Vi gjorde så att vi klämt in en sån "mjuk" valphage mellan sängen och väggen på sambons sida. Det funkar rätt bra faktiskt.
Jag går och lägger mig typ två timmar tidigare så då får han vara med sambon i datarummet med stängd dörr under tiden, då är han nöjd med att bara vara där med honom men är lägenheten "öppen" så kommer han gärna och krafsar och gnäller vid sovrumsdörren.
Jag vaknar sen när de går och lägger sig för han är lite gnällig i början men har sambon handen ner i hagen så brukar han somna inom 20 minuter iaf.
Det största problemet nu är egentligen att jag alltid vaknar minst en gång per natt och måste gå upp och kissa och då vaknar hunden också. Jag vet inte om jag borde gå ut med honom då eller inte? Måste man kissa så måste man ju, JAG gör ju det liksom. Men samtidigt vill jag ju inte att han ska "lära in" att man får gå ut mitt i natten om man ber om det, då är det ju sovdags liksom.
Det känns också märkligt för han BORDE inte kunna hålla sig hela natten men varje morgon när vi känt efter i hagen (han har en liten bädd och tidningar på sidan) så känns allt torrt, inget luktar. När jag vaknar mitt i natten blir han pigg och vill leka så min sömn är rätt kass efter 3-4 på morgonen. I morse tog jag ut honom direkt när jag vaknade av larmet vid 05.45 men då ville han inte kissa utan bara gå in och sova..
Hur har ni gjort? Bör man typ ställa klockan några gånger på natten? Inte gå ut alls? Om man själv/han vaknar? Det är svårt att veta om han är kissnödig för han säger aldrig till om det utan om han gnäller är det för att han vill ha närhet.
Känner mig lite dålig överlag när det kommer till att öva rumsrenheten. Det verkar väldigt olika hur ofta han behöver kissa. Vi kan gå ut och vara ute i 10-20 minuter och sen kissar han ändå när vi varit inne i 15 minuter. Det har regnat till och från hela tiden sedan vi fick hem honom och eftersom han ännu inte lyfter benet och han ju inte direkt har mycket markfri gång och blir blöt av gräset så är det omöjligt att veta om han faktiskt kissar eller inte när vi är ute så då går det ju inte heller att riktigt berömma för det. Vi får väl bara hoppas på torrare väder..![]()
Missade att skriva. Jag förstår dina tankar med att inte vänja valpen med att gå ut på natten. Det vill man ju inte. Jag tänker att om Otis skulle vakna under natten så skulle jag nog avvakta i första hand för att se om han somnar om, och om inte så skulle jag nog gå ut. Otis byter ställning flertalet gånger under natten men det får honom inte att "vakna" utan han somnar om direkt hitills.