varför är folk så rädda för

alazzi

Trådstartare
att ge soja? Jag tog upp ämnet i stallet och många är otroligt rädda för att ge soja.
Jag vill helst undvika det också eftersom det är många olika personer som fixar mat till hästarna och det är alldeles för lätt att överdosera soja. Jag har fullskötsel i stallet och vill att det ska vara så enkelt som möjligt så att det inte kan bli fel helt enkelt.

Sen känns ju säckstorleken på soja som överkill när man ger så lite i taget. Vore skönare med en mer hanterbar storlek.

Finns det att få tag på?
 
Rädslor är i de flesta fall okunskap. Tyvärr finns bara sojan vad jag vet i "bautsäckarna", så det underlättar ju om man är några som delar om man bara ska ge lite. Själv ger jag maxgiva så en säck går åt rätt snabbt för mig (har ju digivande sto).

Hur mycket ska du ge? Jag kommer ju till Sthlm nästa helg och skulle kunna ta med mig en mineralhink med soja om det är en lagom mängd, så kan vi ju mötas upp (eller om jag hittar till ditt stall). Eller kanske någon i Sthlm som kan sälja lite av sin säck till dig.
 
Hur mycket soja du bör/kan lägga till beror på vad ditt hö innehåller, hur mycket protein som behöver tillföras.
Maxgivan är dock 100 g per 100 kg häst.
1 dl väger ca 60 gram.
 
vad är soja bra för?visste inte att man kunde ge det,hur mycke doserar man på det? :confused:
 
Någon "normalgiva" finns ju inte, allt hänger ju på vad höt innehåller och vad man ger i övrigt.

Jag har digivande sto och behöver MYCKET proteiner, så jag ger maxgiva = 550g för min häst. Det räcker inte så jag får köpa till både lusern och Krafft Protein.
 
Soja ger man när det saknas proteiner i foderstaten. Det är VÄLDIGT kraftigt, så det är viktigt att man vet vad man ger i övrigt innan man lägger på soja.

Det ser ut som trasiga pellets och ges max 100g/100 kg häst och dag.
 
endel hästar är överkänsliga... de får stora blämmor... har själv sett det.. och använder inte soja... använder annat i stället...
 
Av alla hästar jag träffat som ätit soja är det EN som var överkänslig och fick nässelutslag. Så det är nog inte SÅ vanligt som många tror. Dessutom visar sig ev överkänslighet direkt, så man kan prova med 1 msk, reagerar inte hästen är det ju lugnt att ge.
 
innehåller ju mycket protein,de ekanske rädda för att ge för mycket en del hästar e jätte känsliga för proteinöverskott
 
Om du har möjligheter att åka till frihamnen och köpa foder på Granngården så kan du köpa soja i lösvikt! :idea: Jag köpte där förra året till pållan när hon var dräktig.
 
Tack Magdalena och Mia R. !

Då löser sig problemet på ett smidigt sätt efetrsom jag jobbar nära Frihamnen och kan gå dit på lunchen och köpa lite soja. Perfekt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: manda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 852
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp