Varför är det provocerande att älska värme och må dåligt av kyla?

Jag undrar om det är under en arbetsdag med fysiskt ansträngande arbete kanske med heltäckande "skyddskläder" du tycker det är njutningsfyllt med 35 grader?
Arbete med mycket tankearbete på ett kontor utan luftkonditionering kan säkert också vara utmanade.

Om man är ledig med nära möjlighet till svalka är det nog ett mindre problem?
Det undrar jag med. Det skulle säkert vara skönt att vända papper i 20 grader. Men vi som lyfter gods som väger typ -10 kg solen ligger på och ugnar som värmer upp. Svetten rinner redan 6.30 då är det inte roligt.
 
Oj, jag upplever tvärtom, i stort sätt alla jag känner tycker om värme och gnäller vid kyla. Känner bara två till som föredrar kyla framför värme. Själv tycker jag inte om när det är väldigt varmt och brukar då alltid få höra att det är skönt med fint väder och att man inte får klaga på värmen.
Jag tänker att alla får tycka som de vill, men jag har aldrig förstått varför man "måste" tycka om +35 grader när man mår dåligt av det.
 
För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt varmt väder? Att då fortfarande bo kvar i Sverige verkar provocera en del till max. Jag talar inte om för folk som inte mår bra av värme att flytta till något ännu kallare land. än Sverige.

Jag har många personliga skäl att bo kvar i Sverige och jag vet inte varför jag behöver informera om dem för att motivera mitt existensberättigande i Sverige de gånger jag talar om hur mycket jag njuter av värme. Detta är absolut inte något jag gör varje gång jag träffar någon för då hade jag förstått att folk hade tröttnat och bett mig dra åt fanders men om det är en riktigt varm dag så kan jag kanske vid något tillfälle uttrycka att jag njuter av dagen och värmen.

Men det verkar provocerande för en del att ens tala om att man njuter i fulla drag av en dag när det är 35 grader (ovanligt i Sverige men trots allt förekommer det ) och inte vara okej. Jag har fått kommentarer både i verkliga livet och även här på Buke vid något enstaka tillfälle som gjort mig ledsen.
Jag kan nog garantera att det provocerar oerhört många fler att man gillar kyla och avskyr värme. Det är liksom tabu att ens yppa det. Att gilla värme är normen, åtminstone i alla kretsar jag rört mig i genom livet. Att gilla kyla däremot, appappapp, det är något fel på dig.
 
Jag har stått många pass i gassande sol, i mörk uniform med skyddsväst och stålhättekängor. Jag föredrar fortfarande det framför en kall, blåsig natt i februari där kylan går ända in i märgen.
Jag skulle nog dö av det.
Men det är tur att det finns de som klarar av det.
 
Jag skulle tycka att det var fantastiskt.
Då kan ju du gå ut och fixa när det är så varmt att jag inte riktigt grejar det.
I gengäld så kan jag gå ut när det är riktigt kallt för det är inget direkt problem för mig.
 
Jag tycker hela diskussionen är larvig. Varför tjata om det ena eller det andra? Visst ska man få tala om att man fryser/mår dåligt i värme men varför detta tjafsande? Alla vet att endel mår dåligt av värme och andra i kyla och det kommer inte ändra sig för att någon säger "åh jag älskar värme" alternativt "åh jag älskar kyla" till den som far illa av värme alternativt kyla. Det låter ju som småungar som inte har lärt sig de sociala koderna än utan beter sig sådär för att få en reaktion från den andre.

Själv trivs jag bäst i 22 grader och molnigt. Så kan det bli när kroppens termostat är helt ur funktion och sjukdomar gör att heltäckande kläder är ett måste. Mer kläder än vad som behövs i 22 grader gör ont hur lätta de än är och att ta av sig de vindtäta kläderna hur varmt det än är är inget alternativ om jag vill fortsätta mitt liv utan rullstol.
 
Jag tror att en del beror på att man numera drar likhetstecken mellan värmeböljor, annat extremväder och klimatförändringar. Att Sverige får ett varmare och torrare klimat är inte något vi ska hurra över även om det skönt med solen (som jag iofs inte är särskilt förtjust i). Om jag får låta tråkig.
Ja, det här är enda anledningen jag kan komma på varför någon skulle bli provocerad. Annars tycker jag inte folk bryr sig så mkt. Någon kommentar eller ett skämt kanske, men det är väl oftast inte ngt allvar bakom.
 
Själv provocerar jag mig själv otroligt mycket, känner mig extremt mellanmjölk som både ogillar värme och kyla.
Bästa temperaturen är när jag nästan inte behöver en kofta.

Gillar när det är 20°-22° men gillar inte att när man anstränger sig det minsta lilla att svettas.
Eller när det är kallt och det är rått ute, så att det tar ett par timmar innan man återhämtar sig, om man ens gör det alls den dagen.
 
Själv provocerar jag mig själv otroligt mycket, känner mig extremt mellanmjölk som både ogillar värme och kyla.
Bästa temperaturen är när jag nästan inte behöver en kofta.

Gillar när det är 20°-22° men gillar inte att när man anstränger sig det minsta lilla att svettas.
Eller när det är kallt och det är rått ute, så att det tar ett par timmar innan man återhämtar sig, om man ens gör det alls den dagen.
Haha, jag är också kinkig sådär. Är frusen och gillar definitivt inte kyla, men vill inte ha någon värmebölja heller för det är bara jobbigt. 20-25 grader är perfekt. Jag kommer inte gå barbent (för kallt!) men kan vara i stallet osv utan att få värmeslag😁
 
Jag är också en sån som älskar värme och brukar få en och annan kommentar om det. Men jag tål typ inte solen och det är inte en så bra kombo. Att jag älskar värme, men inte kan sitta i solen verkar vara knepig att förstå. I veckan när det var typ 32 grader och molnigt var drömmen för mig. Men jag tycker nog folk gnäller som mest hela tiden på vädret? Antingen är det för varmt, för kallt, för blött, för torrt? Så jag tror den stora provokationen är att man inte klagar utan tycker det är skönt.
 
Jag är också en sån som älskar värme och brukar få en och annan kommentar om det. Men jag tål typ inte solen och det är inte en så bra kombo. Att jag älskar värme, men inte kan sitta i solen verkar vara knepig att förstå. I veckan när det var typ 32 grader och molnigt var drömmen för mig. Men jag tycker nog folk gnäller som mest hela tiden på vädret? Antingen är det för varmt, för kallt, för blött, för torrt? Så jag tror den stora provokationen är att man inte klagar utan tycker det är skönt.
Men blir folk verkligen provocerade? En kommentar är ju inte samma sak som att de blir provocerade?
 
Jag tror att en del beror på att man numera drar likhetstecken mellan värmeböljor, annat extremväder och klimatförändringar. Att Sverige får ett varmare och torrare klimat är inte något vi ska hurra över även om det skönt med solen (som jag iofs inte är särskilt förtjust i). Om jag får låta tråkig.

Jag kan ärligt säga att jag blir superprovocerad när folk hyllar värmeböljor och inget regn, just på grund av ovan anledning. Jag har till och med sett kommenterarer om att det "överdrivs så dant" på artiklar och liknande med varningar om värmeböljor i Europa som kan komma att kräva liv. Oerhört provocerande medan bränderna fortsätter och våra vattenreservoarer aldrig återhämtar sig.
 
För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt varmt väder? Att då fortfarande bo kvar i Sverige verkar provocera en del till max. Jag talar inte om för folk som inte mår bra av värme att flytta till något ännu kallare land. än Sverige.

Jag har många personliga skäl att bo kvar i Sverige och jag vet inte varför jag behöver informera om dem för att motivera mitt existensberättigande i Sverige de gånger jag talar om hur mycket jag njuter av värme. Detta är absolut inte något jag gör varje gång jag träffar någon för då hade jag förstått att folk hade tröttnat och bett mig dra åt fanders men om det är en riktigt varm dag så kan jag kanske vid något tillfälle uttrycka att jag njuter av dagen och värmen.

Men det verkar provocerande för en del att ens tala om att man njuter i fulla drag av en dag när det är 35 grader (ovanligt i Sverige men trots allt förekommer det ) och inte vara okej. Jag har fått kommentarer både i verkliga livet och även här på Buke vid något enstaka tillfälle som gjort mig ledsen.
Jag tror också det är uppvärmningen och det accelererande antalet varma dagar som gör att någon kanske inte håller med dig utan föredrar runt 20-25 grader på sommaren.


När det är 30+ grader ute har vi hemma ytterligare några grader varmare inomhus och det är lika varmt hela natten. Det är förfärligt. Jag kan väl absolut ligga på stranden i 30+ grader och sedan njuta av att komma inomhus i sval skugga, men så ser det inte ut hemma hos oss. Sedan dör ju allting i trädgården när det är 30 grader många dagar och bevattningsförbud, det är sorgligt.

Skulle nog inte säga att 30 grader varmt är speciellt sällsynt längre, det händer ju några dagar varje sommar, om man har tur bara några dagar.

Men om det gäller bli provocerad - till skillnad mot - håller inte med och är lite förtvivlad över värmen.

Då skulle jag trott att folk bara blir provocerade vid kommentarer som -Gud vad härligt att vi har uppvärmningen, nu blir det fler varma dagar för mig! (eller mer aktuellt och hört på jobbet. -Jag borde vara ledsen över jordens uppvärmning men det är så himla härligt med 30 grader på sommaren och det kommer ändå inte drabba oss i Sverige så mycket eftersom vi bor så långt norrut och har landhöjning. Det verkar vara en av de två vanligaste positionerna, den andra är att förneka att det händer.)

Sedan har vi ju alla kommentarer under artiklar från DN om personer som dör av värmen i England och runt medelhavet.

-Gud så härligt med värme! Njuuuut!
- Det är klart att 40 grader är normalt i London och medelhavet fattar inte vad de klagar på. Det är bara naturliga variationer.

De är totalt provocerande och elaka.
 
Inte jag heller. Provocerad låter lite konstigt.

Själv har jag en väldigt smal bekvämlighetszon vad gäller temperatur.... Men skulle inte säga att någon någonsin provocerats av det.
Instämmer. Har aldrig känt mig ett dyft provocerad av vad andra har för komfortzon, inte heller upplevt andra provocerade av mig. Provocerande är väl gnäll överlag dock, gnälla och klaga är ju inte direkt konstruktivt och särskilt inte när det gäller väder.

Förstår inte heller provokationen i att folk njuter av varmt väder kopplat till klimatfrågan. Jag älskade våra tre varma dagar med shortsväder hela natten, det betyder liksom inte att man hejar på eldandet av mer fossilt bränsle eller översvämningskatastrofer. Inget blir ju bättre för klimatet av att sitta inne och lida en varm dag liksom, jag inte se motsättningen och därmed inte det provocerande i det där?
 
Instämmer. Har aldrig känt mig ett dyft provocerad av vad andra har för komfortzon, inte heller upplevt andra provocerade av mig. Provocerande är väl gnäll överlag dock, gnälla och klaga är ju inte direkt konstruktivt och särskilt inte när det gäller väder.

Förstår inte heller provokationen i att folk njuter av varmt väder kopplat till klimatfrågan. Jag älskade våra tre varma dagar med shortsväder hela natten, det betyder liksom inte att man hejar på eldandet av mer fossilt bränsle eller översvämningskatastrofer. Inget blir ju bättre för klimatet av att sitta inne och lida en varm dag liksom, jag inte se motsättningen och därmed inte det provocerande i det där?
Beror nog på hur man uttrycker sig. Man kan ju säga att man gillar värmen på flera sätt, vissa uttryck mer provocerande än andra😊
 
Här är en till som alltid föredrar värme, har lossat kemikalier i full skyddsutrustning så svetten rann ner i stövlarna, men föredrar det framför temperaturer under 15 grader. Vintern är ett helvete med ständigt spända muskler och jag hatar när det regnar. Att få vattendroppar i ansiktet är det värsta jag vet (tycket inte ens om att duscha med fasta duschmunstycken för det skvätter i ansiktet).

Jag upplever att man anses vara en klimatförnekande hycklare om man tycker att 30-35 grader är lagom. Men bara för att just jag njuter när det blir varmt så betyder väl inte det att det inte ska bekämpas?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 849
Senast: Snowball
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 124
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 802
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 089
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp