Var kommer allt damm ifrån?

Har samma problem emellanåt, när fåglarna lyckas pilla bort vår nätboll som ligger i ventilationen. Jag ser skräpet innan jag lyckas höra dem. De flyr när man närmar sig badrummet, så själva fågeln missar jag - skräpet går inte att undgå.
 
Fåglar i ventilationen. Det ger fruktansvärt mycket drös genom ventilationen.

Du menar fågelbo på taket? Vet inte om jag vågar föreslå det för styrelsen.

Jag upplever ventilationen generellt som väldigt dålig. Ovk-besiktning häromåret utförd ua, förstår ej hur det gick till. Vi har skruvat av självdragsventilerna, ändå drar det noll, och badrummet blir aldrig torrt efter dusch om man inte öppnar fönstret.
 
Uppdatering: nu har fastighetsskötaren varit här och han verkade inte ha nån koll på vad det kunde bero på men jag pekade på dom där avlånga grejerna där det kommer in luft så han skruvade loss en sån och där satt det ett mycket smutsigt filter. Han skulle åka och köpa nya och komma tillbaka och byta dom. Hoppas hoppas att det hjälper.
 
Jag hade den här tråden i minne när jag dammade idag, och jag dammar verkligen inte ofta. Det syntes knappt på trasan efter 2-3 veckor. Vi har ny bra ventilation
 
Då kommer nästa fråga: varför är filtren så smutsiga?

Men en sak i taget, hoppas det funkar med nya filter.

Jadu... han som var här verkade liksom ha noll idéer om vad det kunde vara. Jag påtalade att det runnit smutsvatten från den ena, det menade han var kondens. Men det rinner ju inte från dom andra, och det kan ju inte vara meningen att det ska rinna smutsvatten ner på fönstret, även om det är kondens.
 
Var väldigt vaksam nu, och så fort du får minsta problem igen så felanmäler du direkt. Förr eller senare blir det jobbigare att göra något åt symptomen än att faktiskt rätta till vad som nu är fel.
(Om du inte kan få dem att faktiskt ta det på allvar redan nu.)
 
Bytet av de där filtren verkar ha hjälpt något i alla fall. Nu är det tre dagar sen dammsugning och torkning och det är någon liten liten dammtuss, men inte alls så många och stora som det var redan efter två dygn tidigare. Som det är nu var det tidigare efter ett dygn. Dock tycker jag fortfarande att det känns dammigare än "normalt" (dvs som det varit i alla andra lägenheter jag bott i).
 
Bytet av de där filtren verkar ha hjälpt något i alla fall. Nu är det tre dagar sen dammsugning och torkning och det är någon liten liten dammtuss, men inte alls så många och stora som det var redan efter två dygn tidigare. Som det är nu var det tidigare efter ett dygn. Dock tycker jag fortfarande att det känns dammigare än "normalt" (dvs som det varit i alla andra lägenheter jag bott i).

Då tycker jag du ska fortsätta klaga! Beroende på hur systemet ser ut(?) kan det eventuellt finnas fler filter (eller andra smutskällor) längre upp i kanalen, dessutom verkar det inte som att hyresvärden tar problemet på allvar så då gäller det att bli riktigt jobbig...
 
Fortsätter på denna tråd...

Har jättemycket problem med värmen, det har varit så sen jag flyttade in för fyra år sedan. Jag felanmäler, grannar har felanmält. Nu har det varit okej ett tag men nu senaste dagarna har jag haft 15-16 grader. Det är lite väl kallt. Jag har gett upp att felanmäla värmen för det blir ändå aldrig bättre. Men nu är det bara för kallt så nu har jag felanmält igen. Tog in ett element från förrådet men typiskt nog verkar det ha gått sönder :( Kan ju gå och köpa nåt billigt i morgon men vad kan man "kräva" av hyresvärden? Värme ska ju ingå i hyran.
 
Då tycker jag du ska fortsätta klaga! Beroende på hur systemet ser ut(?) kan det eventuellt finnas fler filter (eller andra smutskällor) längre upp i kanalen, dessutom verkar det inte som att hyresvärden tar problemet på allvar så då gäller det att bli riktigt jobbig...

Frågan är hur man ska få dom att fatta det. Upplever det fortfarande som en förbättring men där jag tidigare har bott har jag aldrig fått dammtussar (och det är åtta olika lägenheter). Tycker att dammsugning två gånger i veckan borde hålla dammtussarna borta när jag inte ens har husdjur.

Men, som du ser från inlägget ovan så hjälper det inte att tjata. Både jag och grannar har tjatat om värmen. Nu börjar jag dock lessna :devil:
 
Fortsätter på denna tråd...

Har jättemycket problem med värmen, det har varit så sen jag flyttade in för fyra år sedan. Jag felanmäler, grannar har felanmält. Nu har det varit okej ett tag men nu senaste dagarna har jag haft 15-16 grader. Det är lite väl kallt. Jag har gett upp att felanmäla värmen för det blir ändå aldrig bättre. Men nu är det bara för kallt så nu har jag felanmält igen. Tog in ett element från förrådet men typiskt nog verkar det ha gått sönder :( Kan ju gå och köpa nåt billigt i morgon men vad kan man "kräva" av hyresvärden? Värme ska ju ingå i hyran.

http://www.hyresgastforeningen.se/fraga_oss/sidor/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten.aspx

http://www.hemhyra.se/riks/du-ska-inte-behova-frysa-i-din-lagenhet

Frågan är hur man ska få dom att fatta det. Upplever det fortfarande som en förbättring men där jag tidigare har bott har jag aldrig fått dammtussar (och det är åtta olika lägenheter). Tycker att dammsugning två gånger i veckan borde hålla dammtussarna borta när jag inte ens har husdjur.

Men, som du ser från inlägget ovan så hjälper det inte att tjata. Både jag och grannar har tjatat om värmen. Nu börjar jag dock lessna :devil:

Klagomål på värmen vet jag är rätt vanliga, så där vet jag att det går att få rätt mot värden. Jag har inte hört om ditt problem förut, så exakt väg att gå vet jag inte, men jag hade nog försökt gå den "kända" vägen med värmen, och när jag pratar med de som har koll på detta även tagit upp dammproblemet och hört om de visste hur jag skulle gå vidare. Det är väl inte lika lätt att mäta kanske, men det finns nästan säkert någon annan som haft liknande problem. Är du med i hyresgästföreningen?
 
http://www.hyresgastforeningen.se/fraga_oss/sidor/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten.aspx

http://www.hemhyra.se/riks/du-ska-inte-behova-frysa-i-din-lagenhet



Klagomål på värmen vet jag är rätt vanliga, så där vet jag att det går att få rätt mot värden. Jag har inte hört om ditt problem förut, så exakt väg att gå vet jag inte, men jag hade nog försökt gå den "kända" vägen med värmen, och när jag pratar med de som har koll på detta även tagit upp dammproblemet och hört om de visste hur jag skulle gå vidare. Det är väl inte lika lätt att mäta kanske, men det finns nästan säkert någon annan som haft liknande problem. Är du med i hyresgästföreningen?

Tack för ditt svar! (Och tack till alla som engagerat sig i den här tråden :D.)

Är inte med i hyresgästföreningen. Hyresvärden är helt med på att det är för kallt (har i alla fall varit det hittills) men verkar inte kunna åtgärda problemet. Fastighetsskötare kommer, tittar lite i "värmeskåpet", skruvar lite, muttrar lite. Och ingen förbättring sker.
 
Tack för ditt svar! (Och tack till alla som engagerat sig i den här tråden :D.)

Är inte med i hyresgästföreningen. Hyresvärden är helt med på att det är för kallt (har i alla fall varit det hittills) men verkar inte kunna åtgärda problemet. Fastighetsskötare kommer, tittar lite i "värmeskåpet", skruvar lite, muttrar lite. Och ingen förbättring sker.

Det är inte ditt problem hur felet ska åtgärdas. Och har du för kallt ska du ha hyresreduktion, om jag inte missminner mig - under tiden hyresvärden löser sitt problem. :cautious:
 
Det är inte ditt problem hur felet ska åtgärdas. Och har du för kallt ska du ha hyresreduktion, om jag inte missminner mig - under tiden hyresvärden löser sitt problem. :cautious:

Det verkar ju rimligt med tanke på att jag får köpa element och dessutom betala för elen det drar :meh: Får väl se om dom hör av sig på måndag, nu ska jag bli ett ettrig terrier ;) :devil:
 
För låg inomhustemperatur kan du också anmäla till miljöförvaltningen och hyresvärden inte får till bättring.
 
JAG HAR FÅTT VÄRME! :banana:

Det kom en snubbe och "spolade ur systemet", kopplade en slang från rören i skåpet till avloppet och en från kranen till rören och poff så var det genomspolat. Och det hjälpte! Fattar inte att inte någon har gjort det under de fyra år jag har påpekat hur kallt det är! Nu har jag dryga 20 grader och han som var här säger att det ska hålla sig så även om det bli kallare ute igen.

Dammet ja... Det är som sagt bättre men denna bild tog jag tre dagar efter dammsugning och moppning:
dammdamm_zps6c355d6c.jpg


Såna tussar ligger längsmed listerna, känns som det är lite mycket? Började synas redan igår, dvs två dagar efter städning :arghh:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 516
Senast: nickan1
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 704
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp