Var kommer allt damm ifrån?

Dom får väl komma dit och titta medans du torkar av en testyta, sen komma dit igen två dagar senare och observera dammet (om dom nu skulle tvivla).

Men det verkar ju helgalet med att du får damm bestående av svarta fibrer (det ser ut som det på bilden iaf) när du själv inte har något i lägenheten som kan orsaka det...

Jag har iofs en hel del svarta kläder, men det har jag ju alltid haft och dom brukar inte orsaka detta. I morse observerade jag en dammtuss vid köksbänken, när jag kom hem några timmar senare hade den fått två små nya polare :arghh: helt galet!
 
Jag har iofs en hel del svarta kläder, men det har jag ju alltid haft och dom brukar inte orsaka detta. I morse observerade jag en dammtuss vid köksbänken, när jag kom hem några timmar senare hade den fått två små nya polare :arghh: helt galet!
Det låter ju inte normalt.

Jag har fyra barn och två hundar (dalmatiner) och jag har inte ens hälften så mycket bös som du har. Mitt damm är dessutom ljust/grått.

Annars har jag för mig att även statisk elektricitet är en bov i dramat när det kommer till damm
 
Jag är sämst på att dammsuga och de enda dammtussarna jag har är någon illegal dammtussförening bland sladdarna under tv-bänken. Så det där låter jättekonstigt tycker jag :eek:
 
1) vad är det?
2) var kommer det ifrån?

Hittar du svaret på fråga 1, tror jag du får svaret på fråga 2.

Självklart måste ju husägaren få chans att åtgärda, det kanske är något som de verkligen behöver göra vid och som kan få långtgående konsekvenser för dem. Du har ju en skyldighet att anmäla sådant du misstänker kan vara fel.
 
1) vad är det?
2) var kommer det ifrån?

Hittar du svaret på fråga 1, tror jag du får svaret på fråga 2.

Självklart måste ju husägaren få chans att åtgärda, det kanske är något som de verkligen behöver göra vid och som kan få långtgående konsekvenser för dem. Du har ju en skyldighet att anmäla sådant du misstänker kan vara fel.

Jag är bara rädd att hyresvärden tycker att jag är en fullkomlig idiot, så det jag undrade var väl egentligen om det kan bero på något som hyresvärden kan åtgärda. Jag förstår inte hur ventilationen skulle kunna orsaka det.
 
Vad spelar det för roll om hyresvärden så skulle tycka det? Känns det inte rätt angeläget att få utrett vad som är fel? För något är ju helt klart fel.

Du menar att du själv ska utreda problemet och sedan bara rapportera resultatet av utredningen till hyresvärden?
 
Vad spelar det för roll om hyresvärden så skulle tycka det? Känns det inte rätt angeläget att få utrett vad som är fel? För något är ju helt klart fel.

Du menar att du själv ska utreda problemet och sedan bara rapportera resultatet av utredningen till hyresvärden?

Alltså jag har väl tänkt att jag städar dåligt och så. Men problemet har bara blivit värre och då började jag fundera på ventilationen även om jag inte förstår hur den kan orsaka det. Jag startade tråden för att få idéer om vad det kan bero på.

Det kändes konstigt att kontakta hyresvärden och felanmäla att jag har det dammigt hemma. Men om det är rimligt att göra det så gör jag förstås det.
 
Det kändes konstigt att kontakta hyresvärden och felanmäla att jag har det dammigt hemma.


Men dåså, då är det bara att öka städfrekvensen. Så kan ju hyresvärden i så fall sitta där med sitt eventuella fel på byggnaden, som inte rapporteras.

Jag menar, det värsta som kan hända är ju att du blir misstänkt för att vara städskygg - det vill man ju inte riskera...
 
Men dåså, då är det bara att öka städfrekvensen. Så kan ju hyresvärden i så fall sitta där med sitt eventuella fel på byggnaden, som inte rapporteras.

Jag menar, det värsta som kan hända är ju att du blir misstänkt för att vara städskygg - det vill man ju inte riskera...

Nu är du fånig och jag kan inte vara tydligare.
 
Aha, jag är fånig.

Jag tycker personligen att det är rätt viktigt att meddela en fastighetsägare om man så mycket som misstänker att det kan vara något problem/fel med fastigheten.

Men jag kan ju (som fastighetsägare) givetvis ha fel.
 
Aha, jag är fånig.

Jag tycker personligen att det är rätt viktigt att meddela en fastighetsägare om man så mycket som misstänker att det kan vara något problem/fel med fastigheten.

Men jag kan ju (som fastighetsägare) givetvis ha fel.

Jag ska göra det. Jag visste inte om det kunde bero på något som man bör felanmäla. Jag startade tråden för att få råd/idéer. Nu har jag fått veta att jag kan kontakta hyresvärden om det, då ska jag göra det.
 
Jag ville även få bekräftelse på att min uppfattning om att det är mer än normalt stämmer. För jag är ganska hispig med städning och lite "överkänslig" så jag har även funderat på om det kanske inte är så himla konstigt som jag tycker.
 
Du är absolut inte hispig. Jag dammsuger max 1 gång i månaden på övervåningen, vi har katt, och vi har en tillväxt på ungefär 2 dammråttor per månad och rum. Dom är ljusgrå och verkar bestå av lika delar hår (mitt och kattens), hudpartiklar (lite flottiga) och strumpludd.
 
Det är rejält sug i den i badrummet i alla fall (den andra har jag inte testat än). Det är alltså såna här:
DSC_0021_zps169d0b70.jpg

Mittengrejen går att snurra in/ut.

Grejerna där luften kommer in ser ut såhär:
DSC_0023_zps5fc8ed60.jpg

Det blir lite smutsigt på fönsterbrädan men inte alls så dammigt som i resten av lägenheten. Hallen är värst och där har jag inte fönster.

Och, ni får en bild på det mörka dammet också:
DSC_0020_zps63ec5364.jpg

Läskigt damm! Ser lite ut som filterfibrer, kan du se om du har svarta filter i inluften kanske?

Kontakta värden tycker jag verkar väldigt motiverat, jag hade nog satt upp något slags dammfångare vid inluften för att se om det är därifrån det kommer också. En bit flugpapper eller liknande, för är det bra luftrörelse stannar inte inkommande damm så lätt precis där utan hamnar där luften är lugnare längre in i lägenheten... Men sådant är såklart inte aktuellt om fastighetsägaren drar igång en egen koll på en gång. :)

Och jag fattar absolut att du ville kolla först om det var något att reagera på, vad som är normalt och inte har man inte alltid koll på för precis alla områden. Men det ser inte normalt ut för mig i alla fall. :crazy:
 
När jag hade likadana in/utsug som den långa du visar på bild höll jag på att städa ihjäl mig! Jag trodde att det berodde på att vi hade många djur och bodde på förhållandevis liten yta men när jag flyttade därifrån efter ett år kunde jag återgå till min normala städfrekvens igen. Det var alltså in/utsugen vilket det nu är som spred damm överallt. Alla som bodde i huset hade det likadant. Jag tänkte faktiskt inte på att ifrågasätta det pga diverse orsaker (bland annat en väldigt otrevlig husskötare) men jag tycker absolut att du ska anmäla det så att de får göra rent ordentligt där.
 
När jag hade likadana in/utsug som den långa du visar på bild höll jag på att städa ihjäl mig! Jag trodde att det berodde på att vi hade många djur och bodde på förhållandevis liten yta men när jag flyttade därifrån efter ett år kunde jag återgå till min normala städfrekvens igen. Det var alltså in/utsugen vilket det nu är som spred damm överallt. Alla som bodde i huset hade det likadant. Jag tänkte faktiskt inte på att ifrågasätta det pga diverse orsaker (bland annat en väldigt otrevlig husskötare) men jag tycker absolut att du ska anmäla det så att de får göra rent ordentligt där.

Intressant! Dom långa är där det kommer in luft. Dom är nog inte i så bra skick kom jag på nu, för när jag tvättade fönsterna hade det runnit smutsvatten från en sån där. Tycker inte att det stämmer med vart dammet hamnar, men det kanske blir så pga dom där utsugsgrejerna (jag har bra koll på sånt hör ni :D).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 542
Senast: nickan1
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 720
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp