Vår kära "gårdstomte".....

Då uppskattar jag - jag är inte ironisk - en kortfattad beskrivning av vad som gäller inom olika områden. Går bra med länk.
Med risk för att jag inte lyckad få 100% rätt.

Boende med särskild service enligt LSS, även kallat gruppboende eller serviceboende, är en insats som främst personer med utvecklingsstörning eller autism blir beviljade. LSS är en rättighetslagstiftning, med syfte att uppnå god levnadsstandard för den enskilde. Alla insatser baserad på frivillighet och med individens behov i centrum.

Alternativt är det ett boende med särskild service utifrån SoL. SoL är också en rättighetslagstiftning. Utgångspunkten i SoL är "skälig" levnadsnivå (jämför med LSS dom har god). Insatsen bygger på frivillighet med individens behov i centrum.

Sedan finns Lagen om psykiatrisk tvångsvård (LTP) och Lagen om vård av missbrukare (LVN). Dessa två lagar är typ de enda lagar som gör att man får använda tvång mot en annan, ostraffad, människa.

Har man begått ett brott faller brottsbalken in. Om boendet är en öppen anstalt eller en rättspsykiatrisk enhet så kan individen kanske falla därunder. Men dessa vårdformer är jag inte bekant med.

Personal på ett SoL- eller LSS-boende får enligt lag inte ta till tvångsåtgärder enligt lag. De får avvärja direkt fara, men i övrigt inte vidta förebyggande tvångsåtgärder. Detta göra dock dagligen på landets olika typer av boenden. Ibland blir det för individens bästa, och ibland inte. Jag har ofta sett personal ta sig för stora friheter. Så jag vill rekommendera TS att kolla lite närmare på detta.

Länk med info om boenden:
http://www.kunskapsguiden.se/psykiatri/Teman/boendestod/Sidor/Boendestod-boendeformer.aspx
 
Om det sker en gång i veckan under några timmar är det fortfarande något som ska in i vårdplanen då det handlar om sysselsättning. Det är inte en enstaka händelse utan en kontinuerlig.
Du blandar ihop allting nu.

Bra synpunkt.

Man kan tänka sig, bara för att komplicera läget:

TS och XX är nöjda med att XX på eget initiativ och med ganska stor regelbundenhet kommer och krattar och grejar.
Från "andra sidan" kan det ju se ut som om TS faktiskt utnyttjar XX och hans arbetsvilja.
Det kan ju alltså tänkas se ut om om TS saknar XX arbetsinsats - och att man utnyttjat och vill fortsätta utnyttja gratis arbetskraft.

Jag tror personligen verkligen inte att det är vad det handlar om, men man får väl försöka se saken ur olika perspektiv.

Hoppas att @Efwa inte missförstår mitt inlägg (och det tror jag inte).
 
Bra synpunkt.

Man kan tänka sig, bara för att komplicera läget:

TS och XX är nöjda med att XX på eget initiativ och med ganska stor regelbundenhet kommer och krattar och grejar.
Från "andra sidan" kan det ju se ut som om TS faktiskt utnyttjar XX och hans arbetsvilja.
Det kan ju alltså tänkas se ut om om TS saknar XX arbetsinsats - och att man utnyttjat och vill fortsätta utnyttja gratis arbetskraft.

Jag tror personligen verkligen inte att det är vad det handlar om, men man får väl försöka se saken ur olika perspektiv.

Hoppas att @Efwa inte missförstår mitt inlägg (och det tror jag inte).

Eventuellt skulle det kunna vara anledningen till att någon klagat. Avundsjuka, som jag tänkte i första inlägget kunde vara en anledning. Tror inte att det skulle var att någon blev utnyttjad utan att de inte gillar vad de ser, helt enkelt.

Nä, någon hjälp är det knappast. Jag tror snart vår gräsmatta har krattade hål om något. ;)
 
Från "andra sidan" kan det ju se ut som om TS faktiskt utnyttjar XX och hans arbetsvilja.
Det kan ju alltså tänkas se ut om om TS saknar XX arbetsinsats - och att man utnyttjat och vill fortsätta utnyttja gratis arbetskraft.

Jag tror personligen verkligen inte att det är vad det handlar om, men man får väl försöka se saken ur olika perspektiv.
Men varför skulle då XX tvingas gå till TS och be om ursäkt? Det låter osannolikt tycker jag.
 
@Efwa Kan du tänka dig att bli ledsagare/kontaktperson till honom? Vissa kommuner är snåla med sådant om man bor på boende, men man kan ju alltid kolla isåfall, om du och han är intresserade av det :)

Jag vet inte riktigt faktiskt. Jag vet inte riktigt vad det innebär och just detta har ju varit exakt så som vi vill ha det. Han vill inte prata, bara kratta och jag och mannen vill inte heller prata, bara att han får vara här när han vill.
Vi är gravt introverta personligheter och har svårt att hjälpa på just det viset så det känns lite "jobbigt" och skrämmande. Jag vet inte om någon förstår vad jag menar för det låter väldigt egoistiskt?
 
Hur har det gått, har du pratat med dem än?

Nej, tiden har inte riktigt räckt till. Jag behövde mer tid att bearbeta vad jag ska säga och så också.
Jag måste vara lite mentalt beredd. Eventuellt ber jag min man som är lite bättre på det där.
 
Uppdatering!!

Vår tomte är tillbaka! Ni skulle ha sett våra leenden när vi såg honom på tomten förra veckan.:D:love:

Jag hade skrivit ett brev på morgonen, som jag tydligen glömt trycka "sänd" på, så jag trodde det var därför han var tillbaka.

Trots att han kom tillbaka tryckte jag på sänd dagen efter eftersom jag ville att de skulle veta vad vi tyckte och vilken information vi fått av vårdare och avdelningschef. Den jag mailade denna gång var vårdhemmets högsta chef.

De ringde upp mannen, jag hade inte hört telefonen, och sa att allt givetvis var ett missförstånd. Han får visst gå som han vill.
De visste vem som klagat och det var en större gård lika nära, fast åt andra hållet. Tydligen var det pioner han tagit från oss (en stjälk i taget fortfarande). Jag har ju sett honom ta prästkragar, små, små och bara en i taget.

Det verkar alltså som att vårdare och avdelningschef hittat på lite på vägen och tyckt det varit enklare att förbjuda och säga lite egna "sanningar". Alternativet är att kedjan gjorts för lång (tre led) och förvanskat på vägen. Jag tror på det första för det var ju väldigt tydligt vad de sagt till oss. Två olika personer säger samma sak som inte är "sant".

Vi vet ju iallafall vad vi fick berättat för oss och det vet nu även högsta chefen.

Vi är glada nu och så även han. :)
 
Uppdatering!!

Vår tomte är tillbaka! Ni skulle ha sett våra leenden när vi såg honom på tomten förra veckan.:D:love:

Jag hade skrivit ett brev på morgonen, som jag tydligen glömt trycka "sänd" på, så jag trodde det var därför han var tillbaka.

Trots att han kom tillbaka tryckte jag på sänd dagen efter eftersom jag ville att de skulle veta vad vi tyckte och vilken information vi fått av vårdare och avdelningschef. Den jag mailade denna gång var vårdhemmets högsta chef.

De ringde upp mannen, jag hade inte hört telefonen, och sa att allt givetvis var ett missförstånd. Han får visst gå som han vill.
De visste vem som klagat och det var en större gård lika nära, fast åt andra hållet. Tydligen var det pioner han tagit från oss (en stjälk i taget fortfarande). Jag har ju sett honom ta prästkragar, små, små och bara en i taget.

Det verkar alltså som att vårdare och avdelningschef hittat på lite på vägen och tyckt det varit enklare att förbjuda och säga lite egna "sanningar". Alternativet är att kedjan gjorts för lång (tre led) och förvanskat på vägen. Jag tror på det första för det var ju väldigt tydligt vad de sagt till oss. Två olika personer säger samma sak som inte är "sant".

Vi vet ju iallafall vad vi fick berättat för oss och det vet nu även högsta chefen.

Vi är glada nu och så även han. :)
:heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Hazel
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 550
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp