Bukefalos 28 år!

Var i Stockholm vill man bo?

Vad har du att byta med? Börja där och kolla av bytesmarknaden! :)

Jo, precis så. Själv har jag bytt mig från Lidingö till Hjorthagen till Kungsholmen. Hyresrätter värderas precis likadant som bostadsrätter. Läge, storlek, skick, balkong, pris osv. Det är plättlätt att byta till något enligt marknaden "sämre", alltså sämre läge eller dyrare osv. Det går alldeles utmärkt att byta till någonting likvärdigt, men det förutsätter ju oftast att man då får byta till en annan plats. Få personer byter till en likvärdig lägenhet på samma gata, då vill de oftast flytta på sig. Sedan går det också att "byta upp sig" men det förutsätter att du har något unikt att erbjuda som just den hyresgästen vill ha. Exempelvis när jag bytte från Lidingö till Hjorthagen så bytte jag med en dam som arbetade på Lidingö, så hon ville komma närmare sitt jobb. Hon hade dessutom artros och hade krav på en nyproducerad lägenhet (med enkla och smidiga handtag, arbetsytor mm) och dessutom tvättstuga i huset. Det hade jag, så vi bytte och jag kom närmare stan som jag ville. Lägenheten i Hjorthagen var svinbillig, och vips var det en dam på Kungsholmen som blivit heltidssjukskriven och letade efter så billig lägenhet som möjligt men som ändå var fin och charmig. Det var min, och vips var jag hemma på Kungsholmen igen.

Nu är det stiltje. Min lägenhet är ganska dyr för sina kvm och dessutom ingen optimal planlösning, så just nu är det väldigt svårt att byta upp oss. Vi kan byta till större, men får då kompromissa på pris och läge. Typ Hornsberg Strand.

TS: Jag skulle börja med att registrera mig lagenhetsbyte.se och börja kolla runt. Se vilka lägenheter du får matchning med och vad som känns rimligt! Så kan du ju se lite vad du fastnar för!
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 225
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Hemmet Tänk dig att du får en radikalt ändrad livssituation av vilket slag som helst där du behöver hitta en ny permanent bostad helst igår...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 232
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 235
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp