vardagsträning

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag försöker få någon ordning på hur jag ska vardagsträna min lilla stjärnponny... Har tidigare haft henne utlånad och därför inte behövt träna henne något vidare själv, mer än att jag hjälpt till att köra henne inne på banan ibland. :)
Men nu är hon hemma hos mig sen nästan 2 månader och jag ycker det börjar kännas lite enformigt att bara köra henne fram och tillbaka på våra grusvägar, kombinerat med besök på banan ca 1 g/vecka. Tyvärr kan jag ju inte rida henne :p, så ridning är ju inget alterntiv för att variera träningen. (såvida jag inte hittar nån lite TUFF ryttare som vill rida henne, har hittills inte lyckats med det)
Och det är lite svårt att låta bli att gasa åtminstone en liten bit nästan varje dag :eek:, för hon går ju så himla bra... :D

Söker därför träningstips!
HUR tränar DU din/dina hästar till vardags? Hur många jobb i veckan går de? Hur ofta kör ni, kortare el längre sträckor, i tävlingstempo? Vad kör ni med för vagn till vardags? Sulky el nåt annat? (släde vintertid, kanske ;))
 
Nä, Ameo vet du vad! jag anser du vara mogen för en stor travare nu. Sitta och prutta runt med en shettis. DÅ kan du få känna på gas.........! Förresten, hon måste väl tränas med tryckvagn nu? Det är ochså en slags tränigsmetod vet du.

Jag tror att hästarna inte alls är i sånt behov av omväxling av miljöer som vi. Snarare kan det finnas hästar som måste veta "allt" för att kunna slappna av i motionsträningen. Vi kanske tycker det är tråkigt att se samma stenar och känna till alla guppen i vägen, men jag tror inte hästarna lägger så stor vikt vid det. Fortsätt du med samma träning, vad jag har läst så går det ju ganska bra för dig.
Vi har köpt två shettisar till våra barn, för ca 1 år sen. Lilla flickam verkar "nappa" på det här med hästar. Hon både rider och kör. Men det blir ju likso inget riktigt, eftersom hon tycker 10min är OK, eller att kompisarna kommer precis som vi ska ut........! Jag brukar ha en på släp. Och har nu lyckats träna den ena till att springa bervid den andra, så dom peppar varann lite. Men mina är långt ifrån tävlingsponnys.
hälsningar gulan fd.gulla
 
vill du ta det lugnare nån dag kan du ju alltid ta en långpromenad och klättra omkring i skogen, om det finns nån i närheten då vill säga :) fast det blir ju inte direkt konditionsträning om du inte springer som attan :)men de lär sig hålla reda på fötterna.
tuslus
 
:p
Jag tänker ALDRIG bli så stor att jag slutar puttra runt med mina gulleponnysar! :D
Stora hästar använder jag till hoppning, vettu... ;)

Det är möjligt att det är jag som tycker det är tråkigt att åka runt på samma grusvägar, dessutom med två ponnysar... Men ändå vill jag gärna variera litegrann...
 
*haha* :D jag bor i SMÅLAND! här finns väl skog om nånstans...

Fast några långpromenader i skogen är INTE aktuella för min del just nu, eftersom jag är gravid i *funderar o räknar efter* :p v 24 och redan väldigt stooor... :eek:
 
Mellan träning brukar vi tömköra en hel del på volt hemma, hästarna tycker det är ganska kul omställning... Vi löshoppar också hinderserier på c:a 60 cm ibland, 4-6 hinder efter varandra, det ger bra träning samtidigt som de allra flesta tycker det är väldigt kul...
 
Vi kör och pruttar efter grusvägen, kör i skogen lite "busigare" pass. Sedan roar jag mig själv men även pålle tycker att det är kul... Med att köra precision på en "ridbana".
Våra pass äe allt mellan 40 minuter och två timmar. Det beror på tempo, vad vi kör och naturligtvis vad vi hinner...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 694
Senast: Jerseyite
·
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 384
Senast: malacogott
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 684
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp