Bukefalos 28 år!

Våra vanligaste lögner

Jag menar att jag är med på att "smakade det bra?" kan vara en ganska otrevlig fråga, att den kan ses gå utanför acceptabelt beteende. Men om man då svarar med samma mynt istället för att försöka kompensera det eventuella övertrampet (genom att säga att jösses vad gott det var, eller vad hen nu är ute efter för svar), då blir ju situationen värre?
Om nån frågar mig "nå hur smakade det där då" eller liknande så blir svaret "åjo" med en grimas. :devil:

Dom som känner mig brukar fråga när det finns folk som inte känner mig med vid bordet på ren jävulskap och det är lika kul varenda gång att se reaktionerna. :laugh:
 
Intressant. Jag har en massa spontana reaktioner men döljer många av dem. Det som verkar uppfattas som att "ljuga någon rakt upp i ansiktet" :confused:

Nu blev jag bara förvirrad, jag vet inte längre vem jag är. Snacka om OT nu när jag börjar förklara mina psykologiska reaktioner i sociala sammanhang.

Men alltså, jag har visst spontana reaktioner/åsikter på saker och ting. Jag visar dem inte, precis som du. Eftersom man inte gör det, och de inlärda reaktionerna får ta över.

Spontaniteten jag talar om är mest att kunna reagera på något som sker oväntat i ett samtal eller ett möte med en annan människa. Det går bra, men krävs energi.
 
Nu blev jag bara förvirrad, jag vet inte längre vem jag är. Snacka om OT nu när jag börjar förklara mina psykologiska reaktioner i sociala sammanhang.

Men alltså, jag har visst spontana reaktioner/åsikter på saker och ting. Jag visar dem inte, precis som du. Eftersom man inte gör det, och de inlärda reaktionerna får ta över.

Spontaniteten jag talar om är mest att kunna reagera på något som sker oväntat i ett samtal eller ett möte med en annan människa. Det går bra, men krävs energi.
Bli inte förvirrad! Vi är nog inte så olika. Skillnaden är nog att det inte krävs lika mycket energi för mig. Fast jag uttryckte mig luddigt.
 
Jag menar inte alls så i alla fall.

Att ljuga någon rakt upp i ansiktet ät att säga Jättegott när någon frågar om mat som man tyckte smakar skit.

Eller att svara Superfint nagellack om man tycker att det ser bedrövligt ut.

Att hålla tyst med sina spontana tankar som kan såra är inte att ljuga.
Jag tycker alltså inte alls att det är att ljuga någon rakt upp i ansiktet. Att ljuga så oförblommerat skulle vara typ Var det du som inte tog bort luddet i torktumlaren? Nej, det var inte jag (alltså om det var jag).

Det du beskriver där kallar jag socialt gångbara vita lögner.

(Och jag undrar lite över er som säger att maten smakade skit eller var oätlig. Sådan mat har jag aldrig blivit bjuden på. Ett exempel skulle kunna vara det du tog, att kocken tappat saltkaret i grytan. Men det skulle hen ju upptäcka redan vid provsmakningen i köket, eller så skulle det bli ett skämt vid bordet).
 
ADD är mer jobbigt när man sitter och diskuterar flera stycken, jag är dålig på att veta när det är min tur att prata. Innan jag lyckats få chansen att hoppa in i långrepet har folk bytt samtalsämne.
 
Jag tycker alltså inte alls att det är att ljuga någon rakt upp i ansiktet. Att ljuga så oförblommerat skulle vara typ Var det du som inte tog bort luddet i torktumlaren? Nej, det var inte jag (alltså om det var jag).

Det du beskriver där kallar jag socialt gångbara vita lögner.

(Och jag undrar lite över er som säger att maten smakade skit eller var oätlig. Sådan mat har jag aldrig blivit bjuden på. Ett exempel skulle kunna vara det du tog, att kocken tappat saltkaret i grytan. Men det skulle hen ju upptäcka redan vid provsmakningen i köket, eller så skulle det bli ett skämt vid bordet).

Jag har aldrig blivit bjuden på sån mat heller. Så det är lite hypotetiskt. Men jag har blivit bjuden på experimentell mat som vare sig värden eller sällskapet tyckte var speciellt gott. Men vad spelar det för roll? Man fick mat i sig, en intressant smakupplevelse, en lärdom i vad som inte riktigt funkar och en sjuhelsikes trevlig kväll. Helt utan vita lögner som hade varit genomskinliga. Och även den kvällen fanns det ljusglimtar i maten även om huvudrätten blev pannkaka, inte bokstavligen dock.

Vi har för övrigt haft väldigt roligt åt den kvällen även i efterhand pga maten. Det är inte matlagmingsperfektion som skapar de bästa upplevelserna tillsammans. Det är andra saker.

Jag skulle heller aldrig säga till någon som bjuder att det smakat illa, om de inte tydligt är ute efter feedback. Men inte heller att det smakar jättegott.
 
Jag har aldrig blivit bjuden på sån mat heller. Så det är lite hypotetiskt. Men jag har blivit bjuden på experimentell mat som vare sig värden eller sällskapet tyckte var speciellt gott. Men vad spelar det för roll? Man fick mat i sig, en intressant smakupplevelse, en lärdom i vad som inte riktigt funkar och en sjuhelsikes trevlig kväll. Helt utan vita lögner som hade varit genomskinliga. Och även den kvällen fanns det ljusglimtar i maten även om huvudrätten blev pannkaka, inte bokstavligen dock.

Jag skulle heller aldrig säga till någon som bjuder att det smakat illa, om de inte tydligt är ute efter feedback. Men inte heller att det smakar jättegott.
Experimentell matlagning är ju något helt annat, då är ju själva förutsättningen att det är ett experiment. Och då är det väl givet att man vänder ut och in på experimentet under middagen.
 
@sjoberga Nu är jag inte mycket för Buketräffar. Men om jag vore det, skulle jag föreslå att du bjöd in den här tråden till brakmiddag och sedan skulle det kunna bli sjukt roligt när maten ska kommenteras :D

Perfekt!! För att fullgöra det sociala experimentet ska jag göra experimentell matlagning och sedan ställa precis alla frågor på det sätt som presenterats i tråden. Alternativt bjuda på eldorado varmkorv med torrt bröd och vattnig ketchup.

Jag förväntar mig en kör av entusiastiska utrop som Jättegott! Bravissimo! Bästa jag ätit på länge! Den där ketchupen gick inte av för hackor! Vad gott det är med potatismjöl som huvudingrediens i korv!
 
Japp! :D Och jag kunde sitta i kulisserna i några år och lära mig spelreglerna här innan jag började skriva utan att någon tyckte att jag var helskum.
För min del så har jag aldrig märkt att du skulle ha några sociala svårigheter överhuvudtaget. Ibland märks det väldigt tydligt här, men när det gäller dig har jag inte märkt något alls. Så du måste ha studerat väl :D
 
För min del så har jag aldrig märkt att du skulle ha några sociala svårigheter överhuvudtaget. Ibland märks det väldigt tydligt här, men när det gäller dig har jag inte märkt något alls. Så du måste ha studerat väl :D

Första gången en läkare försynt föreslog att jag kanske borde utredas för Aspergers syndrom sparkade jag bakut; jag upplevde inte att jag hade några sociala problem alls. Det var en person som bara vikarierade för min ordinarie läkare ett halvår. När hen kommit tillbaka så tog hen upp saken ett tag senare och det tog ett bra tag innan jag accepterade tanken men efter att ha fått läsa lite om hur AS kan yttra sig hos kvinnor kändes det inte lika märkligt att utredas. Väl där så var det ingen tvekan att jag hade en diagnos inom spektrumet.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vanligt är det? Är det lätt att skapa sådana? Jag tittar en hel del på TV-serien Catfish på MTV för att lära mig mer om hur lögnare...
Svar
9
· Visningar
715
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 677
Senast: Red_Chili
·
AI
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis...
2
Svar
20
· Visningar
1 007
Senast: sjoberga
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 296
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp