Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

I Sthlms kommun får även barn till arbetslös/föräldralediga vara på dagis 6 timmar om dagen. I och för sig brukar tiden vara satt 9-15.

Egentligen handlar det ju om att de flesta kommuner har för lite pengar till just barnomsorgen, därför finns det regler som reglerar vistelsetider. Dessutom är maxtaxan det sämsta som har införts...(det ger ju inte mer pengar till barnomsorgen).
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

på min sons dagis, samt på den förskola där jag arbetar som fast vikarie, får de minsta krypa iväg lite runt omkring, men i närheten om de inte vill sitta still. Det viktigaär att de inte stör för mkt, då brukar de få sitta i en barnstol så de kommer upp lite, vilket brukar uppskattas.
På mitt jobb är samlingen viktig för att barnen skallfå känna grupptillhörighet, vi sjunger mkt och läser sagor, eftersm barnen är tvåspråkiga svenska/franska är samlingen också viktig för att de skall känna till barnvisor samt höra sagor på båda språken, även om franska talas ca 90 % av tiden på förskolan.
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

tycker bestämmelserna kring er förskola inte låter riktigt klokt. De föräldrar som är föräldralediga med syskon här, bestämmer själva över sina timmar och får lägga upp dem som de vill.

Hos oss har vi samling innan maten, så barnen hinner varav ned efter utevistelsen. Vi har två samlingar, en för de lite större och en för de mindre. just nu har vi tema kring havet, så barnen har fått leta sånger som de tycker har något med havet att göra, så lär vi oss dem. Med de små barnen har vi mest sånger med rörelser till. vi har även lappar med alla barnens namn på, som vi drar och på så sätt ser vilka barn som är borta osv.
Sångerna är viktiga för barnen hos oss pga att vi har flera barn med utländska föräldrar(polska, ryska, estniska, afrikanska, kroatiska osv) , och genom sången har de lärt sig språket snabbt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Vab
Småbarn Jag jobbar som tjänsteman inom privat sektor och har ett stort mått av flexibilitet i mitt jobb, jag kan åka hem på lunchen om förskolan...
2
Svar
30
· Visningar
4 577
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 561
Senast: fejko
·
Övr. Barn Jag kan inte lagar och regler men någon annan kanske vet? En förskola där man som pedagog arbetar ensam sista timmen. (Och första...
Svar
12
· Visningar
4 496
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 751
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp