Var kommer ni att äta pizzan?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Smoothi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 5 469

Bukefalos 30 år!

Pizzeriorna tjänar ju även pengar på dryck som köps när pizzan äts i lokalen. Om fler går hem med sin pizza så säljer pizzeriorna mindre dryck, särskilt om de har alkoholtillstånd. Der blir också en merkostnad för emballage - om inte pizzeriorna börjar ta betalt för emballaget när man köper för att ta med sig hem.
Det jag har sett så köps det även med en hel del dryck, typ cola o liknande då man tar hämtmat. Ibland ingår även dryck o sallad i pizzapriset vid tex lunchtider då man hämtar. Men det är väl bra att folk kan välja om dom vill betala mer eller mindre för en pizza?

En tanke, känns som det kan bli dyrt för pizzerian om de ska ha två olika priser på rätterna. Många har skyltar med priserna upptryckt, så de måste i så fall beställa nya. De måste designa och trycka nya pappersmenyer, alla har inte kvar dessa men många.

Det är inte så svårt att programmera om kassaapparaten och sedan trycka på rätt knapp när man säljer sin vara. Tycker man det är jobbigt så får dom väl sluta sälja och göra nått annat istället
+ förstå lagändringen, ändra prislistor/menyer, introducera/utbilda personal. Sen göra om allt igen vid årsskiftet.
Det är tid, om än lite, som restaurangen ska ha kostnadstäckning för.

Jag är som sagt mest förvånad över att regeringen tycker att företagare ska lägga tid på administration. Det är ju dessutom i många fall småföretagare. Jag tänker ju på min lokala pizzeria. Inte på de stora hamburgerkedjorna.

Fast det drabbar ju inte företagen eftersom det är en skatt som ska betalas. Tvärt om så lär ju det bli en boom, hajp då pizzorna blir billigare för kund under viss förutsättning och då säljs det fler pizzor som kommer företagen till godo. Sänks priset så köps det mer
Vilka är de som jobbar på pizzerior?
Med tanke på deras löner är det inte säkert att de får vara kvar i landet, eller att deras barn får stanna.

Här säger gnällspikarna att det saknas konkurrens när det bara är 3 stora livsmedelsföretag. Fler företag skulle sänka priserna. Jaha, hur många pizzerior finns det i landet? Betydligt fler, då borde det väl finnas konkurrens då och sänkta priser?
Men allt är inte pizzerior i världen.

En tanke, känns som det kan bli dyrt för pizzerian om de ska ha två olika priser på rätterna. Många har skyltar med priserna upptryckt, så de måste i så fall beställa nya. De måste designa och trycka nya pappersmenyer, alla har inte kvar dessa men många.
Dom som inte klarar av konkurrens med lägre priser försvinner. För det är ju så gnällspikarna resonerar när det gäller ökad konkurrens som ska mynna ut i lägre priser för konsumenterna.

Det jag har sett så köps det även med en hel del dryck, typ cola o liknande då man tar hämtmat. Ibland ingår även dryck o sallad i pizzapriset vid tex lunchtider då man hämtar. Men det är väl bra att folk kan välja om dom vill betala mer eller mindre för en pizza?

Jag tänker framförallt de som har alkoholtillstånd. Det är ju också vanligare att man beställer in en extra öl efter pizzan än att beställaren en extra cola - och då inte bara av skälet att cola är en odrickbar dryck.

+ förstå lagändringen, ändra prislistor/menyer, introducera/utbilda personal. Sen göra om allt igen vid årsskiftet.

Jag är som sagt mest förvånad över att regeringen tycker att företagare ska lägga tid på administration. Det är ju dessutom i många fall småföretagare. Jag tänker ju på min lokala pizzeria. Inte på de stora hamburgerkedjorna.
Precis detta jag försökte få fram! Finns ju små pizzerior, som kanske bara drivs av en person. Det kanske inte finns pengar att anlita någon expert och kunskap att göra det själv saknas hos personen som driver företaget. Tänker att det främst kommer drabba pizzerior på små orter, där de kanske är enda resturangen.

Men nu får ju lagar följas av företagen oavsett vilken regering som styr.

Hur mycket pizza äter du egentligen?

Äter man en pizza i månaden så sparar man, i runda slängar, 70kr på ett år. Räcker nästan till en extra pizza!
Hur billiga pizzor har ni i ditt område? Här räcker det till en halv pizza, mindre om man går till något finare ställe.

Precis detta jag försökte få fram! Finns ju små pizzerior, som kanske bara drivs av en person. Det kanske inte finns pengar att anlita någon expert och kunskap att göra det själv saknas hos personen som driver företaget. Tänker att det främst kommer drabba pizzerior på små orter, där de kanske är enda resturangen.
Då kanske man inte ska driva nått företag då om man tycker det kostar. Tex livsmedelslagen ställer ju höga krav på tex lagring och renlighet. Vissa tycker det är jobbigt och kostar och vid kontroll som blir underkänd väntas kostnader för åtgärder och ev ännu mer kostnader iform av böter.

Men nu får ju lagar följas av företagen oavsett vilken regering som styr.
Precis. Lagstiftaren behöver ta ansvar för konsekvenserna.

Kan inte låta bli att tänka att det är ytterligare en taktik för att slå undan utlandsföddas sätt att försörja sig.

För övrigt:
Med den logiken kan man ju inte påstå att det har varit någon politik som avvecklat kärnkraften. För det var ju bara lagändringar som skulle följas. De fick skylla sig själv för att kärnkraften inte var lönsam längre.

Här säger gnällspikarna att det saknas konkurrens när det bara är 3 stora livsmedelsföretag. Fler företag skulle sänka priserna. Jaha, hur många pizzerior finns det i landet? Betydligt fler, då borde det väl finnas konkurrens då och sänkta priser?
Var det bara pizzor de skulle sänka momsen på, då har jag missuppfattat :)

Mmm jag hade ju alltid, innan denna regering, tänkt att borgarna var rationella för företag. Nu framstår de som mest irrationella mot låginkomsttagare och som att de gärna kan missgynna lite företag för att få tillfälle att trycka till låginkomsttagare, invandrare och klimat/biologisk mångfald.

Man borde ju räkna ut det mest kostnadseffektiva sättet att få ut mer pengar i ekonomin, inte ta ett ineffektivt.

Och man hade kunnat tro de var för fri marknad, men det känns snarare som för oligopol nu. Hum det är kanske traditionellt konservativt iofs, L borde skrika om konkurrensverkets effektivitet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Att hämta och lämna på dagis
  • Stallkatter, era synpunkter på text
  • Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III