars funkar inte min matning alls. Handlar nästan alltid samma saker. Ibland går jag till en mindre butik (typ Sainsbury's local) på väg hem från jobbet om jag verkligen måste, men det slutar nästan aldrig bra :p

Om en vecka ska jag flytta och med det även flytta ihop med pojkvännen. Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska göra med handlande. Jag lobbar för att vi ska beställa mat (Tesco har hemkörning), för då behöver jag aldrig mer gå och handla! :D

Åh veckomatsedel! Jag vet inte hur många försök jag gjort för att ha det, den glöms bort!!! ICA bladet här har faktiskt "billiga veckan maträtter" så där använder jag ibland recepten och planerar lite matintag.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Hahahahah! Jag kan handla varor ibland bara för att det skall se piffigt ut ungefär, en extra citron bland grönsakerna, om någon skulle tittta! :o:oO_o

Men så är jag väldigt huslig också, älskar att vara värdinna och skulle dö hellre än att bara kunna erbjuda knäcke och smör till kaffet om jag fick besök! :D:D
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Åh veckomatsedel! Jag vet inte hur många försök jag gjort för att ha det, den glöms bort!!! ICA bladet här har faktiskt "billiga veckan maträtter" så där använder jag ibland recepten och planerar lite matintag.

Åh jag är kass på att planera mat för mig själv under veckan! :banghead: Handlar oftast för 2-3 dagars måltider och sen fattas det kött eller annat som jag får panikhandla! (eller äta nudlar om dagen är besöksfri ;))
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Vi bor bara några hundra meter från affären så vi handlar när det behövs. Oftast tar jag det när jag är på väg hem från skolan, stallet, jobbet eller vad det nu är. Sambon jobbar precis bredvid där vi bor, så han passerar sällan affären på väg hem, så det blir mest jag som handlar.

Vi har en app och skriver upp sådant som vi behöver i appen, så den som handlar har alltid en uppdaterad lista. :)

Vi handlar flera gånger i veckan. Testade att veckohandla, men vi slängde så mycket mat som faktiskt blev dålig så vi gav upp på den idén. Det funkar nog bara ifall man har en familj eller ifall man äter hemma som planerat varje dag.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Mitt ätande går under om jag inte gör det, och vet exakt vad jag ska använda till vilken dag.
Igår impulsköpte jag en skål med sallad i affären och fick sedan ångest när jag kom hem för att jag inte visste hur jag skulle passa in den i denna veckan... Fick skriva om hela veckomatsedeln! :D
Jag är lite knasig.
Om jag bara ströhandlar och inte planerar slutar det med att jag äter oat crackers och inget annat = mitt psykiska mående blir ännu sämre...
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Åh tell me, låter som en grym app för mig som älskar att planera och spontanhandla! :D
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Sadan hogpastoriserad mjolk har man i tropiska klimat ... annars haller sig inte mjolken ut ur affaren.:p Jag kanner ingen smakskillnad, men uppskattar att den haller i en vecka i kylskapet fast det ar narmare 40*C utomhus och det blir val varmt i bilen pa vagen hem.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar via nätet en gång i månaden, sånt som jag vet går åt +diskmedel och dyl. Sen kompletterar jag med mjölk och fil och nån gång bröd och ost typ. Har inget matintresse alls.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag storhandlar alltid på Willys, och gör det en gång/vecka. Antingen lördag eller söndag, tidigt på morgonen.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar en gång i veckan på Willys. Jag handlar på tidig eftermiddag på tisdagar med hemtjänsten. Jag hade tid på förmiddagen tidigare men det var helt hopplöst att ta sig fram med rullstol när de packade upp varor och alla pensionärer var där med sina rullatorer. Jag har ju bara en viss tid med hemtjänsten och då fungerar det tyvärr inte att stå och vänta hela tiden.
Det händer någon gång då och då att sambon handlar något som vi har glömt att skriva upp men vanligtvis så funkar det. Sambon tar apoteket åt mig (jag tar mycket mediciner så han är där minst två gånger i månaden och får vänta i evigheter) också handlar jag mat åt honom.
Vi skriver upp på en magnettavla det som tar slut också kompletterar jag det med veckans erbjudande och det som vi är sugna på att äta under veckan.
Jag skulle aldrig kunna åka och handla utan lapp för då hade jag inte kommit ihåg någonting.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

JAg har appen inköpslista, som jAg synkar via dropbox. Himla smidigt, men oftast spontanshoppar jag, och handlar nästan varje dag. Älskar mataffärer, Coop är min favorit.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag/vi (oftast handlar jag och sambon tillsammans) handlar söndag dag eller måndag em. Innan vi åker skriver vi upp veckans (alla vardagar) maträtter, och gör inköpslistan utifrån det. Ibland köper sambon med sig något extra under veckan när han går hem från jobbet, t.ex. lite mer frukt eller grönsaker, färskt bröd till soppan o.s.v.

Blir oftast att vi handlar på Coop eller Hemköp. Gillar egentligen ICA mest men vi har ingen i närheten här.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 367
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 937
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp