Vår klasskompis är död..

Status
Stängd för vidare inlägg.

antiloop8

Trådstartare
Ja igår fick vi lämna det hemska beskedet att en pojke i våran klass (förskoleklassen) inte orkade kämpa längre mot sin cancer. Han dog blott 7 år gammal :cry: :(

Igår väcktes inga större frågor. Vi tog upp om att vi måste värna om hans bror och vara "som vanligt" mot honom. Ta hand om honom som vi alltid gjort.

Nu inför begravningen är det dock säkerligen flera frågor som väcks om döden och cancer.

Hur tacklar man sådana frågor?
Vi har haft krishantering där vi gått igenom att vi ska svara så ärligt som möjligt på alla frågor MEN vad svarar man på frågor som "Är han i himlen nu?, är han i nagiljala?"
Ska man bara få låta dom ha sin egna tro?
Ingen vet ju vad som egentligen händer :crazy: :(
 
Sv: Vår klasskompis är död..

Vad sorligt :cry: :cry:
Vi hade en tjej i min skola när jag var liten som oxå gick bort i cancer när hon var nio :( Hemskt när dom är så unga.

Men det är klart dom är i himlen :cry: eller?
 
Sv: Vår klasskompis är död..

Jag arbetade på en mindre skola (1-11 år) där jag även hade mina egna barn, vi drabbades av detta ofattbara, under ett helt år gick det upp och ner och till slut klarade flickan inte av det längre, hon dog.
Vi hade mycket hjälp av barncanceravdelning där hon vårdades, de kom på besök och förklarade jättebra både när hon blev sjuk och när hon dog.
Vi ordnade en minnesstund i byns bönhus där alla fick tända ljus och en kort andakt hölls av prästen, föräldrarna deltog också vid detta tillfälle och de tyckte att det var en fin stund tillsammans med alla barn just för att de frågade direkt och fegade inte av rädsla för att säga fel.
Fråga föräldrarna hur de vill ha det de kanske vill komma och prata om sin sorg?
De kanske tycker att en minnesstund är en bra ide?
 
Sv: Vår klasskompis är död..

När min mamma dog fick min dotter en barnbok om döden på begravningsbyrån. Den var mkt bra. Kolla där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 922
Senast: Fraegd
·
Småbarn Att förklara döden för barn är inte det lättaste man kan göra i sitt liv. När pojkarnas pappa dog sa jag till dem med detsamma att han...
2
Svar
25
· Visningar
3 296
Senast: FrontLine_
·
E
Övr. Katt Hej på er!! Nu är goda råd dyra!! :confused: Som flera av er vet så blev vår underbara lilla Kajsa överkörd för drygt en vecka...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Explicit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp