Var, hur, när handlar ni?

Sv: Var, hur, när handlar ni?

Vi handlar veckovis i den närmaste staden. (ca 2 mil). Vi åker varje fredag på dagen innan ruschen sätter igång.
Sen stödhandlar jag på den närliggande macken. (ca 2 km). Lite mjölk och bröd mm.
Funkar kanon för oss.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Handlar vid behov, i regel minst en gång om dagen. Det är inte hela världen då vi både bor granne med en livs och passerar flera på sträckorna hem-jobb-gym.
Förstahandsval: Willy/Ica
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

kl

Sambon och jag handlar (till 90 %) uteslutande på Ica eftersom vi har Ica-kort och gemensamt konto där vi sätter in pengar som ska gå till mat. Vi storhandlar 1-2 gånger i månaden, då skriver vi handlingslista. Däremellan kompletteringshandlar vi färskvaror samt sådant som behövs för maträtter vi inte gör som standard.

Storhandlingen görs på Ica Kvantum och kompletteringshandlingen oftast på lokala Supermarket-butiken.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag handlar vid behov på Ica Supermarket. Oftast på kvällar eftersom jag brukar utveckla minst fem spontana, tillfälliga, hittills okända diagnoser av att gå dit på dagtid och tvingas stå i tio minuter långa köer bakom pensionärer med alldeles för många mynt och icke fungerande kort.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Vi handla där det passar oss, oftast Coop eller Maxi. Tror nog vi handlar varje dag i princip, men bor litet och har inte så mycket plats plus att man vet ju aldrig vad man kommer vara sugen på dagen efter... Eller om vi ens kommer äta hemma då. Veckohandla funkar inte, blir för mycket kastat då. Lagar lite matlådor åt pojkvännen ibland, men jag hatar rester och bojkottar det så mycket jag kan.

En rätt intressant grej är att i de "framtidsmodeller" på kök som utvecklas är kylskåpet i lådor istället för skåp som nu. Tanken är att det i framtiden kommer vara för dyrt/för resurskrävande att hålla så mycket färskvaror som nu... Trist för mig som hatar frysmat!
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Vi handlar när något behövs och ofta när någon ska laga mat. Flera gånger i veckan, inte helt sällan flera gånger varje dag. Jag bor centralt med flera bra affärer nära och tycker att det funkar bra.

Har aldrig veckohandlat för då blir måltiderna så fantasilösa och mer mat blir för gammal.

Det finns äve en rätt grundlig studie som visar att storhandling leder till att mer mat kastas, så det är inte bara du och jag som har det problemet.

Men har inte du ett väldigt tight schema med jobb och stallet och sen ofta lite jobb på kvällen? Hur hinner du då handla så ofta och, vad det verkar, strosa omkring och fundera ut kvällens middag i butiken? Att planera och handla till en middag tar väl ändå typ 15 min om det inte är fiskpinnar och makaroner eller liknande. Sen vet inte jag när du brukar handla men vid 17-18-tiden brukar det också vara rätt mycket folk, i alla fall i våra närbutiker.

Vår räddning är planering, vi lagar en laddning mat på söndagskvällarna som ska räcka till matlåda i någon dag/några dagar,och sen har vi en rätt klar bild över veckans övriga måltider, men det finns utrymme för att ändra sig om vi skulle bli sugna på något annat.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Jag vet inte när man gjorde det, men man har gått från "sista förbrukningsdag" till "bäst före-dag", där det senare är en kortare tidsperiod men lägger större ansvar på den enskilda konsumenten att faktiskt kolla hur mjölken mår.
Sen beror hållbarheten också på temperaturen i kylskåpet.
Men det är jättestor skillnad i alla fall. Tidigare så var det klumpar och äckel i mjölken dagen eftet dstumet på tetran, men nu är den ju fräsch många dagar efter datumet. Bra i vilket fall som helst. :)
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Vi bor ungefär 400 m från Ica Supermarket. Vi handlar fruktansvärt olika, ibland storhandlar vi, ibland handlar vi två gånger om dagen. Eftersom det tar 1 minut att cykla till affären och dessutom passerar den två-fyra gånger per dag är det ganska svårt att motivera veckohandling. Ibland när vi är i någon av de större städerna 4-5 mil bort passar vi på att storhandla blöjor, storpack och ovanligare saker som inte finns i vår ordinarie butik. Men det är bara om vi ändå är där och har lust.

Personalen känner igen mig men det beror nog mest på att jag jobbade där när jag pluggade för 5-6 år sedan.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Numera handlar jag när det behövs. Jag och dottern förbrukar inte så mycket mat, särskilt inte i veckorna eftersom dottern då äter frukost, lunch och mellanmål på förskolan.
Jag föredrar egentligen veckohandling på Ica Maxi men det är inte lönt nuförtiden. Handlar istället oftast på Willys eftersom det ligger närmast stallet och dessutom har bra öppettider. Handlar nästan alltid på dagtid och det är ytterst sällan kö. Handlar jag bara något litet så använder jag själv-utcheckningen.
Får jag ett infall att vara ordentlig så handlar jag mest troligt på CityGross, då med självscanning.

Det som oftast inhandlas är mjölk, clementiner och bananer.
 
Sv: Var, hur, när handlar ni?

Men har inte du ett väldigt tight schema med jobb och stallet och sen ofta lite jobb på kvällen? Hur hinner du då handla så ofta och, vad det verkar, strosa omkring och fundera ut kvällens middag i butiken? .

Nu är vi ju två vuxna utan hemmavarande barn och vi är rätt jämna i köket, sett till kompetens och ofta synkade när det gäller hur krävande maten får vara från dag till dag och vad vi ska äta. Båda tar hellre mackor än tex fiskpinnar.

Så jag ansvarar kanske för två middagar i veckan, en eller två är mer av samarbete och så kommer jag hem till dukat bord kanske tre vardagar en vanlig vecka. Och vissa dagar blir det ingen middag riktigt.

Att gå hundra meter till affären och konstatera att tex kronärtskockorns ser goda ut, tar obetydligt längre tid än att öppna kylen och se samma sak. Hur dags min man handlar vet jag inte, men jag gör det antingen före jobbet eller senare på kvällen, just innan maten lagas. Kl 20 är det inte mycket kö.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 368
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 938
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp