Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Jag har tidigare arbetat som "outbildad" (dvs jag hade utbildning, men ingen pedagogisk) på förskola med alla åldrar. Numera läser jag ju till lärare för barn upp till 12 år. Nu har jag börjat fundera på över samlingen som sådan....

På de flesta förskolor så anses samlingen som VIKTIG, barnen ska sitta stilla och göra det som pedagogerna har bestämt för samlingen....Nu vill jag höra både pedagogers och föräldrars syn på samlingen som sådan. Varför är den så viktig? Kanske inte alla barn är mogna ens att sitta stilla den korta stund som samlingen är? Hur fungerar samlingen på era förskolor?
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Här är mina erfarenheteter från tiden då jag jobbade på förskola:
På första förskolan hade vi samling före maten då vi väntade på att alla skulle komma in från utevistelsen -ta av sig o tvätta händerna. Då hade vi samlingar med sång eller dans eller någon lek. Alla var engagerade. Efter lunch, lek och vila. Hade vi 4 åringarna i en egen samling ca 5-8 barn. Det var pyssel eller sång, dans lek. Fem o sexåringarna var för sig ca 10 barn. Något pyssel, sagoläsning el dyl.
Här blev aldrig samlingen något problem med barn som inte ville vara med. Och ville de inte någon ensaka gång, vilket hände, så slapp de.
Det som var bra var att samlingen låg efter vilan. Då hade barnen varvat ner och orkade sitta stilla en stund. Samlingen i hallen före lunch var ju sång, dans o lek. Det var gruppfrämjande lekar med aktivitet. Alltså inte sitta still.

På andra förskolan hade de samling med att sitta still före maten. Det var ingen hit då många barn var trötta och hungriga då.

Att ha samling med lekar som främjar gruppen tror jag är viktigt för att alla barn ska lära känna varandra och känna grupptillhörighet.
Att ha pyssel och tema samlingar på enkel nivå med UTVILADE barn är också gruppstärkande och roligt för barnen.

Men rent allmänt tror jag att samlingar som inte är gruppstärkande lekar är överreklamerade. Och när man kommer till det läget att man har barn som inte kan sitta stilla och lyssna så tror jag inte det är bra med samlingarna för de här barnen. Att sitta stilla, tyst och lyssna är en mognadsfråga anser jag. Den kan inte tränas in genom tjat. Risken är ju att barn som inte har denna mognaden får en stämpel på sig som jobbig. Dessutom blir det jobbigt för de barnen som vill lyssna om en stor del av samlingen går ut på att få ett barn stilla och tyst.När barnet är moget så lyssnar han/hon om innehållet i samlingen är på rätt nivå.
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

På elins försökola är inte samlingen särskilt avancerad... De går igenom vilka som är där och vilka som är borta, de har en tavla med bild på alla som gås igenom. Sen sjunger de några sånger som barnen själva får önska och sen är det fruktstund. Efter det brukar det ofta vara full fart ut i kapprummet och klä på och gå ut!
Ska de ut på utflykt, vilket de gör en gång i veckan så har de sång och fruktstund ute och hoppar över bilderna.

Det kanske ska tilläggas att samlingen är 9 30 på fm.

Vi har ungefär samma upplägg på kyrkis där vi har speciella sånger vi sjunger då och sen går vi igenom vad vi ska göra för pyssel. Sen har vi sångstund på slutet med instrument som är den stunden alla ungarna ser fram emåt. Då får de önska sina favorit sånger och sen är det avslutnings sånger.
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

benjamin skrev:
Men rent allmänt tror jag att samlingar som inte är gruppstärkande lekar är överreklamerade. Och när man kommer till det läget att man har barn som inte kan sitta stilla och lyssna så tror jag inte det är bra med samlingarna för de här barnen. Att sitta stilla, tyst och lyssna är en mognadsfråga anser jag. Den kan inte tränas in genom tjat. Risken är ju att barn som inte har denna mognaden får en stämpel på sig som jobbig. Dessutom blir det jobbigt för de barnen som vill lyssna om en stor del av samlingen går ut på att få ett barn stilla och tyst.När barnet är moget så lyssnar han/hon om innehållet i samlingen är på rätt nivå.

Det är ju det här jag har börjat fundera över. Jag har ju sett småbarnsfröknar som ansett att det är livsvikigt att 1-2 åringar sitter stilla på sin plats...

Varför kan inte samlingen vara valbar för barnen?
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Det kanske är därför "våran" samling knappast kan kallas lugn och stilla... De pratar gärna i mun på varandra när de ska tala om vem som är där och inte och sångerna och ofta rörelse sånger... Den enda stund de är tysta och stilla är när de äter... ;)
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Jobbar på förskola nu (har en minst sagt otraditionell utbildning = filosofie doktor i utvecklingspsykologi) med 1-åringar. Jag tycker att samlingen är en viktig del av de dagliga rutinerna. Precis som att det är viktigt med fri lek för att träna fantasin och det sociala umgänget, eller utevistelsen för att öva grovmotoriken, så anser jag att samlingen ger ett bra tillfälle till att varva ner och "samla upp". Vi sjunger sånger, med sångkort och rörelser, samt äter frukt på vår samling. Det tar väl ca 15 min, och barnen verkar faktiskt tycka att det är kul att komma in i rummet och leta upp sin plats. Vi har kort på barnen klistrade på golvet, så man känner lätt igen var man ska sitta. Det är alldeles för mycket stress och stoj i livet som det är nuförtiden, så varför inte varva med lite lugn och uppmärksamhet??
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Ska man ha samling så ska samlingen ha något vettigt innehåll. Har sett alltför många samlingar som är sååå tråååååkiga, barnen sitter och vrider på sig, och vill bara gå därifrån, även jag som pedagog.

Det man får tänka på är: för vem skall man ha samlingen, vilken ålder är det på barnen man ska ha samlingen för mm mm.

Är det så att mina barn i förskolan är inne i världens rollek, inte bryter jag för att det är samling inte, då låter jag dom fortsätta leka.

Men för en liten ettåring så räcker det med att man kanske "trollar" fram äpplena som en av pedagogerna har bakom ryggen, och sen sjunger några sånger.

En 4-5 åring har ju lite högre krav på innehåll.
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

break_a_leg skrev:
Varför kan inte samlingen vara valbar för barnen?

Samlingen kan absolut vara valbar för barnen, det är upp till de som arbetar med barnen att se till det. Det står i förskolans läroplan att barn ska ha inflytande i förskolan.
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

En samling ska absolut ha ett motiverat syfte.

För mig är samling en stund med tydlig början och ett tydligt slut.
Samlingen ska ha åldersrelaterad innehåll och vara kort.

Varje barn ska känna tillhörighet och bekräftelse, genom ex namnlek eller berätta något, man tränar turtagande och att lyssna på andra.
Man ska också ha utrymme för att vara få vara tyst och iaktagande.

Man berättar/bestämmer vad nästa aktivitet ska innehålla+ hur dagen ser ut.
Genom rutiner får barnen trygghet och en förutsägbar tillvaro.

Jag tycker inte man ska överdriva samlingen men heller inte underskatta den.

Jag är inte förskolelärare, jag arbetar med barn som har svåra traumatiska upplevelser.
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Kan bara hålla med mimus i alla bemärkelser. Med en rätt utförd samling får personalen en lugn och tillfredställd grupp att jobba med hela dagen. Försök har gjorts med att skippa samlingar och efter bara några dagar har man sett att utan bekräftelsemomentet i samlingen blir dom livliga barnen stökiga och dom lugna drar sig undan. Det här gäller även "mitt" yrkes målkategori - tonåringar - se till att bekräfta både strulputten Eskil och tysta Lisa så får du en bättre stämning. Vi fritidsledare har dock tyvärr inte möjlighet till samling utan får jobba mer uppsökande.
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Jag kommer ihåg samlingen som en mysig stund när alla fick berätta om det hänt något viktigt (ett nytt syskon, en kattunge, att man varit på bio etc) och alla andra lyssnade. Jag tycker som bettysmatte, allt är så himla stressigt idag, kan man inte ha en stund på morgonen där alla "samlar ihop sig" och får höra vad som kommer hända under dagen? Jag tror de alla flesta barn uppskattar det.
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Comatose skrev:
...allt är så himla stressigt idag, kan man inte ha en stund på morgonen där alla "samlar ihop sig" .

På bekostnad av att hela familjen måste stressa maximalt på morgonen för att hinna till dagisets magiska klockslag även när man inte behöver barnomsorgen förrän 1-3 timmar senare :confused:
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Silverkedjan skrev:
På bekostnad av att hela familjen måste stressa maximalt på morgonen för att hinna till dagisets magiska klockslag även när man inte behöver barnomsorgen förrän 1-3 timmar senare :confused:

Nej, såklart inte, men det är väl självklart? Det förstår väl alla som tänker någorlunda vettigt?
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Jaså. Vi får inte komma till dagis alls (utom på fredagar då vi fått dispens om vi kommer 13.00) om vi inte är där klockan 8.00 .

Smidigt sätt att slippa barnen fast att de officiellt uppehåller (och betalar för) en plats :smirk:
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Ja, detta är för jäkligt! Det är en stor anledning till att man inte ska ha samling på morgonen utan lägga den senare på dagen. Här ska personalen se till familjen och barnets bästa nämnligen att det är bättre att få lugna ostressade barn till förskolan än att personalen ska känna att de har makten över familjen som det blir när de tvingar familjer att lämna barnen före nio. De glömmer barnet när de har den principen, anser jag.
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Jag arbetar på en montessoriförskola i en småbarnsgrupp på åtta barn. Vi har samling en stund innan maten. Samlingen är en viktig rutin för barnen precis som tvättandet av händer när vi kommer in från lekparken, dukningen innan maten etc.

I vår samling så tar vi fram samlingsdockorna och pratar om vilka barn som är här, vilka barn som är sjuka/lediga och det blir väldigt tydligt för barnen när en plats är tom i samlingsringen.

Sedan tar vi fram sångpåsen med kort och barnen får sticka ner en hand i sångpåsen och plocka fram en figur och ställa på rätt kort, därefter sjunger vi sången.

Har vi lite tid över innan matvagnen kommer in så kan vi hitta på lite andra saker: låta barnen göra en ritsaga på griffeltavlan, ta fram kort där barnen får tala om vad som är på kortet för att träna språket, kanske lite massage etc.

För några år sedan hade vi samlingen kl 9 på morgonen och därefter gick vi ut i lekparken... Men nu har vi samlingen före maten vilket för med sig en rad fördelar: mer utevistelse för barnen, precis som en del sagt så behöver ingen stressa till förskolan för att samlingen väntar...
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Silverkedjan skrev:
Jaså. Vi får inte komma till dagis alls (utom på fredagar då vi fått dispens om vi kommer 13.00) om vi inte är där klockan 8.00 .

Smidigt sätt att slippa barnen fast att de officiellt uppehåller (och betalar för) en plats :smirk:

Jag tror inte att de lagligt kan göra så, som om du har ork och lust kan du skicka klagomål till kommunens förskoleansvarige, och får du ingen respons därifrån, till skolverket. För att sätta lite extra tryck brukar lokaltidningen vara bra att ha och även dagspressen...
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Jag tror inte att det är olagligt alls, det kommunen måste göra är att erbjuda plats 15 tim/vecka när barnet har fått syskon. Sedan är det inte alltid att man som förälder får disponera dessa timmar hur man vill.
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Detta gäller för den kommun som Tim bor i:
Om du är arbetssökande eller föräldraledig:
Barn mellan 1-5 år får vara i förskolan eller familjedaghemmet när förälder är registrerade som arbetssökande eller är föräldralediga enligt föräldraledighetslagen. Vistelsetiden är kl.8.00-11.00 eller kl.13.00-16.00, dagbarnvården eller förskolan avgör vilken tid du erbjuds efter vad som passar bäst utifrån verksamheten, dock ingår aldrig lunch. I familjedaghem kan en viss förskjutning av praktiska skäl vara nödvändig.
 
Sv: Varför är samlingen så viktig på förskolan?

Exakt. Och det tog två månader att få till EN eftermiddagstid istället för 8.00 PIP :p

Men även när jag arbetar så är tiderna fasta och heliga och man får inte komma för sent på morgonen eller eftermiddagen - vilket i princip är oförenligt med mitt jobb :mad:

amalia - gud så bra det låter :love: Vart ska vi flytta :bump: ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
Svar
7
· Visningar
208
Senast: linnsan
·
Vab
Småbarn Jag jobbar som tjänsteman inom privat sektor och har ett stort mått av flexibilitet i mitt jobb, jag kan åka hem på lunchen om förskolan...
2
Svar
30
· Visningar
4 578
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 561
Senast: fejko
·
Övr. Barn Jag kan inte lagar och regler men någon annan kanske vet? En förskola där man som pedagog arbetar ensam sista timmen. (Och första...
Svar
12
· Visningar
4 496
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp