Varför är det provocerande att älska värme och må dåligt av kyla?

Jag jämför saken att ohälsa inte måste vara knuten till konstanta symptom för att ändå vara ohälsa (som i ”icke-friskt”). Vad gäller din jämförelse så har jag hellre brutet ben än ångest, varför jag personligen tycker det är väldigt konstigt att önska sina medmänniskor en släng ångest på stranden under deras semester för att på något sätt vara bättre människor.

Nu läser du ju in saker jag verkligen inte har skrivit. Jag får en känsla av att vi har väldigt olika erfarenheter av såväl ångest som psykisk ohälsa.
 
Nu läser du ju in saker jag verkligen inte har skrivit. Jag får en känsla av att vi har väldigt olika erfarenheter av såväl ångest som psykisk ohälsa.
Nej, det var någon annan som skrev att det hade varit bra om jag haft lite ångest där på stranden för att det hade påverkar politiken. Fel av mig, tog fel på användare.

Ja, det kan vi nog utgå ifrån.
 
Jag hänger liksom inte med, vad blir bättre i den situationen av att inte njuta av omständigheterna som bjuds? Min och andras subjektiva känsla och välmående förändrar ju i vart fall inte läget till det sämre, tvärtom kanske fler mår bättre och vi ser en ökad hälsa under hösten pga återhämtning och härliga semesterminnen? Det övergripande problemet och klimatkrisen löses ju inte av att alla hatar värme, inte heller våra djurs foderförsörjning. Sommaren 2018 var underbar vädermässigt tycker jag. Kanske den till och med minskade flygets klimatpåverkan ett tag eftersom fler möjligen såg chansen till sol och bad och varma kvällar på hemmaplan? Sedan kan man ju oroa sig för anledningen till värmeböljan och lida med både natur och människor som drabbades vansinnigt hårt av torka och bränder, jag ser inte motsättningen där.
Det står givetvis var och en fritt att njuta av vilket väder som helst - själv älskar jag väderomslaget till regn efter att det varit några varma soliga dagar (som jag också kan ha njutit av). Däremot tycker jag att det är totalt tondövt att - som vissa gjorde sommaren 2018 - vitt och brett tala om vilken underbar sommar det varit när just denna "underbara" sommar utgjorde ett sällan skådat hot mot livsmedelsförsörjningen och bokstavligen fick enorma värden och människors hela livsverk att gå upp i rök! (Jag hade för övrigt tyckt att det vore precis lika provocerande om någon stått och deklarerat sin kärlek till regn mitt under pågående översvämning där folks hem spolas bort)
 
Det står givetvis var och en fritt att njuta av vilket väder som helst - själv älskar jag väderomslaget till regn efter att det varit några varma soliga dagar (som jag också kan ha njutit av). Däremot tycker jag att det är totalt tondövt att - som vissa gjorde sommaren 2018 - vitt och brett tala om vilken underbar sommar det varit när just denna "underbara" sommar utgjorde ett sällan skådat hot mot livsmedelsförsörjningen och bokstavligen fick enorma värden och människors hela livsverk att gå upp i rök! (Jag hade för övrigt tyckt att det vore precis lika provocerande om någon stått och deklarerat sin kärlek till regn mitt under pågående översvämning där folks hem spolas bort)
Ja alltså, om man står och talar om det för någon vars hem brunnit håller jag med, men den där kollektiva skammen köper jag inte. Lika lite som andra tudelade nöjen (är det okej att prata om att man älskar att simma trots att det drunknar hundra människor per år? okej att säga att man älskar vin trots att alkohol förstör tusentals liv varje år? okej att vara lycklig över sin nya häst trots att klimatet egentligen innebär att man bör låta avliva den pga sitt avtryck? osv) - fråga är väl snarare om rim och reson och vem man pratar med. Att jag njuter av skidåkning gör ju ett inrasat tak varken mer eller mindre förödande för den som drabbas - men jag bör ju inte i samtal med den personen uttrycka hur lycklig jag blev av 50 cm nysnö.
 
1) ångest är väl ångest ändå, de gånger jag haft ångest är det inget jag lite lätt obrydd över använder för att förändra världen - i de stunderna vill jag inget annat än bli av med ångesten, och
2) vi (jag) har aldrig påstått någon som helst obryddhet över klimatet - det är just det felslutet som fascinerar mig (att uppskatta värme = skiter i klimatförändringar)

1) "Ångest är inget jag lite lätt obrydd över använder för att förändra världen"
Jag tycker ju då inte att ungdomarna som försöker förändra världen verkar lite lätt obrydda. Greta sitter lite lätt obrydd vecka ut och vecka in i demonstration? Extinction rebellion protesterar lite lätt obrydda så mycket att de måste samla pengar till rättegångskostnader i Norge?

2) Jag menar inte alls uppskatta värme= skiter i klimatförändringar. Men jag menar att just ofta ohejdat säga att man njuter väldigt mycket när det är så varmt att det är en risk för vissa kan göra att folk reagerar negativt bara. Jag har ju snarare poängterat att just oro för klimatförändringar inte alls hindrar mig från att tillbringa en härlig dag på stranden när det är 30 grader. Men jag kanske inte säger att jag vill att värmen aldrig ska ta slut eller äntligen riktig sommar eller liknande bara.

Så min poäng var att det kanske också kan bero på hur man säger att man älskar värme om folk blir provocerade eller inte. (Sedan är ju folk olika också, det är ju inte som att folk alltid säger något för att de blir provocerade heller.)

Så jag tror faktiskt vi använder ordet ångest olika här. Du som ångestattack i psykiatrisk diagnos, jag som en känsla som en person som inte kommer behöva besöka sjukvården kan känna inför ett fenomen de kan eller inte kan påverka.
 
Ja, det är en naturlig följd av att vara människa att ha psykiska problem. De flesta famlar runt i mörkret, pratar med vänner och familj och skapar sig trots allt bra liv med rimliga grader av psykiska problem. Men alla får absolut bättre liv om vi får hjälp att lösa våra psykiska problem.

Angående oro så är det återkommande inom psykologi att släppa det man inte kan påverka och koncentrera sig på det man kan påverka.

Det är därför jag reagerar på vissa inlägg här inne som uttrycker sig positivt om att oroa sig för sakens skull. Oro skall leda till omedelbar handling. Annars är den destruktiv.
Vi har totalt helt olika syn på psyke och eventuella problem därmed.
 
Ja alltså, om man står och talar om det för någon vars hem brunnit håller jag med, men den där kollektiva skammen köper jag inte. Lika lite som andra tudelade nöjen (är det okej att prata om att man älskar att simma trots att det drunknar hundra människor per år? okej att säga att man älskar vin trots att alkohol förstör tusentals liv varje år? okej att vara lycklig över sin nya häst trots att klimatet egentligen innebär att man bör låta avliva den pga sitt avtryck? osv) - fråga är väl snarare om rim och reson och vem man pratar med. Att jag njuter av skidåkning gör ju ett inrasat tak varken mer eller mindre förödande för den som drabbas - men jag bör ju inte i samtal med den personen uttrycka hur lycklig jag blev av 50 cm nysnö.

Jag tycker att dina jämförelser haltar. Klimatförändringarna är ju något som drabbar alla - inte någon enskild persons tak som ramlat in eller enskilda personer som drunknar. Det är t ex ganska provocerande om någon skulle gå omkring och säga att denne hoppas att pandemin fortsätter för att det är så gött att jobba hemifrån.
 
1) "Ångest är inget jag lite lätt obrydd över använder för att förändra världen"
Jag tycker ju då inte att ungdomarna som försöker förändra världen verkar lite lätt obrydda. Greta sitter lite lätt obrydd vecka ut och vecka in i demonstration? Extinction rebellion protesterar lite lätt obrydda så mycket att de måste samla pengar till rättegångskostnader i Norge?

2) Jag menar inte alls uppskatta värme= skiter i klimatförändringar. Men jag menar att just ofta ohejdat säga att man njuter väldigt mycket när det är så varmt att det är en risk för vissa kan göra att folk reagerar negativt bara. Jag har ju snarare poängterat att just oro för klimatförändringar inte alls hindrar mig från att tillbringa en härlig dag på stranden när det är 30 grader. Men jag kanske inte säger att jag vill att värmen aldrig ska ta slut eller äntligen riktig sommar eller liknande bara.

Så min poäng var att det kanske också kan bero på hur man säger att man älskar värme om folk blir provocerade eller inte. (Sedan är ju folk olika också, det är ju inte som att folk alltid säger något för att de blir provocerade heller.)

Så jag tror faktiskt vi använder ordet ångest olika här. Du som ångestattack i psykiatrisk diagnos, jag som en känsla som en person som inte kommer behöva besöka sjukvården kan känna inför ett fenomen de kan eller inte kan påverka.
Du missförstår mig. De är allt annat än obrydda. Möjligen i vissa fall ångestdrivna (förklarar vissa avarter), men i förhoppningsvis de flesta fall drivna av en känsla av engagemang och vilja att förändra, påverka, göra bättre. Jag tror helt enkelt inte att ångest är en önskvärd drivkraft, jag tror mer på rationella handlingar och svala beslut.
 
Ja alltså, om man står och talar om det för någon vars hem brunnit håller jag med, men den där kollektiva skammen köper jag inte. Lika lite som andra tudelade nöjen (är det okej att prata om att man älskar att simma trots att det drunknar hundra människor per år? okej att säga att man älskar vin trots att alkohol förstör tusentals liv varje år? okej att vara lycklig över sin nya häst trots att klimatet egentligen innebär att man bör låta avliva den pga sitt avtryck? osv) - fråga är väl snarare om rim och reson och vem man pratar med. Att jag njuter av skidåkning gör ju ett inrasat tak varken mer eller mindre förödande för den som drabbas - men jag bör ju inte i samtal med den personen uttrycka hur lycklig jag blev av 50 cm nysnö.
Nej, skam, skuld och ångest finns det liksom inget vettigt syfte med, det håller jag med om. Personligen hade jag svårt att alls njuta sommaren 2018 (för mycket oro för hästarna och om vi ens skulle klara av att hålla liv i dem både akut under sommaren och på längre sikt följande vinter), men det är klart att jag fattar att det fanns folk som njöt av sol och bad och varma kvällar. Det jag har lite svårt för att förstå är dock deras fullständigt oförställda entusiasm över denna i mina ögon katastrofala sommar när vi sedan sågs på jobbet igen i augusti. Som om de inte alls tagit in en endaste av de nyhetsartiklar på temat katastroftorka...?
 
Jag tycker att dina jämförelser haltar. Klimatförändringarna är ju något som drabbar alla - inte någon enskild persons tak som ramlat in eller enskilda personer som drunknar.
Och därför blir folk kränkta av att man inte ständigt uttrycker oro? Herrejöstanes alltså. Tänk om folk kunde använda den energin till att faktiskt göra ngt istället för att låta sig provoceras av människors semesterönskan om sol och värme.
 
Du missförstår mig. De är allt annat än obrydda. Möjligen i vissa fall ångestdrivna (förklarar vissa avarter), men i förhoppningsvis de flesta fall drivna av en känsla av engagemang och vilja att förändra, påverka, göra bättre. Jag tror helt enkelt inte att ångest är en önskvärd drivkraft, jag tror mer på rationella handlingar och svala beslut.
Nej jag är ganska säker på att de uttrycker mycket stor oro och ångest i intervjuer snarare än en positiv och hejig framåtanda och ungdomlig entusiasm. De är rädda för att dö helt enkelt och försöker göra som man gör i en bur med en tiger, komma undan förtvivlat. Medan folk står och ser på och ler milt roat över hur söta de är.

Jag tror också helt på rationella handlingar och svala beslut. (det är dock väldigt svårt att bete sig rationellt och svalt i en bur med en tiger. Rädsla för att dö är rationell i en bur med en tiger, inget vården kan åtgärda.)

Jag önskar verkligen att våra politiker också trodde på rationella handlingar och svala beslut. För i så fall skulle de handla rationellt och svalt nu och släppa ut mindre koldioxid. Så de slipper handla stressat och hysteriskt senare.
 
Och därför blir folk kränkta av att man inte ständigt uttrycker oro? Herrejöstanes alltså. Tänk om folk kunde använda den energin till att faktiskt göra ngt istället för att låta sig provoceras av människors semesterönskan om sol och värme.

Men var har jag skrivit att man ständigt ska uttrycka oro? Det är ju ingen heller som skrivit att man inte får önska "sol och värme" under sin semester. Du läser ju återigen in saker som inte finns där?

Det ena behöver knappast utesluta det andra. Man kan säkerligen jobba för förändringar samtidigt som man kan bli provocerad av människors plumpna uttalanden (och nej, då menar jag inte att vilja ha "sol och värme" under sin semester, utan typ "hoppas det blir lika varmt och gött som under 2018").
 
Nej, skam, skuld och ångest finns det liksom inget vettigt syfte med, det håller jag med om. Personligen hade jag svårt att alls njuta sommaren 2018 (för mycket oro för hästarna och om vi ens skulle klara av att hålla liv i dem både akut under sommaren och på längre sikt följande vinter), men det är klart att jag fattar att det fanns folk som njöt av sol och bad och varma kvällar. Det jag har lite svårt för att förstå är dock deras fullständigt oförställda entusiasm över denna i mina ögon katastrofala sommar när vi sedan sågs på jobbet igen i augusti. Som om de inte alls tagit in en endaste av de nyhetsartiklar på temat katastroftorka...?
Jag förstår att det för många var oro. Jag hade tur och hade hästarna i stall där stallägaren inte hade problem med varken fodertillgång eller vatten så behövde inte känna personlig oro. Så länge man inte konstruktivt kan Göra ngt anser jag oro bortslösad och endast hindrande. Då är det bättre att må bra, få kraft och sedan orka utkämpa de strider man kan påverka eller på annat sätt göra vad man kan.
 
Nej jag är ganska säker på att de uttrycker mycket stor oro och ångest i intervjuer snarare än en positiv och hejig framåtanda och ungdomlig entusiasm.
Ja, så är det kanske. Och jag tror fortfarande inte att det är varken sunt eller nödvändigtvis rätt väg att gå, även om det säkert för många oavsett aktivism är just ångestlindrande att göra något. Jag tror dock att en del riktigt korkade aktioner är grundade just i destruktiva känslor snarare än eftertänksamhet och rationalism. Som att skära sönder bilhjul eller hota bönder tex.
 
Men var har jag skrivit att man ständigt ska uttrycka oro? Det är ju ingen heller som skrivit att man inte får önska "sol och värme" under sin semester. Du läser ju återigen in saker som inte finns där?

Det ena behöver knappast utesluta det andra. Man kan säkerligen jobba för förändringar samtidigt som man kan bli provocerad av människors plumpna uttalanden (och nej, då menar jag inte att vilja ha "sol och värme" under sin semester, utan typ "hoppas det blir lika varmt och gött som under 2018").
Men dåså, då är vi ju överens. Jag är ju just egentligen bara förvånad över att det i tråden uttryckts att vederbörande blir provocerad av att människor uttrycker välbehag över värme, av skäl jag redan utvecklat. Jag tycker liksom inte det är ”plumpa uttalanden” att uppskatta att man fått en semestervistelse som uppfyllt drömmar och förväntningar om värme, bad osv också för dem som är kvar i Sverige och inte reser bort för att säkerställa dessa önskemål.
 
Men dåså, då är vi ju överens. Jag är ju just egentligen bara förvånad över att det i tråden uttryckts att vederbörande blir provocerad av att människor uttrycker välbehag över värme, av skäl jag redan utvecklat. Jag tycker liksom inte det är ”plumpa uttalanden” att uppskatta att man fått en semestervistelse som uppfyllt drömmar och förväntningar om värme, bad osv också för dem som är kvar i Sverige och inte reser bort för att säkerställa dessa önskemål.

Jag ser inte att någon i tråden uttryckt just ovanstående, att man absolut inte skulle få önska sol och värme.
 
Ja, i ett skede av mara, skräck, själanöd och oro fattas sällan de bästa besluten - jag hoppas därför våra makthavare (politiska och ekonomiska) ser mer nyktert på saker än att fatta beslut under sådan påverkan. Att lägga sig på vägar istället för att få medicinsk hjälp tycker jag är en ganska kortsiktig plan också, även om jag sympatiserar med den övergripande saken (dock inte medlen). Men det där självhjälpsbeteendet är fullt begripligt å andra sidan, maktlöshet och passivitet är värre sannolikt.
Ja jag önskar också att våra makthavare hade sett nykter på saken. Då hade de uppfyllt sina löften om minskade koldioxidutsläpp istället för att irrationellt och känslomässigt strunta i det.

Självklart är det den långsiktiga lösningen att lägga sig på vägar. Liksom det var den långsiktiga lösningen mot psykisk ohälsa hos kvinnor att kämpa för rösträtt på alla sätt de kunde. Det var mycket dåligt för den psykiska hälsan att vara i den rävsaxen kvinnor satt i då utan rösträtt och andra rättigheter och den rävsaxen löste sig inte genom att bli inlagd, även om självklart många blev det, frivilligt eller ofrivilligt, utan de kämpade och kämpade och fick rösträtt och det löste stora problem för dem och oss.
 
Ja jag önskar också att våra makthavare hade sett nykter på saken. Då hade de uppfyllt sina löften om minskade koldioxidutsläpp istället för att irrationellt och känslomässigt strunta i det.

Självklart är det den långsiktiga lösningen att lägga sig på vägar. Liksom det var den långsiktiga lösningen mot psykisk ohälsa hos kvinnor att kämpa för rösträtt på alla sätt de kunde. Det var mycket dåligt för den psykiska hälsan att vara i den rävsaxen kvinnor satt i då utan rösträtt och andra rättigheter och den rävsaxen löste sig inte genom att bli inlagd, även om självklart många blev det, frivilligt eller ofrivilligt, utan de kämpade och kämpade och fick rösträtt och det löste stora problem för dem och oss.
Men hej halmgubbar! Så mysigt att se er!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 980
Senast: Snowball
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 269
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 825
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp