var registrera föl utan papper?

_Skifting_

Trådstartare
Hej. Jag undrar var man registrerar fölungar som inte har stam.

I mitt fall så är modern reggad Arab med stam och pappan "okänd". Tjuvbetäckning där jag vet vem hingsten är.
Fölet beräknas bli ca 160 i mkh.

När brukar man registrera fölet?

ja, släng gärna in om det är något viktigt jag ska tänka på.

Tack på förhand
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Tjuvbetäckning?
Jag kopierar in vad du själv skrivit här på Buke tidigare:



Hon är betäckt med en icke godkänd halvblodshingst...
Vi valde att betäcka med honom första gången då vi känner ägaren, han tar naturligt, är snäll vid stona och jag har träffat en hel drös av hans avkommor som alla har blivit kanon i psyket oavsett märren.. Dessutom så är han lagom stor (ca 156cm i mkh), har gett lite olika storlekar, dock inget mindre än sig själv



Med tanke på att du nu inte ens verkar stå för vad du gjort, så tänker då jag inte hjälpa dig.
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Jag tror du kan regga den i SAHF som arab partbred, fråga dem. Annars går det alltid att regga i Svenska Hästavelsförbundet. Om du vet vem pappan är så går det väl att ta dna och registrera med stam.
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Tjuvbetäckning?
Jag kopierar in vad du själv skrivit här på Buke tidigare:



Hon är betäckt med en icke godkänd halvblodshingst...
Vi valde att betäcka med honom första gången då vi känner ägaren, han tar naturligt, är snäll vid stona och jag har träffat en hel drös av hans avkommor som alla har blivit kanon i psyket oavsett märren.. Dessutom så är han lagom stor (ca 156cm i mkh), har gett lite olika storlekar, dock inget mindre än sig själv




Med tanke på att du nu inte ens verkar stå för vad du gjort, så tänker då jag inte hjälpa dig.

:rofl: Oooops, busted kan man väl säga.
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Tjuvbetäckning?
Jag kopierar in vad du själv skrivit här på Buke tidigare:



Hon är betäckt med en icke godkänd halvblodshingst...
Vi valde att betäcka med honom första gången då vi känner ägaren, han tar naturligt, är snäll vid stona och jag har träffat en hel drös av hans avkommor som alla har blivit kanon i psyket oavsett märren.. Dessutom så är han lagom stor (ca 156cm i mkh), har gett lite olika storlekar, dock inget mindre än sig själv



Med tanke på att du nu inte ens verkar stå för vad du gjort, så tänker då jag inte hjälpa dig.


joo.. jag vet mycket väl vad jag skrivit och står för det.. :p
Men när pappan endå är okänd, så för att slippa förklaraen hel j*vla massa varenda gång och behöva "ursäkta" sig för vilken hingst man valt, varför man stödjer buskaveln mm så skrev jag på det viset... :D

men det är helt upp till dig om du vill hjälpa mig eller inte... ren allmän fråga bara och det är helt upp till var och en vad man vill svara... :P
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Jag tror du kan regga den i SAHF som arab partbred, fråga dem. Annars går det alltid att regga i Svenska Hästavelsförbundet. Om du vet vem pappan är så går det väl att ta dna och registrera med stam.

hmm. kan man ta dna och regga med stam trots att pappan är oreggad själv?? han har ju ingen känd stam sen tidigare, kom till sverige (som jag förstått) i magen på sin mor (stamlös) och sen reggades han aldrig in...
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Om du har DNA på både sto och hingst så kan avkomman registreras med stam i SH. Eventuellt även i andra rasförbund men det hänger på just rasen på hingst och sto.
Det viktigaste är faktiskt att hingstägaren har uppfyllt kravet på att föra språngrulla på hingsten och betala in sto avgiften. För det är numera alla hingstägare skyldiga att göra, även vid misstag som tjuvbetäckning och/eller egna ston. Det är baksidan av att vi tagit bort kravet på avelsvärdering för att få betäcka andra än ägarens ston.
Om inte detta är gjort av hingstägaren så kräver vissa avelsföreningar fölägaren på de avgifterna + registrerings kostnader.
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Jag sällar mig till övriga som tycker du gjort ett riktigt dåligt "hingstval": svagt att använda en oregistrerad (!) hingst där det inte ens redovisas betäckningsrapporter.

Hursomhelst; ring en ID-kontrollant och chipmärkare. Se till att fölungen ID-kontrolleras vid sin moders sida, alltså nu innan den är avvand. Då kan du i alla fall registrera fölungen med känd moder och med känd uppfödare.

Läs här om hur du skaffar hästpass från SH
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Varför ta den extra kostnaden med att få med hingstens namn när han själv är okänd? Fölet lär inte bli mer värt för att hans namn står där. Hade varit annorlunda med en godkänd hingst.

Ta ARAB partbred eller SH och gör det nu. Väntar du är det större risk att det aldrig blir gjort.
// Linda
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Vet du vem pappan är tycker jag absolut att du ska kosta på dig att registrera med känd far. I mina ögon ser det mycket bättre ut att det finns en ej godkänd far än ingen alls. Det kan ge förklaringar till en del, och det är faktiskt himla spännande att läsa på om hästens stam när man väl börjat.. Det finns säkert guldklimpar att vara stolt över i stammen även om hingsten själv inte är godkänd.
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Om jag fattat det rätt har hingsten ingen stam då han själv är en "olycka",så där finns inte mycket att läsa :angel::idea:
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Ok, jag fick intryckt av att det var en icke godkänd halvblodshingst, stod inte det? Är det någon slags okänd korsning så vet jag inte om man blir så mycket gladare av att se att det inte finns någon stam, annat än att det inte är lönt att försöka leta.;)
Sedan kan jag ju undra varför man vill avla på ett sto som inte är värd att betäcka med en godkänd hingst, men det har vi ju diskuterat i flera trådar tidigare..
 
Sv: var registrera föl utan papper?

Polsk import har jag för mig. Hingstens mamma finns det namn på, resten okänd.
// Linda
 

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Avel Hej! Jag har en äldre SWB som gått med föl innan men inte tagit sig hos förra ägaren . Men med aktiv ridning och en bra ut kollad...
Svar
5
· Visningar
1 243
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 424
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp