Våra "dummaste" hästköp (i andras ögon/öron)

Mimsan_

Trådstartare
Hej!

Vi har väl alla gjort något köp någon gång som anses vara lite dumt i någon annans ögon/öron.

Jag kan börja med mitt exempel. Köpte en häst med en liten cysta trots avrådan från vet för jag var så kär i hästen. Hade "tur" och hästen höll länge och mådde bra och cystan växte sig aldrig större vad vi kunde se på regelbundna röntgen bilder. Dock så satt tanken alltid i mitt huvud så fort det var något med hästen om det kunde relateras till cystan oavsett vad det var. Givetvis tyckte andra (aldrig någon som sa det till mig rakt ut) att jag var dum som köpte en häst med cysta men jag tycker det beror helt på hur hästen är, var cystan sitter och givetvis priset på hästen. Känner jag samma känsla igen för häst som för denna kan jag göra om detta :love:

Vad har ni gjort för "dumma" köp? :)
 
När jag köpte en kallblodstravare som fått sluta sin karriär på travbanan tidigt,pga att hon blev helt galen där. Jag var 11 och det var min första häst.
 
Lite på samma tema i alla fall. Köpte en 2-åring med fin stam. Enligt en annan tjej i stallet borde vi ha köpt en ny bil istället... Troligen tyckte hon helt enkelt inte att vi var värda att få ha en fin häst. :mad:
 
Jag importerade en "osedd" (sett bilder och film) 4-årig lusitanokorsning (hingst) från Spanien. Det var min andra egna häst, den första var en haflingervalack som jag köpte från ridskolan där jag red när jag var 15 år. Folk tyckte jag var helt galen, särskilt som ville ha en hingst, men jag hade drömt om en eldig spansk hingst så så fick det bli.

Den hästen va allt jag någonsin önskat mig, han var en spelevink som alltid hade hyss för sig och som gav en ridkänsla jag tidigare bara drömt om. Tyvärr skadade han sig i ett ligament i knäet bara ett par månader efter jag fått hem honom och det blev en låååång konvalescens, 3 månader efter han blivit symptomfri så bröt han benet i hagen. Men de åren jag fick med honom var värt allt :love:
 
Jag importerade en "osedd" (sett bilder och film) 4-årig lusitanokorsning (hingst) från Spanien. Det var min andra egna häst, den första var en haflingervalack som jag köpte från ridskolan där jag red när jag var 15 år. Folk tyckte jag var helt galen, särskilt som ville ha en hingst, men jag hade drömt om en eldig spansk hingst så så fick det bli.

Den hästen va allt jag någonsin önskat mig, han var en spelevink som alltid hade hyss för sig och som gav en ridkänsla jag tidigare bara drömt om. Tyvärr skadade han sig i ett ligament i knäet bara ett par månader efter jag fått hem honom och det blev en låååång konvalescens, 3 månader efter han blivit symptomfri så bröt han benet i hagen. Men de åren jag fick med honom var värt allt :love:
Jag är för feg för att köpa "osedd" men skulle gärna prova på det någon gång. Tycker du var modig och så himla tråkigt slut :(
Härligt att du fick några år med honom ändå. När jag läste först så läste jag lite snabbt och trodde du förlorade honom kort efter hemkomsten :)
 
Berätta gärna mer. Varför blev hon galen? :)

Hon var väldigt känslig,kände hon sig stressad så flippade hon totalt. Det tog 2 år innan hon landade,under dom två åren så stog hon mest på antingen fram eller bakbenen,sen var det mer regel än undantag att hon tog bettet och stack. Fick reda på när jag hämtade henne att hon stått på box 5 veckor för fodervärden vågade inte leda ut henne i hagen när det var halt. (japp,hon stack då med...)

Stallkompisarna till oss fick använda spö och kedjegrimskaft flertal ggr.

När hon väl kände sig trygg så red jag barbacka i grimma och grimskaft,lite till 1000% på henne och hon på mig.
 
min häst tycker nog många var ett dåligt köp, fin fin stam och gått 120 i hoppning.
men alldeles för svår. både i hanteringen och i ridningen, var min första storhäst och jag hade i princip bara gått på ridskola hela livet. tidvis är hon rent utav farlig och hon har lätt för att missförstå en då man rider.

helt enkelt för svår, men är för envis för att sälja. och de bra dagarna är för bra för att missa. jag behöver bara bli bättre och tydligare för att klara av henne.
 
Första hästen som stegrade och for omkring på provridningen. 11 år var jag då. Hästen också :D Men det gick bra, det är en.. Mycket speciell dam fortfarande.
 
Min röda dam, ett väldigt snabbt köp då min ena häst fick avlivas hastigt. Köpte henne på plats vid första provridningen och tog med henne hem direkt, vetbesiktning efter köpet. Det var problem redan på provridningen egentligen och säljaren hade blivit rädd för henne.
Det funkar absolut så länge man stryker henne medhårs, men det har blivit många besök på akuten. En spricka i armen och en sprucken knäskål för tillfället, så familjen är väl inte helt övertygade om att hon är ofarlig.
 
Min allra första egna häst (efter flertalet foder/medryttarhästar). En gigantisk Belgisk import som slet sönder armarna på folk som försökte leda honom och som endast var riden i ridhus dom senaste två åren eftersom han var bokstavligt talat livsfarlig att rida ut på.

Jag kommer aldrig någonsin igen få chansen att äga en sån helt fantastiskt häst och jag saknar honom så det gör ont.
 
Jag köpte som 23-åring en tvåårig C-ponny (ligger på 140 cm som femåring idag), och folk hade en himla massa synpunkter på att 1) köpa en ponny som vuxen, 2) köpa en så pass liten ponny, 3) köpa en så pass ung ponny och 4) tänk om du sabbar henne, hon kommer aldrig få tävla mot andra ponnyer med dig.... :meh:
 
Jag köpte en häst som precis blivit igångsatt efter en lång konvalescens efter en blödning på gaffelbandet. Jag hade två små barn och kände att långsam och varsam igångsättning passade mig och hästen hade ett helt fantastiskt temperament. Jag fick aldrig problem med gaffelbandet och han slutade sitt liv hos mig efter många underbara år.
 
Vet inte riktigt hur mycket jag vågar uttala mig eftersom "alla" troligtvis tycker jag är dum i huvudet, men min första och enda häst jag köpt är min 4 åriga oinridna fjordingskorsning (alltså, han kan bli riktigt stark när han ser något kul). Och ja, jag fyller 17 år i år. Vilken tur att han har ett sånt underbart temperament... :)
 
Min nuvarande nordis tror jag nog att det var några som undrade vad jag höll på med egentligen. Jag var en "hoppig" halvblodsjtej och köpte mig plötsligt ett kallblod?! Inför köpet pratade jag med en beknat om att jag funderade på att köpa en nordis och fick kommentaren "Vad ska du med en sån till?" :D Jag är toknöjd med mitt köp i alla fall :love:
 
Min nuvarande nordis tror jag nog att det var några som undrade vad jag höll på med egentligen. Jag var en "hoppig" halvblodsjtej och köpte mig plötsligt ett kallblod?! Inför köpet pratade jag med en beknat om att jag funderade på att köpa en nordis och fick kommentaren "Vad ska du med en sån till?" :D Jag är toknöjd med mitt köp i alla fall :love:

Köpte du den som hopphäst, eller hade du slutat med hoppningen när du köpte den?

Jag har också några exempel, om än inte egna köp: en bekant köpte sin första egna häst efter många år på ridskola. Hon ville upp i klasserna, men hade inte pengarna till en färdig tävlingshäst, utan köpte en femåring med fin stam som var billig eftersom de misslyckats med inridningen och den var i princip oriden. Unghäst som förstahäst brukar ju inte rekommenderas, och denna var dessutom enormt stor.

Ett gigantiskt fuxsto alltså, har nog aldrig sett ett så stort halvblod. Det blev aldrig nån riktig ordning på den, de startade nån lokal tävling ibland, men det var mycket häst att rida och utbildningen blev väl inte så bra iom att det var första hästen. Medryttare var också svårt att hitta, många backade iom att hästen var så otrolig stor. Efter några år skulle den säljas, men gick inte igenom besiktningen, och fick sen tas bort pga skada.

En annan bekant köpte en häst med riktigt skarp stam, en sån man avråder andra än proffs att köpa. Den var mycket riktigt tokskarp, satte av ryttaren ett antal gånger, och pajade i slutänden ryggen för gott efter en vurpa för mycket. Hon kunde ju fortfarande rida och så, men ryggen blev aldrig bra igen.

Så visst finns det solskenshistorier där det går bra mot alla odds, men ofta är det ju på goda grunder ett köp verkar olämpligt.
 
Senast ändrad:
Köpte du den som hopphäst, eller hade du slutat med hoppningen när du köpte den?

Den köptes som trevlig allroundhäst. Jag växte upp och insåg att jag aldrig blir någon världsstjärna, i någon gren, och ville då ha en häst med ett bra lynne som jag kunde göra det mesta med, på lagom (läs låg) nivå. Det har han uppfyllt med råge, även om vi inte hoppar så särskilt mycket.
 
Det finns solskenshistorier också..Och hästar som kanske råkat hamna hos fel människor..
Köpte en underbar fjordvallack. Trevlig stam men anonnserades billigt som "problemhäst" .
Döttrarna var väl 10-12år.. Å visst kunde han bocka och busa. I början gick han inte att rida på volt och var ganska snubblig i fram. Men oj vilken härlig ridbarhet han fick. Sålde honom efter tre år men det är faktiskt en häst jag ångrar vi inte behöll:(..
 
Hej!

Vi har väl alla gjort något köp någon gång som anses vara lite dumt i någon annans ögon/öron.

Jag kan börja med mitt exempel. Köpte en häst med en liten cysta trots avrådan från vet för jag var så kär i hästen. Hade "tur" och hästen höll länge och mådde bra och cystan växte sig aldrig större vad vi kunde se på regelbundna röntgen bilder. Dock så satt tanken alltid i mitt huvud så fort det var något med hästen om det kunde relateras till cystan oavsett vad det var. Givetvis tyckte andra (aldrig någon som sa det till mig rakt ut) att jag var dum som köpte en häst med cysta men jag tycker det beror helt på hur hästen är, var cystan sitter och givetvis priset på hästen. Känner jag samma känsla igen för häst som för denna kan jag göra om detta :love:

Vad har ni gjort för "dumma" köp? :)

Jag är stolt över att jag tackat nej till otalet hästar som skulle varit dåliga köp eller dåligt att ens ta emot gratis.

Men båda mina hästar jag haft är väl inte de klokaste köpen man kunnat göra.

Min första ponny var utdömd för lynnesfel och eg alldeles för svår för mig som ung tonåring. Men mina föräldrar köpte, mot bättre vetande, honom för slaktsumman då han skulle avlivas när förra ägaren ledsnade och inte fick honom såld.
Vi fick 20 år ihop, han blev 30 år. Jag är så otroligt glad och tacksam för de åren. Jag lärde mig otroligt mycket av att ha den hästen!
Och iom jag hade turen att snubbla på bra tränare så blev han också en rätt välutbildad sak.

Nuvarande fick jag hem i träning då han hade en del problembeteenden som inte försvann hos den tränare han stått hos innan. Ägaren vågade inte rida hästen och ville se om det gick att få bort problemen med annan träning.
Efter ett år fick jag köpa loss honom billigt iom att ägaren dels fick en oväntad rejäl utgift och inte heller vågade rida honom igen. Så någon häst behövde säljas främst för att få ner månadskostnaderna. Och då blev det så klart den hon inte kunde rida själv.
Hon ville att han skulle hamna hos just mig. Så iom billigt pris slog jag till trots att mina tränare benämde honom som "en riktig jävla skithäst" och INTE stöttade mitt beslut.
Jag ångrar dock inte alls mitt beslut. Det har, precis som med ponnyn, varit hårt slit. Jag har också haft dåligt med tid till honom. Så det har dragits ut väldigt. Men jäklar vad rolig han är nu! Jag är jätteglad att jag valde att satsa på honom för ett år sen och tog tag i allt.
Han blir aldrig en häst man kan slänga upp vem som helst på hur som. Men han är kul för mig att rida nu.

Jag köper dock inte hästar med fysiska defekter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 191
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 164
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag? I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från...
2
Svar
26
· Visningar
6 067
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp