Vår kära "gårdstomte".....

Börja med att ta reda vari problemet består! Det är väl gott och väl om 'gårdtomten' är hos er och krattar och tar ngn liten blomma om ni är bekväma med det, men om han har för vans att gå och kratta och ta blommor lite var det faller honom in så är det ju faktiskt inte helt okomplicerat. Det ni tycker är 'mysigt' kan av andra upplevas som ett ovälkommet och kanske skrämmande intrång. Det kan ju mycket väl vara så att grannar till er kräver att han ska hållas under uppsikt så att han inte går in hos dem. När han går ut på egen hand kan ju inte vårdhemmet veta till vem han går och han kanske inte har förmågan att följa instruktioner om vem han får gå till ...Om ni vill att han ska vara hos er så får ni nog vara beredda för att ta ansvar för hela situationen och lämna och hämta honom på vårdhemmet samt se till att han är kvar hos er och inte går iväg till någon annan.
 
Det ni tycker är 'mysigt' kan av andra upplevas som ett ovälkommet och kanske skrämmande intrång. Det kan ju mycket väl vara så att grannar till er kräver att han ska hållas under uppsikt så att han inte går in hos dem.
Vad kan man som granne till grannarna som kräver att han ska hållas under uppsikt kräva om man tycker att deras krav är obehagliga och skrämmande? Att de flyttar?

Och vad kan man kräva av alla dem som låter sina hundar springa lösa, går in på andras gårdsområden, kör in på privata vägar, rider på jordbruksmark osv.? Att de skall hållas inlåsta och bara få gå ut under bevakning?
 
Senast ändrad av en moderator:
Börja med att ta reda vari problemet består! Det är väl gott och väl om 'gårdtomten' är hos er och krattar och tar ngn liten blomma om ni är bekväma med det, men om han har för vans att gå och kratta och ta blommor lite var det faller honom in så är det ju faktiskt inte helt okomplicerat. Det ni tycker är 'mysigt' kan av andra upplevas som ett ovälkommet och kanske skrämmande intrång. Det kan ju mycket väl vara så att grannar till er kräver att han ska hållas under uppsikt så att han inte går in hos dem. När han går ut på egen hand kan ju inte vårdhemmet veta till vem han går och han kanske inte har förmågan att följa instruktioner om vem han får gå till ...Om ni vill att han ska vara hos er så får ni nog vara beredda för att ta ansvar för hela situationen och lämna och hämta honom på vårdhemmet samt se till att han är kvar hos er och inte går iväg till någon annan.
Det funkar inte så. Om han vill gå till dom och behöver personal för det så ska personal tillgodoses för tillgodose behoven. Man får inte vägra någon att gå till affär tex även om dom stjäl varenda gång.
 
Vad kan man som granne till grannarna som kräver att han ska hållas under uppsikt kräva om man tycker att deras krav är obehagliga och skrämmande? Att de flyttar?
Nu förstår jag inte riktigt ... Om en person går in hos andra utan medgivande är det ju inte acceptabelt. Du kan ju inte gå in arbeta i din grannes trädgård utan medgivande. Om du är myndig och tillräknelig blir det ju ett polisärende om grannen ilsknar till. Om det däremot är ett barn eller en person som är under någons annans tillsyn för att personen inte är tillräknelig så ligger det ju i högsta grad i förälderns eller i den som står för vårdens intresse att se till att det inte blir ett polisärende .
 
Det funkar inte så. Om han vill gå till dom och behöver personal för det så ska personal tillgodoses för tillgodose behoven. Man får inte vägra någon att gå till affär tex även om dom stjäl varenda gång.
Utan att gå in på lagstiftning så har väl knappast boenden för t ex dementa eller personer m mentala funktionsnedsättningar tillräckligt personal till att 'skugga' de boende så att de kan röra sig fritt hela dagarna?
Vi vet ju inte vad den här mannens problematik är - men om han har en funktionsnedsättning som t ex innebär att han inte förstår vart han går gå och inte får gå, så är det kanske inte möjligt att låta honom röra sig helt fritt eller ha någon som alltid är med honom.
 
Och jag hoppas att de inte gör det såvida inte "gårdstomten" själv är med på det. Alla gillar inte den uppmärksamheten.
Kan ni träffa honom? Så ni kan fråga hur han känner och tänker, vad han vill?
För allt som sker i det här borde ju utgå ifrån vad han vill, tycker, känner, vad han kan och vad han mår bäst av. Tänker jag.

Jag kan tänka mig att detta är ett av problemen när det gäller detta, att han ju inte vill prata eller ha uppmärksamhet. Han själv är liksom en del av problemet, eller hur man nu ska uttrycka det.
Han vill ju bara vara, kratta och vara tyst.

Man måste nog hålla honom utanför en hel del men det sårar mig att han kanske tror att vi inte vill ha honom här.
 
Jag tycker att @Ridinglady visst har en poäng men än har jag aldrig sett honom någon annan stans och han har ju varit här ett halvår utan problem.
Jag tror han uppfattar en del och om man kan "gå fritt" i skog och mark utan att hamna vilse så tror jag att han klarar av att bara vara hos oss och ingen annan.

Han har bott här alla de 5 åren vi har bott här.
 
@Efwa Ta reda på vad som är problemet och försök hitta en lösning. Vårdhemmet kan kanske lämna och hämta honom på bestämda tider om ni tar på er att hålla honom under uppsikt när han är hos er. Ta reda på i vilken mån han förstår och kan rätta sig efter intruktioner t ex. Om du verkligen bryr dig om honom, så får du väl vara beredd att göra en insats för honom mer än bara klaga på vårdhemmet.
 
@Efwa Ta reda på vad som är problemet och försök hitta en lösning. Vårdhemmet kan kanske lämna och hämta honom på bestämda tider om ni tar på er att hålla honom under uppsikt när han är hos er. Ta reda på i vilken mån han förstår och kan rätta sig efter intruktioner t ex. Om du verkligen bryr dig om honom, så får du väl vara beredd att göra en insats för honom mer än bara klaga på vårdhemmet.

Jag har svårt att tro att det duger att Ts har ansvaret i lagens mening. Kan en person inte klara sig ensam så ska hen ha vårdare med sig. Det ansvaret kan inte en privatperson ta på sig hur som helst.
 
Men vilken spydig grej att skriva? Vad i TS inlägg ger gör att du känner dig nödgad att ge en sån känga?
Det är så lätt att klaga på 'samhället' och ställa krav istället för att fråga sig vad man själv faktiskt kan göra åt en situation. Denna uppfattning är upp enbarligen provocerande
 
Det är så lätt att klaga på 'samhället' och ställa krav istället för att fråga sig vad man själv faktiskt kan göra åt en situation. Denna uppfattning är upp enbarligen provocerande

Nu är det ju så att man som privatperson inte FÅR göra vad som helst i en vårdsituation... dessutom anser jag att samhället SKA göra väldigt mycket för de som inte haft en sådan tur som oss andra som kan ta hand om oss själva.
 
Jag har svårt att tro att det duger att Ts har ansvaret i lagens mening. Kan en person inte klara sig ensam så ska hen ha vårdare med sig. Det ansvaret kan inte en privatperson ta på sig hur som helst.
I så fall kan jag ju inte ta med dementa faster Ester ut på en promenad från boendet och min kompis som har en bror som har Downs syndrom kan inte låt honom fira jul med henne istället för på boendet.
 
Utan att gå in på lagstiftning så har väl knappast boenden för t ex dementa eller personer m mentala funktionsnedsättningar tillräckligt personal till att 'skugga' de boende så att de kan röra sig fritt hela dagarna?
Vi vet ju inte vad den här mannens problematik är - men om han har en funktionsnedsättning som t ex innebär att han inte förstår vart han går gå och inte får gå, så är det kanske inte möjligt att låta honom röra sig helt fritt eller ha någon som alltid är med honom.
Det handlar inte om att skugga någon så dom kan röra sig fritt. Det handlar om en sysselsättning som får x att må bra. Om x inte klarar detta själv utan personal så ska behovet av personal tillgodoses. Det handlar inte om att röra sig fritt utan en sysselsättning.

Även om det finns en funktionsnedsättning tex så får man inte hindra någon. Ibic- individens behov i centrum
 
Nu är det ju så att man som privatperson inte FÅR göra vad som helst i en vårdsituation... dessutom anser jag att samhället SKA göra väldigt mycket för de som inte haft en sådan tur som oss andra som kan ta hand om oss själva.
Det tycker jag med, men det är helt orimligt att alla som inte kan klara sig på egen hand ska ha en personlig assistent 24 timmar per dygn. Självfallet ska den här mannen få möjlighet att kratta och påta med blommar, men det behovet får kanske tillgodoses på annat sätt än genom att han när helst ska kunna gå hem till TS.
Om TS absolut vill att han ska komma så får TS undersöka om detta är möjligt och på vilka villkor, t ex genom att TS tar på sig visst ansvar om detta är möjligt.
 
Ts: vi har också haft en gårdstomte i byn. Gjorde inte en fluga förnär men gav väl heller inte alltid 100%ig hjälp men uppskattade verkligen att bli tillfrågad om att få hjälpa till med ved, åka med till tippen med skräp osv. Intellektuellt mer som ett barn än en vuxen.
Han har nu flyttat en bit, på gott och ont.

Vad jag vill ha sagt är att det är toppen om du verkligen orkar kontakta boendet för det gör säkert så oerhört mycket för mannens välmående om han kan pyssla som han gjort i flera år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 421
Senast: Hazel
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 164
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 784
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp