Varför är det provocerande att älska värme och må dåligt av kyla?

För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt varmt väder? Att då fortfarande bo kvar i Sverige verkar provocera en del till max. Jag talar inte om för folk som inte mår bra av värme att flytta till något ännu kallare land. än Sverige.

Jag har många personliga skäl att bo kvar i Sverige och jag vet inte varför jag behöver informera om dem för att motivera mitt existensberättigande i Sverige de gånger jag talar om hur mycket jag njuter av värme. Detta är absolut inte något jag gör varje gång jag träffar någon för då hade jag förstått att folk hade tröttnat och bett mig dra åt fanders men om det är en riktigt varm dag så kan jag kanske vid något tillfälle uttrycka att jag njuter av dagen och värmen.

Men det verkar provocerande för en del att ens tala om att man njuter i fulla drag av en dag när det är 35 grader (ovanligt i Sverige men trots allt förekommer det ) och inte vara okej. Jag har fått kommentarer både i verkliga livet och även här på Buke vid något enstaka tillfälle som gjort mig ledsen.
Jag undrar om det är under en arbetsdag med fysiskt ansträngande arbete kanske med heltäckande "skyddskläder" du tycker det är njutningsfyllt med 35 grader?
Arbete med mycket tankearbete på ett kontor utan luftkonditionering kan säkert också vara utmanade.

Om man är ledig med nära möjlighet till svalka är det nog ett mindre problem?
 
Sen är det ju många arbetsplatser där man måste ha vissa kläder och där man inte kan komma undan värmen och där man helt enkelt får gå hela passet genomsvettig och törstig yr och illamående
Och det är verkligen inte roligt
Jag har stått många pass i gassande sol, i mörk uniform med skyddsväst och stålhättekängor. Jag föredrar fortfarande det framför en kall, blåsig natt i februari där kylan går ända in i märgen.
 
Jag har stått många pass i gassande sol, i mörk uniform med skyddsväst och stålhättekängor. Jag föredrar fortfarande det framför en kall, blåsig natt i februari där kylan går ända in i märgen.
Och jag föredrar lätt T-shirt på kyllagret (men var tyvärr inte tillåtet i själva arbetet, krävdes tjock jacka som uniform), framför att vara ute i gassande sol eller på stranden när molnen visar sig med sin frånvaro.

(Hemma går jag ganska ofta ut helt utan T-shirt också när det är dags att hämta ved till kaminen i vintersolen, allra helst när det är sådär krispigt 15-20 minusgrader - men det kanske är extremt.)

Jag tänker att vi är olika och det märkliga är egentligen att tolka någon annans upplevelse med sin egen kropps reaktioner och därefter ännu märkligare att lämna påståenden om att denne då borde flytta någon annanstans.
 
Jag har stått många pass i gassande sol, i mörk uniform med skyddsväst och stålhättekängor. Jag föredrar fortfarande det framför en kall, blåsig natt i februari där kylan går ända in i märgen.
Varför måste man välja mellan pest och kolera? Jag har stått i svarta arbetskläder, långbyxor och långärmat i gassande sol och sorterat kemikalier. Jag har även stått i -20 grader huttrande med händer som är som isbitar och handskar som är helt stela av kylan och gjort detsamma. Bägge två var precis lika vidriga.
 
Varför måste man välja mellan pest och kolera? Jag har stått i svarta arbetskläder, långbyxor och långärmat i gassande sol och sorterat kemikalier. Jag har även stått i -20 grader huttrande med händer som är som isbitar och handskar som är helt stela av kylan och gjort detsamma. Bägge två var precis lika vidriga.
Jag tänker likadant, när kroppen väl reagerat dåligt på temperaturen så är det vidrigt. Oavsett åt vilket håll.
 
Angående ursprungsfrågan i tråden. Jag har som många andra fått höra både det ena och det andra angående att jag inte gillar värme. 18-20 grader är perfekt.
Vanligaste kommentaren är att "om ett halvår gnäller du på kylan" och japp det gör jag. Min komforttemperatur inbegriper varken 25+ grader eller 3 grader och fukt som äter sig in i benen.
 
Varför måste man välja mellan pest och kolera? Jag har stått i svarta arbetskläder, långbyxor och långärmat i gassande sol och sorterat kemikalier. Jag har även stått i -20 grader huttrande med händer som är som isbitar och handskar som är helt stela av kylan och gjort detsamma. Bägge två var precis lika vidriga.
Det måste man naturligtvis inte, men i inlägget jag svarade på stod det "och det är verkligen inte roligt". För min del är det inte sant, jag tycker fortfarande att det är skönt med värmen.
 
Det måste man naturligtvis inte, men i inlägget jag svarade på stod det "och det är verkligen inte roligt". För min del är det inte sant, jag tycker fortfarande att det är skönt med värmen.
Okej ditt inlägg lät för mig som om du inte gillade något men valde att anse det ena bra för att det andra var värre. Gillar du värmen så är det inget fel i det alls.
 
Jag undrar om det är under en arbetsdag med fysiskt ansträngande arbete kanske med heltäckande "skyddskläder" du tycker det är njutningsfyllt med 35 grader?
Arbete med mycket tankearbete på ett kontor utan luftkonditionering kan säkert också vara utmanade.

Om man är ledig med nära möjlighet till svalka är det nog ett mindre problem?
Det är nog få som tycker dina exempel är njutningsfulla men är det verkligen vädret som är problemet då, eller är det yrket/klädseln och brist på luftkonditionering under de förhållandena? Det är ju liksom få som klagar på att det är minusgrader ute på vintern om värmen på kontoret inte funkar - då är det bristen på värme som är problemet, inte vädret.

Med det sagt har jag själv jobbat på kontor under en stekhet sommar, där luftkonditioneringen inte fungerade. Jag älskade fortfarande vädret och värmen, men ansåg att det var bristfällig arbetsmiljö på kontoret.
 
Fast jag behöver ju inte klä av mig? Jag menar alltså att ditt påstående om att det inte är roligt inte är något som gäller alla.
Att vara yr och illamående är väl inte roligt :confused:
Det var det som inte var roligt
Sen är det ju många arbetsplatser där man måste ha vissa kläder och där man inte kan komma undan värmen och där man helt enkelt får gå hela passet genomsvettig och törstig yr och illamående
Och det är verkligen inte roligt
Blir man inte yr och illamående är det jättebra men många blir det
 
Jag har en sjukdom som gör att jag inte tål sol, värme och starkt ljus. Följden blir blåsor, brännsår, tumörer och en stark önskan om att bara få dö.

Trots det är jag mesig som inte njuter av solen och konstigt nog verkar en del bara ha kraftig värme eller snöstorm där de bor.
Jag mår bäst mellan 5-16 grader. Hade det bara vara att flytta skulle jag lätt överväga island.
 
Med det sagt har jag själv jobbat på kontor under en stekhet sommar, där luftkonditioneringen inte fungerade. Jag älskade fortfarande vädret och värmen, men ansåg att det var bristfällig arbetsmiljö på kontoret.
Gjordes något för att förbättra arbetsmiljön :confused:
För på mitt jobb har vi klagat på värmen och det kom ut två killar från något ventilationsföretag klockan sju på morgonen och de tyckte ”att här är väl svalt och skönt?”
Ja jo klockan sju på morgonen ja
Vi fick små små fläktar men de hjälper bara om man står precis framför dom :(
Så jag får nog stå ut med att bli yr och illamående på jobbet under värmeböljor :down:
 
Att vara yr och illamående är väl inte roligt :confused:
Det var det som inte var roligt

Blir man inte yr och illamående är det jättebra men många blir det
Då förstår jag hur du menar, jag tolkade ditt inlägg som ett allmänt utlåtande om att det inte var roligt att vara varm. Men då missförstod jag dig :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 850
Senast: Snowball
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 125
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 097
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp