Vår kära "gårdstomte".....

Du pratar utifrån vad du tror. Du arbetar inte inom vården gissar jag?
TS beskriver en man som kommer hem och krattar. Hon vet inget mer om honom än att han bor på ett boende av ngt slag. Nu får mannen inte längre komma och kratta - troligen på grund av klagomål från andra. TS tycker synd om mannen och gör antaganden om hur han mår och känner.
Utifrån detta dras en massa slutsatser i tråden, bland annat att boendet gör fel. Det jag vill förmedla är att TS bör börja ta reda på fakta sätta sig in i vad som ligger bakom boendets beslut och att TS bör fråga sig själv om TS kan bidra till att mannen får fortsätta komma hem TS och kratta.
 
Du blandar ihop det som beskrivs som enstaka händelser och daglig sysselsättning. Det är två helt skilda saker i vårdsammanhang.
Jag ger en replik till de som skriver att privatpersoner inte kan ta över ansvar.
Det är självfallet skillnad på om arbetet hos TS är en del av en vårdplan eller om det ska ske en gång i veckan under några timmar.
 
TS beskriver en man som kommer hem och krattar. Hon vet inget mer om honom än att han bor på ett boende av ngt slag. Nu får mannen inte längre komma och kratta - troligen på grund av klagomål från andra. TS tycker synd om mannen och gör antaganden om hur han mår och känner.
Utifrån detta dras en massa slutsatser i tråden, bland annat att boendet gör fel. Det jag vill förmedla är att TS bör börja ta reda på fakta sätta sig in i vad som ligger bakom boendets beslut och att TS bör fråga sig själv om TS kan bidra till att mannen får fortsätta komma hem TS och kratta.
Boendet har ingen skyldighet att meddela beslut eller fakta om någon till utomstående. Det är sekretessbelagt.
 
Jag ger en replik till de som skriver att privatpersoner inte kan ta över ansvar.
Det är självfallet skillnad på om arbetet hos TS är en del av en vårdplan eller om det ska ske en gång i veckan under några timmar.
Om det sker en gång i veckan under några timmar är det fortfarande något som ska in i vårdplanen då det handlar om sysselsättning. Det är inte en enstaka händelse utan en kontinuerlig.
Du blandar ihop allting nu.
 
Det här är en skriva-av-sig-tråd då jag är tämligen upprörd och ledsen.

I ca ett halvår har vi haft en man här på gården som gjort lite trädgårdsjobb. Han är en inneboende på ett vårdhem här i närheten. På gångavstånd från vår gård.
Han har frivilligt kommit hit och skottat och krattat. Detta på eget initiativ och inte något vi egentligen behövt ha gjort då vi har traktor som vi tar bort snö med och krattat har vi aldrig gjort i hela vårt trädgårdsliv och kommer inte börja heller.

Han har troligen, utan någon som helst proffesionell kunskap från min sida, någon sorts autism och/eller är ordentligt blyg. Någon form av OCD tror jag också att han har.
Han har alltid varselväst, paraply, jacka och öronkåpor av den sort man stänger ut allt högt ljud.

Vi har inte trängt oss på honom men hälsat både med ett "Hej xxxx" och/eller vinkning. Han tittar knappt upp men vinkar och nickar ett antal gånger.
Under en stor träningshelg kom han också och krattade och när deltagarna frågade berättade vi stolt att han älskar att gå här och kratta och vi gillar att ha honom här.

Under kursen vågade han sig in i stallet och frågade en av deltagarna om han kunde få låna kratta istället för att ta med egen och personen visste ju då var han var för någon och svarade att det fick han givetvis göra. Han sa att han skulle lämna tillbaka den varje gång och det har han alltid gjort.

Ibland står vi och tittar på honom när han inte vet om det och vi ler innombords och mår bra när vi ser honom. Vi har verkligen trivts med mannen som är "så konstig".

Så......idag kom en vårdare och xxx och knackade på och sonen öppnade (jag var inte hemma). Usch....nu blir jag lite upprörd när jag skriver detta........
Vårdaren säger att xxx vill be om ursäkt för att han tagit blommor från oss och sonen säger helt sanningsenligt att vi inte har märkt något och att han givetvis är förlåten. Vårdaren fortsätter och säger att xxxx fått klagomål och att han tydligen tagit blommor från andra.

Sonen berättar detta för mig när jag kommer hem och jag känner direkt att jag måste ju ringa och säga att detta inte är ett problem för oss. Han tar en liten blomstängel (prästkrage) med sig varje gång han varit här, från krukorna. Inte hela blomplantor, inte några krukor.
Knappast så att det märks överhuvudtaget. Hade jag inte sett det personligen hade jag aldrig märkt något.

Jag ringer dit och säger att han inte tagit något av oss och att vi älskar att ha honom där. De svarar med att chefen bestämt att han måste be om ursäkt och att någon klagat på att han varit på deras tomt och krattat.
Jag hävdar igen att vi är så glada i honom och att han får komma när han vill hit. Jag hör det lite undvikande svaret och får inte någon riktig rätsida på vad som egentligen är felet.

Jag berättar för min man som genast åker ner till vårdhemmet och förklarar igen att vi tycker om att han är här och vill inte bli av med honom. Men, de har nu bestämt att han inte får gå någonstans. Han får inte gå ut utan sällskap, han får inte komma till oss, han får inte kratta vår gräsmatta och vi får inte se honom.
Min man frågade om det var xxx själv som ville be om ursäkt efter dåligt samvete eller om det är de som bestämt att han måste göra det. Ja, det var ju de som bestämt det.

De har inte frågat oss först om vi vill ha en ursäkt, inte om vi inte gillar honom eller så utan de har bestämt åt honom och oss att han ska be om ursäkt.

Det är som när man var liten och var tvingad att be om ursäkt för något man inte tyckte att man gjort fel eller där mottagaren inte tycker var fel.

Så..........nu står vi här. Ingen gårdstomte, jag som skulle köpa krattor och sådant till honom tänkte jag, han får inte komma hit och göra det han älskar mest.

Vi får se om vi kan påverka detta åt vårt håll eller om vi faktiskt blivit av med vår kära krattare. Tror han att det är vi som klagat? Vem är det som klagat? Är det någon avundsjuk person eller är det någon som inte har gård och tycker det blir lite väl nära när han är inne på en mindre tomt?
Jag har aldrig sett honom på någon annan tomt här omkring så jag tror på någon som är avundsjuk eller inte förstår sig på honom.

Jag är iallafall väldigt ledsen och har faktiskt lipat lite också å hans vägnar. Om detta fortgår kommer vi att sakna honom extremt mycket, trots avsaknaden av konversation.

Jag ser att flera skrivit att du mer eller mindre ska riva upp himmel och jord för att få ha gårdstomten kvar. Tanken är god, men det är inte säkert att det blir så bra.
Vårdhemmet har tystnadsplikt, och den är omfattande. Det kan mycket väl finnas väldigt goda skäl till att inte låta mannen vara ute själv eller kratta hos folk, men det är troligtvis så att hemmet inte kan dela med sig av dessa skäl till er och därför ger någon halvtaskig ursäkt.
Min första tanke är att det skulle kunna vara så att mannen haft en fungerande tillvaro (tex välfungerande medicinering) som numera inte funkar av någon anledning. Då vore det fullt rimligt att mannen går från att vara skötsam och betrodd med att vara ute ensam till att behöva övervakning 24h om dygnet. Ett bra och ansvarstagande hem ska ju märka av om någon av de boende inte mår bra långt innan grannarna märker av det, kanske är det precis det som skett.
Förhoppningsvis kan mannen i framtiden komma tillbaka till er, men ni bör aldrig få reda på vad som faktiskt pågår om inte mannen själv väljer att berätta.
 
TS beskriver en man som kommer hem och krattar. Hon vet inget mer om honom än att han bor på ett boende av ngt slag. Nu får mannen inte längre komma och kratta - troligen på grund av klagomål från andra. TS tycker synd om mannen och gör antaganden om hur han mår och känner.
Utifrån detta dras en massa slutsatser i tråden, bland annat att boendet gör fel. Det jag vill förmedla är att TS bör börja ta reda på fakta sätta sig in i vad som ligger bakom boendets beslut och att TS bör fråga sig själv om TS kan bidra till att mannen får fortsätta komma hem TS och kratta.
Jamen hon har ju uppenbarligen inte skapat tråden för att "klaga på samhället". Hon får rådet att kontakta ansvariga och skriver redan i #12 att hon ska göra det. Alltså precis det du säger - hon ska ta reda på fakta. Då behöver du väl inte låta så förbaskat snäsig?
 
Om det sker en gång i veckan under några timmar är det fortfarande något som ska in i vårdplanen då det handlar om sysselsättning. Det är inte en enstaka händelse utan en kontinuerlig.
Du blandar ihop allting nu.

Jag förvisso lekman i sammanhanget men den dagliga sysselsättning min far dagligen under 10 år tog ansvar för när min dementa mamma bodde på 'hem' fanns aldrig med i någon vårdplan för henne alla fall.

Oavsett, Om TS inte får insyn på grund av sekretess och inte heller kan hjälpa till genom att 'ta hand om' honom så fall får väl TS lägga ner det hela och lita på att boendet tillgodoser mannens behov.
Min poäng är dock att detta kan ju TS inte veta utan att först ha försökt och jag reagerar på att många i tråden omgående drar slutsatsen att mannen mår dåligt och att boendet gör fel.
 
Jag förvisso lekman i sammanhanget men den dagliga sysselsättning min far dagligen under 10 år tog ansvar för när min dementa mamma bodde på 'hem' fanns aldrig med i någon vårdplan för henne alla fall.

Oavsett, Om TS inte får insyn på grund av sekretess och inte heller kan hjälpa till genom att 'ta hand om' honom så fall får väl TS lägga ner det hela och lita på att boendet tillgodoser mannens behov.
Min poäng är dock att detta kan ju TS inte veta utan att först ha försökt och jag reagerar på att många i tråden omgående drar slutsatsen att mannen mår dåligt och att boendet gör fel.
Inte ett dugg konstigt, din far var anhörig. Då kan det tolkas annorlunda.
 
Jamen hon har ju uppenbarligen inte skapat tråden för att "klaga på samhället". Hon får rådet att kontakta ansvariga och skriver redan i #12 att hon ska göra det. Alltså precis det du säger - hon ska ta reda på fakta. Då behöver du väl inte låta så förbaskat snäsig?
Det som uppfattas som snäsigt är väl när jag skriver att TS själv kan behöva göra en insats. Detta är uppenbarligen provocerande för många. Min uppfattning är att problem i dagens samhälle är att för många dels agerar utan att först inhämta fakta,dels att man är snabb på att ställa krav på vad andra ska göra utan att man själv är beredd att bidra. Jag vet givetvis inte om TS tillhör den senare kategorin. TS kanske redan har tänkt att undersöka om TS kan ta ansvar men det är i så fall inget som jag kunnat utläsa av vad TS skriver.
 
Inte ett dugg konstigt, din far var anhörig. Då kan det tolkas annorlunda.
Är det i så fall omöjligt med dagens lagstiftning att hitta en lösning där TS tar ansvar att t ex hämta och lämna mannen t ex två dagar i veckan?
Om det är möjligt - vad krävs?
 
Det som uppfattas som snäsigt är väl när jag skriver att TS själv kan behöva göra en insats. Detta är uppenbarligen provocerande för många. Min uppfattning är att problem i dagens samhälle är att för många dels agerar utan att först inhämta fakta,dels att man är snabb på att ställa krav på vad andra ska göra utan att man själv är beredd att bidra. Jag vet givetvis inte om TS tillhör den senare kategorin. TS kanske redan har tänkt att undersöka om TS kan ta ansvar men det är i så fall inget som jag kunnat utläsa av vad TS skriver.
Nej, det som är provocerande är att du är så snabb på att hugga på någon som är ledsen och ber om råd. Och, som flera påpekat, det är inte alls säkert att hon överhuvudtaget får göra en insats. Hon måste ta reda på fakta så långt det går först - och det sa hon redan i #12 att hon skulle göra genom att kontakta ansvariga på måndag.
 
Är det i så fall omöjligt med dagens lagstiftning att hitta en lösning där TS tar ansvar att t ex hämta och lämna mannen t ex två dagar i veckan?
Om det är möjligt - vad krävs?
Du har ju ingen aning om vilken lagstiftning det är som styr hans vård/omsorg? Det enda vi vet är att han bor på någon form av boende, men vi vet inte vilket.
 
Du har ju ingen aning om vilken lagstiftning det är som styr hans vård/omsorg? Det enda vi vet är att han bor på någon form av boende, men vi vet inte vilket.
Tala om att vara snabb på att hugga ...
Jag frågar @EmmaW som ju menar att jag inte är insatt i ämnet och som jag uppfattar menar att det jag förslår att TS skulle kunna inte är möjligt.
 
Tala om att vara snabb på att hugga ...
Jag frågar @EmmaW som ju menar att jag inte är insatt i ämnet och som jag uppfattar menar att det jag förslår att TS skulle kunna inte är möjligt.
Tja, jag säger samma sak som @EmmaW. Olika boendeformer styrs av olika lagstiftning. Det enda vi vet är att han bor på ett "vårdhem". Inte vilken typ av boende det är. Och då vet vi än mindre vilken lag det går under.
 
@EmmaW Du skriver att jag inte är insatt i ämnet och uppenbarligen inte arbetar i vården. När jag sedan vill att du förklarar och utvecklar så säger du att det inte går ...
Nu blir jag fullt ärligt förvirrad ... Om du å ena sidan säger att jag har fel i mitt resonemang och brister i kunskap så måste du väl å andra sidan kunna förklara vad som gäller och samtidigt öka min kunskapsnivå?!
 
Tja, jag säger samma sak som @EmmaW. Olika boendeformer styrs av olika lagstiftning. Det enda vi vet är att han bor på ett "vårdhem". Inte vilken typ av boende det är. Och då vet vi än mindre vilken lag det går under.
Då uppskattar jag - jag är inte ironisk - en kortfattad beskrivning av vad som gäller inom olika områden. Går bra med länk.
 
@EmmaW Du skriver att jag inte är insatt i ämnet och uppenbarligen inte arbetar i vården. När jag sedan vill att du förklarar och utvecklar så säger du att det inte går ...
Nu blir jag fullt ärligt förvirrad ... Om du å ena sidan säger att jag har fel i mitt resonemang och brister i kunskap så måste du väl å andra sidan kunna förklara vad som gäller och samtidigt öka min kunskapsnivå?!
Men det går inte. Vi vet inte vilken typ av boende han bor i. Är det ett gruppboende? Ett särskilt boende? Annan form av boende? Dessutom vet vi inte vad som gäller för just hans personliga vård/omsorg. Så vad är det @EmmaW ska förklara?
 
I så fall kan jag ju inte ta med dementa faster Ester ut på en promenad från boendet och min kompis som har en bror som har Downs syndrom kan inte låt honom fira jul med henne istället för på boendet.

Du ser ingen skillnad på att hämta din faster eller att ta ansvar för någon du varken känner eller är släkt med? Som tur är så är det inte så att vem som helst får hämta vem som helst hur som helst från dess boende. Hade det varit så så hade verkligen samhället brustit i sitt ansvar.
 
Du ser ingen skillnad på att hämta din faster eller att ta ansvar för någon du varken känner eller är släkt med? Som tur är så är det inte så att vem som helst får hämta vem som helst hur som helst från dess boende. Hade det varit så så hade verkligen samhället brustit i sitt ansvar.
??? var har jag skrivit så?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 010
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 615
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp