Var kommer allt damm ifrån?

Låter skumt! Jag har liknande problem i mitt badrum. Jag städar badrummet flera gånger i veckan men likväl är handfatet, toalocket, hyllor osv dammiga dagen efter! Otroligt irriterande. Har också sån där utsugsgrej uppe på väggen. Vad sjutton :(
 
Intressant! Dom långa är där det kommer in luft. Dom är nog inte i så bra skick kom jag på nu, för när jag tvättade fönsterna hade det runnit smutsvatten från en sån där. Tycker inte att det stämmer med vart dammet hamnar, men det kanske blir så pga dom där utsugsgrejerna (jag har bra koll på sånt hör ni :D).

Jamen om de är där luften kommer in så är det säkert där det är smutsigt inne i kanalerna. Jag hade inga element i den lägenheten utan värmen kom därifrån de utblåsen och trots att jag hade ställt upp den på 29 grader så var det max 19 grader inomhus på vintern men eftersom husvärden var som han var så struntade han i det. Sen bytte de precis när jag skulle flytta och det blev ett jäkla liv på henne vid besiktningen när hon såg att den stod på 29 grader (vilket var max) för det var ett tecken på att det var stopp i kanalerna om värmen inte kom fram. Det kunde ju puckot som var innan tagit reda på och fixat då så hade vi sluppit frysa den vintern :banghead:
 
Låter skumt! Jag har liknande problem i mitt badrum. Jag städar badrummet flera gånger i veckan men likväl är handfatet, toalocket, hyllor osv dammiga dagen efter! Otroligt irriterande. Har också sån där utsugsgrej uppe på väggen. Vad sjutton :(


Vad tusan, min toalett är likadan och samma kollegans hemma hos henne, vi bor i varsitt hus då. Likförbannat blir det en massa damm på precis allt i toaletten. Torkar lister och allt minst en-två gånger i veckan.
 
Så där blir det hemma hos mig MEN bara i tvättstugan när jag torktumlar sönernas svarta kläder för jag har inget utsug från tumlaren.
 
Vad tusan, min toalett är likadan och samma kollegans hemma hos henne, vi bor i varsitt hus då. Likförbannat blir det en massa damm på precis allt i toaletten. Torkar lister och allt minst en-två gånger i veckan.
Hos mig med, men för min del tror jag det beror stor mängd luddande handdukar på liten yta. :D Kanske något liknande för dig?
 
Intressant! Dom långa är där det kommer in luft. Dom är nog inte i så bra skick kom jag på nu, för när jag tvättade fönsterna hade det runnit smutsvatten från en sån där. Tycker inte att det stämmer med vart dammet hamnar, men det kanske blir så pga dom där utsugsgrejerna (jag har bra koll på sånt hör ni :D).
Går det att öppna de där långa? Så kanske det går att se om det är svarta filtergrejer i dem, för jag tycker också att dammet ser ut som att de kommer från någon svart filtergrej, ser lite hårdare ut än vanligt ludd från mjuka tyger.
För ja, det är definitivt inte normalt :crazy:
 
Vad tusan, min toalett är likadan och samma kollegans hemma hos henne, vi bor i varsitt hus då. Likförbannat blir det en massa damm på precis allt i toaletten. Torkar lister och allt minst en-två gånger i veckan.

Tokjobbigt det där! Vad kan man göra? Finns det ingen smart liten maskin man kan sätta in som löser detta problem?
 
Har felanmält och beskrivit problemet... får väl se vad som händer. Hoppas hoppas att det beror på något som går att åtgärda... är så less på allt damm :(
 
Går det att öppna de där långa? Så kanske det går att se om det är svarta filtergrejer i dem, för jag tycker också att dammet ser ut som att de kommer från någon svart filtergrej, ser lite hårdare ut än vanligt ludd från mjuka tyger.
För ja, det är definitivt inte normalt :crazy:

Jo om man skruvar går det nog. Lyste in med ficklampa och det ser svart ut, men jag kan inte se om det är filter där. Får se om det kommer nån fastighetsskötare i början av veckan, annars ska jag undersöka mer själv.
 
Låter skumt! Jag har liknande problem i mitt badrum. Jag städar badrummet flera gånger i veckan men likväl är handfatet, toalocket, hyllor osv dammiga dagen efter! Otroligt irriterande. Har också sån där utsugsgrej uppe på väggen. Vad sjutton :(

Mitt badrum är det som är minst dammigt... Misstänkte att torktumlaren ställde till med en del damm men det är likadant även när jag inte använder den.
 
Vad tusan, min toalett är likadan och samma kollegans hemma hos henne, vi bor i varsitt hus då. Likförbannat blir det en massa damm på precis allt i toaletten. Torkar lister och allt minst en-två gånger i veckan.

Whaaat? Så är det hos mig också!
Tjocka lager dammludd inne i badrummet, torkar och torkar man det bara förökar sig.. Trodde det var handdukarna så jag förvarar dem utanför. Hänger en för händer där och ibland badlakan på tork. Har visserligen tre katter, men de brukar inte vara därinne.
Brukar spola av hela rummet med duschslangen. Det hjälper väl en dag eller två, sen får man börja torka igen. Blää!
 
En tanke till alla er som dammar och irriterar er över att det kommer så mycket partiklar. Det bäst är det ni dammar av. Det värsta är det ni andas in.

Jag hade ringt värden, och om inte de är intresserade - Miljö & hälsa.
 
Fundering om just badrumsdamm, visst är det vanligt att man har ett utsug i badrummet? Kan det vara så att det helt enkelt är större delen av lägenhetens dammproduktion som hamnar där?
 
Mitt badrum blir också grusigt och dammigt. 50-talshus med självdragsventilation och alltså frånluft i badrummet, inga djur men två barn. Skakar badrumsmattan över badkaret varje kväll och det bara drösar ner grus och damm. Förstår ej hur det går till.
 
Whaaat? Så är det hos mig också!
Tjocka lager dammludd inne i badrummet, torkar och torkar man det bara förökar sig.. Trodde det var handdukarna så jag förvarar dem utanför. Hänger en för händer där och ibland badlakan på tork. Har visserligen tre katter, men de brukar inte vara därinne.
Brukar spola av hela rummet med duschslangen. Det hjälper väl en dag eller två, sen får man börja torka igen. Blää!

Fattar inte alls. Och hos oss är det bara på toaletten, blir knappt någonsin dammigt inne i dusch/tvättstuga/bastu. Där finns mycket fler handdukar och tvätt m.m... Väldigt skumt. Kanske toapapprets fel?
 
Mitt badrum blir också grusigt och dammigt. 50-talshus med självdragsventilation och alltså frånluft i badrummet, inga djur men två barn. Skakar badrumsmattan över badkaret varje kväll och det bara drösar ner grus och damm. Förstår ej hur det går till.

Fåglar i ventilationen. Det ger fruktansvärt mycket drös genom ventilationen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 517
Senast: nickan1
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp