Bukefalos 28 år!

Våra vanligaste lögner

KL

Jag tycker det är ledsamt att acceptansen för att vara annorlunda är så liten. Att inte fullödigt kunna spela det sociala spelet gör att man betraktas som en kall, förolämpande högfärdig person. När jag tycker att det snarare är tvärtom (fast inte alls per automatik), någon som verkligen kan dölja sina åsikter, framstå som någon annan än de känner sig och ljuga friskt för att andra inte ska fatta nåt, betraktas som socialt kompetent.

Men jag påstår inte att något är svart eller vitt, bara att jag skulle önska att toleransen för olika var större.

Spinner vidare lite på det där.

Var någon som skrev "jag ser det inte som att ljuga någon rakt upp i ansiktet, utan det är just ett socialt spel" . Jag tänker att det vore ju himla mycket bättre och enklare för alla om alla lugnade sig en dos med alla "vardagslögner". Vad jag har förstått så har många problem med att vara sociala just för att man måste lära sig alla "regler" inom det sociala. Anpassa sig, absolut! Men inte ljuga. På ett "hej, hur är det" är det väl helt okej att svara ärligt med tex. "inte så bra idag men det rullar", bra svar på det? "Okej, hoppas det känns bättre snart", det om något är väl omtänksamt, varmt, medmänskligt?

Jag tycker att människor faktiskt ska kunna lära sig att hantera sanningen, istället för att allt ska slätas över och bäddas in. Det är ingenting som är elakt med att säga att maten inte är god, det enda som räknas är hur man hanterar informationen man har fått. Du kan välja att ta det som "åh nej maten var inte god nu är vänskapen förstörd, vilken hemsk människa detta är" eller "okej, vi kanske inte uppskattar samma mat men vilken tur att vi har andra gemensamma intressen." gärna med kontrande svar i stil med "Jag tyckte att det var gott, men vi har kanske inte samma smak. Skulle vara spännande att se vad du vill bjuda på nästa gång.".

Jag blir rätt arg när alla ska ta allting så personligt hela tiden. Det är väl inte hela världen att någon annan tycker att min kjol är ful, huvudsaken är att jag tycker om den. Kan jag inte ha den längre för att någon inte har samma åsikt som jag, då är det upp till mig att jobba med mig självkänsla och självförtroende. Man ska aldrig vara otrevlig! Men man kan inte ha ansvar över andra människors tankar om sig själva, för det är ju där grundproblemet ligger.
 
Alltså - den här långa tråden förundrar mig.

Jag tror inte att jag en endaste gång i ett middagssällskap fått FRÅGAN om maten var god? Däremot har jag väl berömt maten allt emellanåt och även fått beröm. Men att fråga gästen vad den tycker om maten - det har nog aldrig någonsin fallit mig in att man kan göra.
Annat än på restaurang. "smakade det bra?"

Vilken sten har jag levt under??
 
Ni kan ersätta det med vilken avrundningsfras som helst. Någon nämnde Blev ni mätta, en annan variant skulle kunna vara Då hoppas jag att alla är nöjda.

Eller ersätt det helt enkelt med det ögonblick då man rundar av med att berömma maten ;)
 
Fiktiv konversation i Dentakus huvud:

"Är alla mätta och belåtna?"

"Nä."
Precis. :D Som jag skrev innan: "Nej, jag blev inte mätt men det är ingen fara, jag tar vägen om Donken sedan".

Jag fattar nog inte riktigt vad som är så komplicerat. Det enda jag vet är att jag aldrig någonsin skulle säga "Tack för maten, det var helt okej men jag har ätit bättre". Eller "Tack för maten, gurkan var fantastiskt fint skuren, såsen var god och kakan till kaffet var inte dum" (för att undvika att nämna jätteköttbiten som alla vet var middagens huvudnummer). I något slags anfall av "ärlighet".
 
Aha... Utan att vara helt säker på att det faktiskt är så så upplever jag "prissy" som värre än "pryd". Prissy låter sur och dömande, pryd för mig är någon som vill hålla sitt sexliv för sig själv och verkligen inte vill ha någon annans körd upp i nyllet heller tack så mycket. :D

For bada far jag klara vibbar av en gammal "schoolmarm" fran borjan av forra seklet. Uttalandet var i alla handelser inte val mottaget. Jag undviker sa klart att umgas for mycket med nagon som anser att jag ar pryd.

<snip>
Jag tycker att människor faktiskt ska kunna lära sig att hantera sanningen, istället för att allt ska slätas över och bäddas in. Det är ingenting som är elakt med att säga att maten inte är god, det enda som räknas är hur man hanterar informationen man har fått. Du kan välja att ta det som "åh nej maten var inte god nu är vänskapen förstörd, vilken hemsk människa detta är" eller "okej, vi kanske inte uppskattar samma mat men vilken tur att vi har andra gemensamma intressen." gärna med kontrande svar i stil med "Jag tyckte att det var gott, men vi har kanske inte samma smak. Skulle vara spännande att se vad du vill bjuda på nästa gång.".
<snip>

Det ar ju helt klart okay om nagon inte gillar min mat, men om de papekar det lar inte jag bjuda in dem pa mat igen.
 
...och så inser man att det är tyst, alla tittar på en konstigt och inser att det förmodligen hänt massa saker i rummet medan man själv varit försjunken i funderingar över den där orkidén.
Gud vad jag känner igen mig i vissa saker du har skrivit här samtidigt som jag egentligen är den totala motsatsen :D
Jag "överlever" de flesta sociala situationer tack vare hur jag läser av andra människor, som deras känslor och mimik. Samtidigt så har det hänt så många gånger att jag trott att man pratade om en sak men egentligen om en annan så säger (undviker det pga detta) jag något helt ovidkommande, som orkidéen i fönstret när alla egentligen pratade om maten :angel: :D
Och jobbigt nog så händer det även ibland att jag upprepar något som en annan sagt precis innan då min hjärna snappat upp ett par ord och trott att den har kommit på saken alldeles själv :cautious: Det blir lite pinsamt då om den andre säger "det var precis det jag sa!" eller tittar på en lite konstigt :o

Ni kanske undrar vad min "diagnos" är? Enkelt, en hörselskada :p
Det är ett handikapp som gör mig verkligen förlamad i sociala situationer, och jag kände mig så starkt igen mig i att internetforum är så mycket lättare och bättre. Jag hänger med i alla ord som sägs då, guld värt.
Tyvärr även ett handikapp som gjort att jag undviker buketräffar :smirk: Eller möten ned andra som inte kan teckenspråk över huvudtaget.
 
@Asko: Ja, jag förstår att det inte är lätt. Några i min närhet är döva men de är suveräna på att läsa läppar så bara man är vänd emot dem och talar tydligt (inte överdrivet givetvis) så klarar de sig bra.
 
Fiktiv konversation i Dentakus huvud:

"Är alla mätta och belåtna?"

"Nä."

Jag brukar fråga "va det ätbart?"

Om det nu inte va ätbart så hoppas jag att nån säger det. Då har man ändå failat rätt rejält. Men om folk nu inte tyckte att det
va jättegott så kan de ändå komma undan med att det ju va ätbart utan att ljuga :angel:

I vår familj brukar (de som dricker öl) alltid lägga till "ölen har du verkligen lyckats med" men jag tror inte att görs om man inte känner de som bjuder på mat
 

Liknande trådar

Relationer Hur vanligt är det? Är det lätt att skapa sådana? Jag tittar en hel del på TV-serien Catfish på MTV för att lära mig mer om hur lögnare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 210
Senast: Red_Chili
·
AI
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: sjoberga
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 206
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp