Varför 8 veckor?

Sv: Varför 8 veckor?

Om det avlats specifika jaktkatter, dragkatter, brukskatter, vallkatter, spårkatter och aktiva sällskapskatter som verkligen avlats på dessa egenskaper enbart, så skulle det vara förenat med precis samma mentala risker för avkommorna som vid blandrasavel på hundsidan, just för att de olika egenskaperna krockar och kan bli totala katastrofer.

Likaså om det gått att tävla i olika specifika egenskapsgrenar, gå prov som visar arbetsegenskaper etc. med katter och inte bara utställningar, så hade det varit likadant som på hundsidan.

Lantdjur korsas ofta för att få fram bra köttegenskaper exempelvis utan att någon höjer ett ögonlock. Likaså är blandrasaveln inom draghundsporten accepterad, just för att den har ett syfte. Inom jaktsidan är det många korsningar som är accepterade eftersom de har ett syfte.

Största hysterin över blandraser finns nästan enbart på utställnings och brukssidan, samt även bland vallhundsfolket, då de anser att dessa hundar (som aldrig stambokförs) förstör deras raser på sikt. (Hur nu det skulle gå till??)

Huskatter/bondkatter what ever man vill kalla dem för är sedan gammalt en kattmodell som på sitt vis hör till skaran lantbruksdjur och de är ofta fenomenala råttjägare som har ett syfte annat än att bara vara fina.

Korsningsavel mellan olika andra stambokförda kattraser kan säkerligen ge felaktiga pälsar och förmodligen andra mer exteriöra/estetiska problem, men jag tvivlar på att dessa katter löper stor risk att bli totalt tiltade rent mentalt?

Så länge det rör sig om planerad avel med ett syfte, så har jag inga problem alls med blandrasavel, oavsett djurslag.
Kruxet är att det sällan finns ett syfte med avel på phalene + strävhårig tax + pudel (som exempel)..
 
Sv: Varför 8 veckor?

alltsa jag maste bara säga att jag tycker att rasavel, eller vad man ska kalla det kan ge väldigt konstiga djur mentalt med, men det är väl sa med allt som gar lite langt. jag menar, jag märker väldigt stor skillnad pa olika kattraser jag kommit i kontakt med, hur de beter sig, och jag maste säga att perser tycker jag verkar väldigt skumma och "icke-kattlika" i temperamentet, eller väldigt väldigt nedtonade iaf, och jag vet inte om jag kan tycka att det är sunt..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 481
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 536
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 004
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp