Var Venus en planet när ni gick i grundskolan?

Fick ni lära er i grundskolan att Venus är en planet i vårt solsystem?

  • Ja

    Röster: 170 98,8%
  • Nej

    Röster: 2 1,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    172
  • Omröstning stängd .

Rosett

Trådstartare
Kollade på Smartare än en femteklassare och en deltagare räknade upp solsystemets planeter inklusive Venus.
När jag var barn fanns ingen planet i vårt solsystem som hette Venus :confused: Eller minns jag så fel? Inte heller när jag läste inom komvux 2003-2004 fanns Venus med bland planeterna.
 
Venus fanns med bland planeterna när jag gick i skolan på 70-talet. Den ligger innanför oss i förhållande till solen. Merkurius-Venus-Tellus/jorden från solen räknat.

Kan det vara att Venus ibland kallas för Aftonstjärnan som gör att du blandar ihop det? Det är dock ingen stjärna utan en planet.
 
Venus fanns med bland planeterna när jag gick i skolan på 70-talet. Den ligger innanför oss i förhållande till solen. Merkurius-Venus-Tellus/jorden från solen räknat.

Kan det vara att Venus ibland kallas för Aftonstjärnan som gör att du blandar ihop det? Det är dock ingen stjärna utan en planet.
Jo jag vet att den kallas så men har inget minne från låg/mellanstadiet att Venus nämndes som en planet.

Suck. Ännu en sak jag inte minns 😐
Ska leta fram det jag skrev om solsystemet på komvux, minns inte Venus som en planet därifrån heller.
 
Jo jag vet att den kallas så men har inget minne från låg/mellanstadiet att Venus nämndes som en planet.

Suck. Ännu en sak jag inte minns 😐
Ska leta fram det jag skrev om solsystemet på komvux, minns inte Venus som en planet därifrån heller.

Förlåt, men vilken annorlunda grej att glömma! Spännande hur minnet fungerar :)
 
Förlåt, men vilken annorlunda grej att glömma! Spännande hur minnet fungerar :)
En klasskompis familj hade häst när vi var runt 5-7 år (minns inte). Den är också helt väck ur mitt minne.
Minns när klasskompisen en gång när vi var äldre nämnde hästens namn och jag frågade vem det var?
Hon bara - hästen vi hade
Jag: :confused::confused: har ni haft häst??
Har även hört andra jämnåriga berätta om den hästen men i mitt minne finns den inte. Mycket konstigt eftersom jag var tokig i hästar.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 412
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp