Bukefalos 28 år!

Varför är det provocerande att älska värme och må dåligt av kyla?

Ja, så är det kanske. Och jag tror fortfarande inte att det är varken sunt eller nödvändigtvis rätt väg att gå, även om det säkert för många oavsett aktivism är just ångestlindrande att göra något. Jag tror dock att en del riktigt korkade aktioner är grundade just i destruktiva känslor snarare än eftertänksamhet och rationalism. Som att skära sönder bilhjul eller hota bönder tex.

Ja alltså ibland är det ju som sagt svårt att kontrollera sina ångestkänslor, som tex när de är väldigt välgrundade. Psykvården kan väl inte göra något åt att du är rädd när ditt tak faller in. Lika lite som de kan göra något åt att du får ångest när luften tar slut i hålet du sitter i.

Var inte förträngning och ljuga för sig själv annars något som folk diskuterade som dåligt för några år sedan.
 
Okej. Kan du citera?
Nej, roligare saker kan jag roa mig med, trots att det regnar. men läs gärna om tråden igen om du inte tagit till dig inläggen om provocerad pga uttalanden om värme och sol. Det är ju vad hela (min) diskussion handlat om så spännande att nu påstå att ingen blir/blivit provocerad av medmänniskors glädje över värme eller givit uttryck för provokation pga det nämnda.
 
Ja alltså ibland är det ju som sagt svårt att kontrollera sina ångestkänslor, som tex när de är väldigt välgrundade.

Var inte förträngning och ljuga för sig själv annars något som folk diskuterade som dåligt för några år sedan.
Där argumenten tar slut kommer korkade oförskämdheter in, det förnekar sig aldrig.
 
Men hej halmgubbar! Så mysigt att se er!
Hur är det halmgubbar att säga att jag anser att det är mer effektivt att agera än att söka upp sjukvården. Speciellt som den är så hårt pressad.

Skulle snarare säga att du gör halmgubbar om att någon sagt att du inte får säga att du njuter av värme när tex jag skriver att det bara är vissa typer av uttalanden som kanske borde provocera. Som tex i relation till 2018 och att säga att man önskar många varma 30+ dagar när folk mår dåligt enligt media. Dvs försöka förklara i vilka lägen folk kunde bli provocerade (eller kanske jag själv blivit milt irriterad utan att säga något, just 2018).
 
Där argumenten tar slut kommer korkade oförskämdheter in, det förnekar sig aldrig.
Den kommentaren tycker jag inte är relaterad till det jag skrev.

Du skrev att om man har klimatångest borde man söka upp sjukvård (och då antog jag få hjälp att förtränga känslan) inte lägga sig och protestera.

Jag svarade. Hur var det oförskämt.
 
Nej, roligare saker kan jag roa mig med, trots att det regnar. men läs gärna om tråden igen om du inte tagit till dig inläggen om provocerad pga uttalanden om värme och sol. Det är ju vad hela (min) diskussion handlat om så spännande att nu påstå att ingen blir/blivit provocerad av medmänniskors glädje över värme eller givit uttryck för provokation pga det nämnda.

Men ingen av de inläggen jag har läst relaterar ju till önskningar om "sol och värme under semestern", utan handlar ju om betydligt mer plumpna uttalanden än så och specifikt i perioder där värmen är/har varit ett faktiskt problem.

Nu är det ju ditt eget påstående att det finns inlägg i tråden som specifikt säger att man inte får önska varken sol eller värme. På tal om halmgubbar så verkar det snarare som att du byggt flera själv, om det nu inte finns inlägg som kan backa upp ditt påstående. Du verkar hela tiden dra det till sin spets så att diskussionen framstår svartvit (vilket den inte är) - ingen har påstått att ingen blivit provocerad. Jag frågade specifikt efter det eller de inlägg som menar på att man överhuvudtaget inte får uttrycka önskan om sol och värme, vilket var ditt påstående.

Anser du inte att det alls är skillnad på "vad skönt med lite sol och värme" under en normal junimånad jämfört med "hoppas värmen fortsätter" mitt i värsta bränderna under 2018? Du likställer dessa och tänker att det är samma sak?
 
Ja jag önskar också att våra makthavare hade sett nykter på saken. Då hade de uppfyllt sina löften om minskade koldioxidutsläpp istället för att irrationellt och känslomässigt strunta i det.

Våra makthavare struntar inte i det. Det har gjorts väldigt mycket. Folk i gemen förstår inte hur enormt svårt det är att få ner koldioxidutsläppen i en värld som fortfarande industrialiseras.
 
Nej jag är ganska säker på att de uttrycker mycket stor oro och ångest i intervjuer snarare än en positiv och hejig framåtanda och ungdomlig entusiasm. De är rädda för att dö helt enkelt och försöker göra som man gör i en bur med en tiger, komma undan förtvivlat. Medan folk står och ser på och ler milt roat över hur söta de är.

Jag tror också helt på rationella handlingar och svala beslut. (det är dock väldigt svårt att bete sig rationellt och svalt i en bur med en tiger. Rädsla för att dö är rationell i en bur med en tiger, inget vården kan åtgärda.)

Jag önskar verkligen att våra politiker också trodde på rationella handlingar och svala beslut. För i så fall skulle de handla rationellt och svalt nu och släppa ut mindre koldioxid. Så de slipper handla stressat och hysteriskt senare.

Det är ingen tiger. Det är en mus. Deras känsla är fullständigt irrationell. Sannolikheten att de här ungdomarna dör av global uppvärmning är 0 procent.
 
Jag förstår att det för många var oro. Jag hade tur och hade hästarna i stall där stallägaren inte hade problem med varken fodertillgång eller vatten så behövde inte känna personlig oro. Så länge man inte konstruktivt kan Göra ngt anser jag oro bortslösad och endast hindrande. Då är det bättre att må bra, få kraft och sedan orka utkämpa de strider man kan påverka eller på annat sätt göra vad man kan.
Det är inte så att jag tycker att man SKA oroa sig eller må dåligt - klarar man av att trots jobbiga omständigheter inte oroa sig så är väl det alldeles utmärkt! Att däremot helt utan eftertanke eller nyansering hylla en uuuunderbaaaar sommar när vi haft katastroftork, det anser jag är både korkat, korttänkt och inte så lite oförskämt mot dem som på lika sätt drabbades!
 
Nej, skam, skuld och ångest finns det liksom inget vettigt syfte med, det håller jag med om. Personligen hade jag svårt att alls njuta sommaren 2018 (för mycket oro för hästarna och om vi ens skulle klara av att hålla liv i dem både akut under sommaren och på längre sikt följande vinter), men det är klart att jag fattar att det fanns folk som njöt av sol och bad och varma kvällar. Det jag har lite svårt för att förstå är dock deras fullständigt oförställda entusiasm över denna i mina ögon katastrofala sommar när vi sedan sågs på jobbet igen i augusti. Som om de inte alls tagit in en endaste av de nyhetsartiklar på temat katastroftorka...?
Men var det verkligen en katastroftorka? Vilka bestående konsekvenser fick torkan, utom för dem som drabbades av skogsbräderna, (som inom parentes borde ha kunnat få ett lindrigare förlopp efter storbranden i Västmanland tre år tidigare om Sverige hade haft bättre ansvariga myndigheter och ledning)?

Bonden här fick en något mindre spannmålsskörd än vanligt men det jämnar ut sig över åren som han sa. Hästarna i sommarhagen var lika trinda och blanka som vanliga somrar. De två hästar som jag känner till, som slaktades efter sommaren, "på grund av foderbrist" var åldriga, och borde fått sluta tidigare.

Bor på torra östsidan av landet, njöt i fulla drag och kommer resten av livet komma ihåg sommaren 2018 som den bästa någonsin. Ingen gräsklippning och ytterst sparsamt med jobb i trädgården eftersom inget växte och man skulle låta bli att vattna. Välmotionerade, välmusklade och nöjda hundar och matte, efter all simning jag och hundarna gjorde tillsammans. Långa behagliga utomhusmiddagar med vänner utan behov av fleecefiltar och jackor.
 
Men var det verkligen en katastroftorka? Vilka bestående konsekvenser fick torkan, utom för dem som drabbades av skogsbräderna, (som inom parentes borde ha kunnat få ett lindrigare förlopp efter storbranden i Västmanland tre år tidigare om Sverige hade haft bättre ansvariga myndigheter och ledning)?

Bonden här fick en något mindre spannmålsskörd än vanligt men det jämnar ut sig över åren som han sa. Hästarna i sommarhagen var lika trinda och blanka som vanliga somrar. De två hästar som jag känner till, som slaktades efter sommaren, "på grund av foderbrist" var åldriga, och borde fått sluta tidigare.

Man måste väl ändå förmå sig att se helheten istället för att ta in om något var en katastrof eller ej, än att bara kolla hos närmaste grannen. Något kan även vara en katastrof utan att för den delen ha bestående konsekvenser.
 
Man måste väl ändå förmå sig att se helheten istället för att ta in om något var en katastrof eller ej, än att bara kolla hos närmaste grannen. Något kan även vara en katastrof utan att för den delen ha bestående konsekvenser.
Precis, men vilka utom skogsägarna i Hälsningland och Dalarna drabbades av katastrof? Kan du ge några exempel? Vet du om någon frisk häst som slaktades? Svalt någon människa i landet? Vet att det blev kö för dem som behövde slakta nöt och får, vilket var en besvärlig omständighet men absolut ingen katastrof eftersom slakterierna hade hunnit ikapp före årsskiftet.

Vem i landet drabbades av något som kan kallas katastrof utom de skogsägare som såg generationers arbete gå upp i rök, (och då var det en katastrof som hade kunnat förhindras delvis)?
 
Precis, men vilka utom skogsägarna i Hälsningland och Dalarna drabbades av katastrof? Kan du ge några exempel? Vet du om någon frisk häst som slaktades? Svalt någon människa i landet? Vet att det blev kö för dem som behövde slakta nöt och får, vilket var en besvärlig omständighet men absolut ingen katastrof eftersom slakterierna hade hunnit ikapp före årsskiftet.

Vem i landet drabbades av något som kan kallas katastrof utom de skogsägare som såg generationers arbete gå upp i rök, (och då var det en katastrof som hade kunnat förhindras delvis)?

Återigen så hänvisar jag till helheten; om ett fruktansvärt regnoväder drabbar stora delar av Sverige är det fortfarande sett som en katastrof även om jag själv bara fick källaren fylld med vatten. Dvs det är inte för mig intressant vilka enskilda personer som drabbades eller ej, utan just helheten. Jag vet flera som drabbades men bara för att just deras hus inte brann upp så slutar jag ju inte med att kalla det för en katastrofsommar. Det blir liksom inte mindre allvarligt bara för att jag och mina grannar klarade oss undan.
 
Det är inte så att jag tycker att man SKA oroa sig eller må dåligt - klarar man av att trots jobbiga omständigheter inte oroa sig så är väl det alldeles utmärkt! Att däremot helt utan eftertanke eller nyansering hylla en uuuunderbaaaar sommar när vi haft katastroftork, det anser jag är både korkat, korttänkt och inte så lite oförskämt mot dem som på lika sätt drabbades!
Ok! Jag tycker bara att det kan finnas fler bottnar än att man prompt måste uttrycka en disclaimer vid varje uttalande. Att det liksom inte måste komma ett ”men klimatet är givetvis viktigt” eller ”drink responsibly” eller liknande för att folk ska undvika att bli provocerade. Nyanserna utgår jag från att de flesta har, men de måste inte alltid explicit avkunnas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 946
Senast: Snowball
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 060
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 003
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp