Var söker man

Boj

Trådstartare
Regler för tex valberedningens arbete, styrelse osv. Vad jag söker är hur valberdningen skall hantera 2 nomineringar, och vilka regler som finns kring detta inför ett årsmöte.
 
Antar att du redan kollat men, ibland står detta reglerat i föreningens stadgar. Kanske finns det någon bok som handlar om föreningsteknik eller så där det finns omnämnt?
 
Vissa saker måste finnas med i stadgarna, så mycket är jag på det klara. Sen kan varje förening i princip utforma sin stadgar så att det passar inom ramen av verksamhetsområde.

Däremot finns skall det finnas regler, dels för vad styrelsen resp post skall utföra, men hur hanteringen av valberedningens arbete går till. Som tex vid 2 nomineringar, måste inte valberedningen presentera bägge kandidaterna eller har dom rätt att själv välja ut sin egen kandidat, Det jag skulle vilja se, är om det finns några specifika regler för denna hantering.
 
Den enda lag som finns att tillgå är den gällande ekonomiska föreningar. Annars är ideella föreningar fria att skriva stadgar hur de vill. En valberedning behöver inte presentera två kandidater. De tar fram sitt förslag till styrelse och sedan får medlemmarna nominera fler på årsmötet.
 
Den måste nog räknas som ekonomisk förening, så vad skulle i så fall gälla.
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 179
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 362
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 039
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp